• bluebride

Prematurbarn med kraftig tillväxthämning... fler?

Fick vår dotter 11+6 v för tidigt och hon e kratigt tillväxthämnad.

Föddes 19e december 2008 29cm 522g

Föddes i uppsala med kejsarsnitt men ligger idag på hemmasjukhuset i Eskilsuna.

Fler än jag?

Jag känner mig så maktlös, då hon kämpar mot infektioner, trög mage och apnéer. strax innan nyår fick hon tillbaka cpapen då hennes apnéer blev för många å långa vilket har gett henne andra problem som tar så gott som kål på en. snälla ge mig stöd.

• Svar på tråden Prematurbarn med kraftig tillväxthämning... fler?
  • camillajo

Hej på dig!
    Min Moses var också tillväxthämmad, född v. 27 + 5, 628 g och 29,5 cm. Hade mycket jobbig start i livet med resp, cpap till han var 3 mån och syrgas ca. 5 mån. Samt massa andra kompl. Idag är Moses en pigg och ganska frisk liten kille. Det hade vi aldrig kunnat tänka oss när allt var som värst. Vi är otroligt tacksamma för den fantastiska vård de små får. Jag vet att någon fick en liten tillväxthämmad flicka ung. 10 veckor för tidigt och hon hade i stort sätt inga kompl.

Lycka till!

Kram Camilla

• Mamma till två hjärtan

Vi fick en liten flicka i v.24+3 som vägde 309g och 24,5 cm lång, hon var väldigt tillväxthämmad och hade ej växt något sedan vecka 20. Idag är hon 20 dagar och är en riktig kämpe. Hon väger nu 449g och vi hoppas att det kommer att gå bra för henne. Hon ligger fortfarande i respirator men man vill försöka att hon ska få cpap men hon har en för liten näsa. Så du är inte ensam i denna ständiga oro men det kommer att gå bra för både dig och mig. Det måste kännas underbart att få komma till hemsjukhuset, bara det är ju ett positivt framsteg!

Lycka till med lilltjejen!

• Ell

Hej!

Grattis till er pyttetjej! Vi fick en dotter den 5 aug i år i vecka 29+2, hon var 60% tillväxthämmad och vägde 728 gram (613 g som lägst) och var 32 cm lång.

Vet ni varför hon kom så tidigt?

För oss har allt gått över förväntan, hon behövde aldrig respirator, hade cpap i fyra dagar och klarade sen att andas själv. Inga infektioner alls på neonatalen. Hennes problem är dock att hon har väldigt urkalkat skelett och början till rakit så hon står på medicin för det. Vi bodde på sjukhus i två månader, hade hemsjukvård i tre veckor och blev helt utskrivna strax efter hennes BF.

Fråga gärna om du har några frågor!! 

(om du vill läsa om vår neotid på Huddinge så kolla min blogg http://lindaell.blogg.se under augustiflikarna och framåt)

♥ (¯`°?.¸ ♥ Wilmer & Junie ♥¸.?°´¯) ♥
  • HH75

Hej!
    Stort grattis till lillflickan!
    Vår dotter föddes i början på maj och var också kraftigt tillväxthämmad. Hon föddes i v 30+2, vägde 850 gram och var 35 cm lång. Hon föddes här i Eskilstuna och låg sedan på 62 c i 7 v, precis som ni. Hon har varit frisk och stark sedan födseln. Hade cpap det första dygnet men behövde ingen syrgas. Åkte på en infektion under tiden på sjukhuset och fick då antibiotika. Vi kom hem på tidig hemgång med sond. Sond hade hon i 4 v efter hemkomsten och helammades därefter. Idag ammar jag fortfarande. Vg vikten så tar hon sakta men säkert ikapp och väger nu ca 5.4 kg.

Allting kommer att ordna sig för er också, precis som det har gjort för oss. Ni går igenom en tuff tid nu men den kommer att passera. Lycka till!

• bluebride

Mamma till två hjärtan skrev 2009-01-06 14:22:02 följande:

Vi fick en liten flicka i v.24+3 som vägde 309g och 24,5 cm lång, hon var väldigt tillväxthämmad och hade ej växt något sedan vecka 20. Idag är hon 20 dagar och är en riktig kämpe. Hon väger nu 449g och vi hoppas att det kommer att gå bra för henne. Hon ligger fortfarande i respirator men man vill försöka att hon ska få cpap men hon har en för liten näsa. Så du är inte ensam i denna ständiga oro men det kommer att gå bra för både dig och mig. Det måste kännas underbart att få komma till hemsjukhuset, bara det är ju ett positivt framsteg! Lycka till med lilltjejen!
    [/citat]

Wow, det måtte vara en liten tjej, jag hoppas hon blir bättre. Min lilla väger idag 722g. Hon har varit utan syrgas förrut, men har fått tillbaka cpapen pga infektioner.
    Ell skrev 2009-01-06 14:41:13 följande:
    Hej! Grattis till er pyttetjej! Vi fick en dotter den 5 aug i år i vecka 29+2, hon var 60% tillväxthämmad och vägde 728 gram (613 g som lägst) och var 32 cm lång. Vet ni varför hon kom så tidigt? För oss har allt gått över förväntan, hon behövde aldrig respirator, hade cpap i fyra dagar och klarade sen att andas själv. Inga infektioner alls på neonatalen. Hennes problem är dock att hon har väldigt urkalkat skelett och början till rakit så hon står på medicin för det. Vi bodde på sjukhus i två månader, hade hemsjukvård i tre veckor och blev helt utskrivna strax efter hennes BF. Fråga gärna om du har några frågor!!  (om du vill läsa om vår neotid på Huddinge så kolla min blogg lindaell.blogg.se under augustiflikarna och framåt)
    För mig var det för att blodflödet i navelsträngen var dålig.
    HH75 skrev 2009-01-06 18:53:36 följande:
    Hej!Stort grattis till lillflickan! Vår dotter föddes i början på maj och var också kraftigt tillväxthämmad. Hon föddes i v 30+2, vägde 850 gram och var 35 cm lång. Hon föddes här i Eskilstuna och låg sedan på 62 c i 7 v, precis som ni. Hon har varit frisk och stark sedan födseln. Hade cpap det första dygnet men behövde ingen syrgas. Åkte på en infektion under tiden på sjukhuset och fick då antibiotika. Vi kom hem på tidig hemgång med sond. Sond hade hon i 4 v efter hemkomsten och helammades därefter. Idag ammar jag fortfarande. Vg vikten så tar hon sakta men säkert ikapp och väger nu ca 5.4 kg.Allting kommer att ordna sig för er också, precis som det har gjort för oss. Ni går igenom en tuff tid nu men den kommer att passera. Lycka till!
    Spännande med en mamma som legat här i Eskilstuna. Kanske vi kan träffas någon dag sen?
  • hotten

vår tjej vägde 405 gr å var 27 cm lång, 68 % tillväxthämmad.
    3 dagar respirator, cpap/grimma i 3½ månad, på sjukhuset var vi exakt 5 månader.

nyligen fyllde hon 9 år å väger ca 24 kg å är 1,27m lång

• boktok

Har en son som föddes i v30+4 och vägde 885 g, 33 cm lång. Idag väger han runt 10kg och är ca 80 cm lång!

• Kickans mamma

min dotter är född i 38+3 men vägde ca 1,9 kg mkt större än er men ganska ordentligt tillväxthämmad

• bluebride
    AlvaochTor skrev 2009-01-16 11:34:41 följande:
    BLuebried: hur går det för dig?
    Det går framåt. Hon väger idag 860 g, vilket är 60g mer än igår. Hon mår rätt bra, ligger dock fortfarande med cpap.
  • Gorbatjof

Fick en liten pojke 081014 på UAS

V.26+0
    791 gr
    32 cm lång :)

Svar på tråden Prematurbarn med kraftig tillväxthämning... fler?