Vart bor ni?
tänkte ställa några frågor till er?
vart bor ni?
pratar era barn svenska och något annat språk?
hur gör ni så att era barn fortfarande kan känna sig svensk?
åker ni ofta "hem" till sverige och hälsar på?
tänkte ställa några frågor till er?
vart bor ni?
vart bor ni?
Island
Han pratar både svenska och islänska. Just nu pratar han båda språken lika bra. Men jag misstänker att islänskan kommer att ta överhanden till slut. Svenska prata han ju bara med mig och mormor, morfar och moster i Sverige.
Äter julskinka och tittar på Emil. Vet inte riktigt hur en 3-åring känner sig svensk.
Ungefär en gång om året har det blivit. Sen får vi besök från Sverige 1-2 gånger om året också.
vart bor ni?
Dublin, Irland
Lillen är bara 7 månader men jag kommer att försöka att bara prata svenska med honom så gott det går.
Pappan är irländare.
Kanske man kommer att försöka engagera sig i SVEA o s v ..
ara med och fira midsommar och sånt så barnet får se svenska traditioner.
2 ggr per år i snitt (sommar och vinter) men sen kommer mommo över hit varje år också, minst en gång, så det är skoj.
Nästa....
vart bor ni?
I södra Spanien
Min man är dansk och vår son på 2 år pratar spanska, svenska och danska i en härlig blandning som endast några få utvalda kan förstå i nuläget
Vi äter "svensk" mat, firar dom flesta högtider, läser och sjunger på svenska och har en hel del barnfilmer på svenska.
Det blir väl 2 gånger om året, jul och sommar och sen har vi besök från Sverige ca 4-5 gånger per år.
Kul trad... Intressant att hora hur ni andra har det...
Sa har ar det hos oss:
vart bor ni?
I hus lite utanfor Sofia, Bulgarien
Tvasprakiga, svenska och bulgariska
Pratar svenska, lar dem skriva pa svenska, firar svenska hogtider, laser svenska bocker och tittar pa svenska filmer, (vad skulle man gora utan Astrid Lindgren och Bamse), svt's hemsida, pratar ofta med slakt i telefon, lagar svensk mat da och da,
Oftast en gang per ar, da ser vi till att fa en rejal portion svenskt, tex riktigt midsommarfirande, Astrid Lindsgrens varld, Liseberg, badsjoar, batutflykter, grill och fika, leka med svenska barn, lucia och julfirande och julotta, ....
Lykkelii TS - var bor du da????
vart bor ni?
hertfordshire, uk
pojke ar snart 1,5 och pratar inte mycke overhudutaget. men pappa pratar engelska och jag pratar svenska
lyssnar pa svenska barnvisor pa svenska, pratar svenska, laser svenska bocker och pratar mycke med mormor och morfar i sverige.
i snitt skulle jag saga var tredje, var fjarde manad.
vart bor ni?
Just nu i Düsseldorf, Tyskland men i april flyttar vi till Houston, Texas i USA.
Min treåring pratar svenska och tyska och har börjat lära sig engelska.
Vi är en helsvensk familj. Vi pratar bara svenska hemma, vi läser mycket och tittar på svensk film. Vi har svenska kompisar med barn i samma ålder som vi försöker träffa varje vecka.
Vi är hemma 1-2 ggr per år och det kommer hit vänner och bekanta minst 5-6 ggr per år.
Det blir nog mindre Sverige-besök samt besökare när vi flyttat till Texas.
Hej!!
vart bor ni?
Vi bor Turkiet/Alanya
Min 2àring pratar svenska o lite turkiska, men kommer kunna
bàda flytande sà smàningom.
pratar mkt svenska, böcker, filmer och firar de svenska högtiderna.
Ja! varje sommar o över julen. Sen kommer familjen alltid ner
till oss.
vart bor ni?
Athen, Grekland
Var son som ar snart 20 manader sager manga bade svenska och grekiska ord, men verkar forsta svenska lite battre
som manga har skrivit sa ar det svenska bocker, filmer, traditioner, och besok av svenska slakten samt resor till Sverige som galler. Jag tankte broja ga till svenska kyrkans barntimme snart ocksa.
Vi aker ca 3 ganger per ar och sa far vi svensk-besok ca 4 ganger per ar
Kul att fa lasa om andra i samma sits!
Vart bor ni?
Highbury, London
Pratar era barn svenska och något annat språk?
Vi flyttade hit fran Sverige i december 08 sa barnen har inte hunnit snappa upp sa mycket an. Oliver som fyller 5 i ar borjade skolan i forra veckan och da gissar jag att engelskan kommer att stromma in! Det ska bli spannande! Leia ar snart tva och vi ska val forsoka ga pa diverse "playgroups" sa att aven hon kan fa in nagra ord. Annars ar det mest bye bye, kiss kiss.
Hur gör ni for att era barn fortfarande kan känna sig svensk?
Pratar svenska hemma och ser svesk film och laser svenska bocker. Det blir val mer patagliga saker nar barnen blir aldre och pratar mer engelska kan jag gissa.
Aker ni ofta "hem" till sverige och hälsar på?
Nej, vi bor stort sa vi far oftast gaster hem till oss. Men vi har val ev tankt aka hem till sommaren en svang.
vart bor ni?
Mexico city
Har en dotter på 17 månader som säger många ord på svenska och en del på spanska, både jag och hennes pappa är svenska. Hon förstår både spanska och svenska och kommer nog prata både och. Tyvärr kommer hon nog glömma spanskan när vi flyttar tillbaka till Sverige...
Vi träffar andra svenska barn då och då som hon kan leka med.
Har bott här 1,5 år och under den tiden varit hemma i Sverige tre gånger, det blir nog mer sällan nu eftersom vi ska få en till bebis i maj.
Nagon mer har som har barn i skolaldern och bor utomlands? Hur gor ni med svenskaundervisning?