hur är era barn i utveckligen?
Vi fick våran lilla Lykke 10 veckor för tidigt. Nu undrar jag om det finns några som vill dela med sig om tiden efter. Hur ligger era barn till i utveckligen osv..
Vi fick våran lilla Lykke 10 veckor för tidigt. Nu undrar jag om det finns några som vill dela med sig om tiden efter. Hur ligger era barn till i utveckligen osv..
Han står fortfarande still, vägdes den 30 dec. och hade inte gått upp något då. I början av december var han förkyld och gick ner ganska mycket i vikt, sen gick han upp igen till detsamma som han vägde innan han blev sjuk. Så stannade han på den vikten. Sist han hade gått upp i vikt var i slutet av november.
nu skrev jag fel. ser att sist han hade gått upp i vikt var i slutet av oktober.
Vad får du för råd av dem du har kontakt med? Jag blir jätte stressad av att Lykke bara står still. Hon äter okej, men fortfarande är händer det inget alls.
Har tyvärr inte fått några råd än "mer fett i maten" bara. Men maten går inte helt bra heller, han äter typ allt men inte så mycket. Jag blir också stressad av det, känns som han är mindre än alla andra barn och så vet jag inte vad som är fel, varför han inte går upp. Han kan ju inte krypa än så det beror inte på att han rör sig mycket. Han växer på längden i alla fall och så länge han är pigg och glad och växer på längden, så verkar inte BVC se något problem. Har du fått några råd?
jag har också fått råd att ha i mer fett i välling. Sedan sa dom att vi ska ge henne välling var tredje timme nu över jul och nyår och sedan när vi kommer hem igen så ska vi se om det har blivit bättre.
Är din son 8 månader?
Han är 12 månader okorrigerat och 8 månder korrigerat. Han äter var tredje timme dagtid, inget under natten. Han har inte ätit under natten sedan han var 1 månad korrigerat och då gick han ändå upp bra i vikt. Jag hoppas inte vi ska behöva väcka honom på natten för att äta, synd att störa sömnen. Hur gammal är din dotter? Äter hon på natten?
neo är okorrigerat 18 mån väger nu över 13 kg och är ca 81 lång iaf var han de sist:)
Hej! Min son föddes i v. 26+3 i november -07. Han blir 14 månader på fredag, 11 månader korrigerat. Han har hittills följt utvecklingen bra för sin korrigerade ålder. Han har krupit några månader nu, och nu försöker han att gå, kan gå med stöd, men inte utan. Inga ord ännu, men "pratar" mycket. Blir mkt mamamama, papapapa, da da, haba osv. Storleksmässigt är han i princip ikapp sin okorrigerade ålder, vägde 10,7 kilo sist vi vägde och var 75 cm lång.
Cloudberry: vad duktig Vidar är! Måste vara så roligt att få höra de första orden!
Vår son föddes 8 vekcor förtidigt o nu e han 14 månader o de syns o märks inte.. Han kan inte gå än, men de e ju inget farligt.
Jag har två söner som båda är förtidigt födda! Min första son föddes i v 30+6 vägde 2137g 37 cm så han va jättestor för sin vecka. Han har aldrig legat efter på varken vikt eller utveckling snarare tvärtom han blir 3 år i Mars och bubblar på för fullt räknar och kan alla färger mm, väger 15,7 kg och är 93 cm så enligt vårt BVC är han överviktig (fast han är rätt smal och det finns inget hull från bebistiden kvar)
Sen kom min andra son i April 08 i V 26+2 vägde 1185g och va 37cm stor för tiden han oxå, han följer sin utveckling för sin korrigerade ålder, fast vissa saker lite tidigare, han har precis börjat sitta lite själv och det börjar komma en liten tand i hans mun! Mat är han doch inte så värst intresserad av och har liksom fler här stannat i vikt efter en tids förkylning :( Har inte vägt honom på några veckor men jag hoppas han har gått upp nu! Sist vägde han 6340g 65cm är inte så oroad för vikten för han är glad och pigg men det gnager i en att man inte vet varför och blir frustrerad när man inte ser resultat när man väger! Är det vanligt att premisar stannar i vikt är det någon som vet det?
Min Frode föddes i v 30+1, 23 mars 2008. Han är nu 9,5 månader, drygt 7 månader korr. Nu sitter han stadigt och när han ligger på mage trycker han sig bakåt med armarna flera meter, snurrar runt runt och tittar på alla spännande saker. När han sitter i gåstolen drar han ut kökslådorna och är som vilken busig pojke som helst. 1534g och 41,5 cm när han föddes och 8,4 kg och 70,5 cm när han var 9 månader. Äter ordentligt och protesterar inte mot någon mat.
Är det ingen som har tips hur jag kan få min Lykke att börja gå upp i vikt.
LykkeLii skrev 2009-01-10 16:50:35 följande:
Max föddes i augusti 2007 i vecka 30+6. Han vägde 1270 gram och var 39 cm lång. Han är nu snart 18 månader (16 månader korr) och väger ca 9.6 kg och är 74 cm lång. Han har alltid gått upp sakta i vikt och haft några platåer då han stannat upp i någon månad innan han fortsatt att gå upp. Han följer sin korrigerade ålder ganska bra i utveckling en. Han har precis börjat säga ma ma och pa pa. Han satt själv när han var 8 månader korrigerat och tog sina första steg när han var 12 månader korrigerat.
Astrid föddes i v.26 juni-06 vägde 1200g 37cm lång.
Hon är nu 2,6år & ligger 2 snäpp under på längd & viktkurvan som hon alltid gjort.
Hon har utvecklats över det normala & hör till de barn som klassas som särbegåvade. Pratade tidigt 5,5mån, 2ords meningar 10mån, pratade flytande sen ca 18mån, började gå tidigt 10,5 mån, (ritar detaljerat, kan alfabet, räknar t 30 m.m. sen i somras).
Hon har nästan aldrig varit sjuk (peppar, peppar) 1 öroninflammation & några rejäla förkylningar det är allt.