• denfina1

Jag har reagerat på hur det kommer sig att man får mer RESPEKT som gift än som förlovad eller sambo.

Jag är förlovad och vi har världens finaste dotter som föddes i år.

Jag har reagerat på hur det kommer sig att man får mer RESPEKT som gift än som förlovad eller sambo.

Det känns som att folk på något sätt tycker man är flummig eller tar sitt förhållande mindre seriöst som ogift.

Det är väll mer "ok" att vara ogift kvinna och få barn i dagens samhälle än på 70-talet då man skulle vara gift.
    Men jag träffar ändå på människor som liksom ger hintar som "jaha, varför gifter ni er inte och varför skafafar man barn innan man är gift som om bebis är bara en kul grej".

Vad är era synpunkter?

• Svar på tråden Jag har reagerat på hur det kommer sig att man får mer RESPEKT som gift än som förlovad eller sambo.
  • Grönögat

Har jag aldrig märkt. Dock har jag märkt att man får betydligt mindre respekt som SINGEL.

• frk Carlsson

Det har jag inte heller märkt något av. Sen att vissa lagar är helt efterblivna och ger gifta andra rättigheter än sambos är ju en annan femma.

Tuva 060524 och Vilda 080422 är mina chix!
  • Kärnan

Det ända jag kan undra över är varför man förlovar sig om man inte gifter sig?

• MsBeauty

Airlee skrev 2009-01-02 15:03:20 följande:

Den enda skillnaden jag egentligen har märkt mellan att vara ogift och gift är att det är mycket lättare att bli av med män som raggar. Det är bara att flasha ringen lite så är de borta innan man hinner blinka. Så finns det folk som reagerar och tycker att jag är ung för att vara gift men det är ganska fånigt eftersom jag inte är så himla ung.Men jag kan tänka mig att det är skillnad när man har barn, att folk har andra förväntningar kanske. Tycker att det är dumt, man kan ju vara precis lika seriös ändå om inte mer. Att skaffa barn ihop är en ganska bra indikation på att man menar allvar med sin relation.
    tycker att en barnvagn är mer "avskräckande" än en ring det är i alla fall min erfarnhet, haha.
  • Airlee

MsBeauty skrev 2009-01-03 17:36:37 följande:

tycker att en barnvagn är mer "avskräckande" än en ring det är i alla fall min erfarnhet, haha.
    Kan tänka mig det.
  • Mrs Cykel

Kärnan skrev 2009-01-02 16:44:16 följande:

Det undrar jag också och har alltid gjort. Jag har bott utomlands och när vi diskuterade att det är vanligt att förlova sig i Sverige utan tanke på giftermål så trodde de inte sina öron. Men det är ju en annan fråga...

Jag håller nog med TS till viss del att man får mer "respekt" som gifta (jag är gift) än vad man fick som "flickvän", men det är inte lika uttalat i Sverige som i andra länder. Vi har ju trots allt uttrycket "sambo" som saknar likvärdighet i många andra länder.
  • Airlee

Jo jag undrar också det... två bekanta till mig förlovade sig innan jul utan avsikt att gifta sig för det är inte "deras grej". Det tog nästan emot att gratulera för jag visste liksom inte riktigt vad det var jag gratulerade till. De fina ringarna?
  • Mrs Cykel

Airlee skrev 2009-01-03 17:46:45 följande:

Jo jag undrar också det... två bekanta till mig förlovade sig innan jul utan avsikt att gifta sig för det är inte "deras grej". Det tog nästan emot att gratulera för jag visste liksom inte riktigt vad det var jag gratulerade till. De fina ringarna?
    Haha, oj vad konstigt!!
  • Airlee

Mrs Cykel skrev 2009-01-03 17:58:57 följande:

Haha, oj vad konstigt!!
    Visst är det! Men tydligen ganska vanligt nu för tiden.
  • Mrs Cykel

Airlee skrev 2009-01-03 18:01:24 följande:

Mrs Cykel skrev 2009-01-03 17:58:57 följande:
    Visst är det! Men tydligen ganska vanligt nu för tiden.
    Ja, faktiskt.
  • kerstinsdotter

Har inte märkt så mycket av det här i Sverige, däremot när jag bott utomlands i mer konservativa länder.

Men om vi nu antar, som TS skriver, att man får mer respekt som gifta så kanske det beror på att det krävs mer mod (eller dumdristighet? ) att gifta sig och lova offentligt att den här personen ska jag älska och hålla mig till i nöd och lust tills döden skiljer oss åt? Det är ju dessutom lite svårare (om än inte så mycket i Sverige) att skilja sig än att bara "gå isär"...

• Myndighetschefen

Mer respekt vet jag inte, men man har ett juridiskt ansvar mot sin partner när man är gifta, processen till att separera är längre, man ärver varandra och (oftast) lovar man varandra trohet och andra löften. Allt detta ser jag som ett större steg än att "bara" vara sambos.

Dessutom kan jag tycka att det känns konstigt att man som sambos skriver avtal, testamenten osv när man bara kan gå till rådhuset och gifta sig, eftersom man vill ha det skyddet som gifta par har och dessutom går det att gifta sig på 5 min.

Svar på tråden Jag har reagerat på hur det kommer sig att man får mer RESPEKT som gift än som förlovad eller sambo.