• Hundini

När kunder era "premisar" lyfta huvudet?

Har en underbar liten gosse på snart 4 mån (2 1/2 korr), sköterskan på BVC sa att han måste ligga mer på mage och öva nacke/rygg o lyfta huvudet (han kan inte lyfta huvudet, bara vrida). När kunder era små knoddar det?

• Svar på tråden När kunder era "premisar" lyfta huvudet?
  • Basses mamma

Min son lyfte huvudet "riktigt", dvs. stödde sig på underarmarna och höll upp huvudet och bröstet när han var ca. 4½ månad. Född i v. 26+3.

• knäppisen

Dottern kunde det i alla fall vid 3 mån okorr/1,5 mån korr, för det har jag på kort.

• Basses mamma

Ja, kanske ska tillägga att det var okorrigerad ålder, så ca. 1½ månad korrigerat blir det då.

• knäppisen

Fast de lär sig ju inte lyfta på huvudet om de inte får chansen att öva så hon har ju rätt i att du ska ha honom mkt på golvet. De är ju ofta skitförbannade i början när de ligger på magen men ta en minut åt gången i början o gör det flera gånger om dan istället för en lång sammanhängande stund. Så försöker du roa bäst du kan under den korta tiden så han tycker det är roligt.

• Pe sp

min son född v 29+4 är nu 3 veckor korrigerad o han har lyft huvudet ett tag.. ligger på vårt bröst så lyfter han huvudet o tittar på oss.. gansk lång stund.. han är väldigt envis.. lyfter huvudet bra när han ligger på golvet med.. så de verkar va olika

• bulleiugnen84

min lilla Moa är född v 33+4 och började lyfta huvudet när hon var ca 2 månader (okorr). Nu är hon super stark i nacken. Det bästa hon vet är att "stå upp" och "sitta" med lite hjälp från mamma å pappa så klart. Hon är nu 3 1/2 månad.

• Lappen

min dotter född i vecka 32+4 var stark i nacken tidigt, tyckte det var ovanligt tidigt hon var ca 1-2 månader när hon lyfte huvudet

MVH två barns mamma
Svar på tråden När kunder era "premisar" lyfta huvudet?