• xXJazzXx

jätte jätte jätte jätte rädd för o föda igen

Jag och min sambo försöker få ett syskon till min son o REDAN nu har jag börjat känna obehag inför nästa förlossning. jag är så sjukt rädd. Många säger att man "glömmer" bort det efter ett tag men ne jag kommer mkt väl ihåg hur jäkla ont det gjorde.. jag vill/vågar inte göra om detta. Min förlossning tog 18 timmar från det att jag va öppen 5cm. Jag fick ingen epidural utan hade lustgas o dusch som smärtstillande, jag fick klippas för o kunna få ut min son o jag kunde inte gå på 2 dagar, o nej jag överdriver inte jag kunde verkligen inte gå på 2 dagar.. Men här kommer mitt dilemma, jag är sjukt rädd för operationer också. kejsarsnitt=operation.. o dom 2 sätten är tyvärr dom enda sätten o få ut en bebis.. tänkte fråga om det finns någon här inne som också har/är rädd för vaginala förlossningar OCH operationer/kejsarsnitt. Hur har ni gjort? Hur känner ni? Tacksam för svar!

• Svar på tråden jätte jätte jätte jätte rädd för o föda igen
  • sofieann

Men måste man inte ha öppnat sig minst 4 cm för att få epidural? De sa dom till mig iaf, och innan man har öppnat sig 4 cm så har man haft ont ett bra tag. Det var det jag menade med att det inte finns någon smärtfri förlossning.

• sofieann

Och även en igångsättning kan väl gå så fort att det inte finns tid för att sätta epidural? Speciellt med andra barnet. Nu är det ju såklart upp till TS men jag tänker inte ta chansen...

• Bonlac

Soffsan:
    Vid en igångsatt förlossning så sätter de in slangarna i ryggen innan de sätter igång själva förlossningen. Då är det bara att hälla i bedövningen så fort den behövs. Det finns ingen chans att man inte hinner få sin smärtlindring.

Visst gör det lite ont innan man kan få någon epidural. Så helt smärtfritt är det förstås inte. Däremot behöver man inte vänta tills man är 4 cm öppen. Det är bara en väldigt schablonartad siffra. Vad som spelar någon roll är att man har etablerat värkarbete, dvs att förlossningen börjat.

• Majsan71
    sofieann skrev 2008-12-30 16:18:36 följande:
    Men måste man inte ha öppnat sig minst 4 cm för att få epidural? De sa dom till mig iaf, och innan man har öppnat sig 4 cm så har man haft ont ett bra tag. Det var det jag menade med att det inte finns någon smärtfri förlossning.
    Jag fick min epidural när jag var öppen knappa två cm och hade då ännu inte fått så värst smärtsamma värkar.
  • Trollsländan

Vid min igångsättning så fick jag inte några "slangar i ryggen" innan de försökte sätta igång. Det kan faktiskt ta flera dagar innan en igångsättning fungerar och jag tror knappast att någon går runt med slangar i rygen i flera dagar!!!

• team75

Jag blev igångsatt med sonen för fyra år sedan och då med gele. Fick gå med lite molande värk hela dagen och inget hände. På kvällen gick vattnet och då tog det rejäl fart. I gävleborg där jag fick sonen satte man ingen slang för epidural innan man såg hur värkarbetet fortskred och hur jag själv blev påverkad av förlossningsarbetet.

• sofieann
    Majsan71 skrev 2008-12-30 20:36:45 följande:
    Jag fick min epidural när jag var öppen knappa två cm och hade då ännu inte fått så värst smärtsamma värkar.Nu blev ju inte jag igångsatt, men när jag fick min epidural var jag öppen 5 cm och hade haft JÄTTEont ganska länge, och jag hade ont redan från början. Konstigt att man kan få epidural tidigare vid igångsättning.
  • Majsan71
    sofieann skrev 2009-01-02 20:04:25 följande:
    Nu blev ju inte jag igångsatt, men när jag fick min epidural var jag öppen 5 cm och hade haft JÄTTEont ganska länge, och jag hade ont redan från början. Konstigt att man kan få epidural tidigare vid igångsättning.Jag vet inte om det är så värst vanligt att de sätter epidural så tidigt men den största anledningen var nog att det fanns med i förlossningsjournalen eftersom vi hade kommit fram till det i aurorasamtalen. Sedan var det mitt femte barn och det spelar nog roll med. Jag har haft snabba förlossningar från det att jag varit öppen 2-3 cm och nu med minstingen gick det på 11 minuter från att varit öppen knappa fem cm till att han låg på mitt bröst.

När man får epidural så kan också värkarbetet stanna av lite men eftersom jag var igångsatt och redan hade dropp så sa bm att det var lika bra att ringa jouren snabbt.

Under mina andra förlossningar har bm avrått mig från epidural eftersom det kan dra ut värkarbetet. De har sagt att jag föder så snabbt och "enkelt" ändå så jag har litat på dem. Men med fyran var det hemskt jobbigt och jag hade väldig förlossningsskräck nu inför lillens ankomst men det var verkligen jättebra med aurorasamtal.
  • Anna 3

Jag kan då inte rekommendera igångsättning... Jag är själv nervös inför min nära förestående andra förlossning pga att jag förra gången blev igångsatt - och det var INTE roligt. Jag vet att det går bra för många också men för mig var det hemskt... Nu har jag redan gått 4 dagar över tiden igen och är orolig för att det inte ska komma igång av sig själv den här gången heller... Jag är också rädd för operationer, så jag vill eg inte ha kejsarsnitt heller, men måste/får jag välja så blir det def snitt den här gången. Men jag hoppas ju in i det sista på att bebisen ska vilja komma ut av sig själv!

• AlwaysOnMyMind

Efter att jag genomgått en lång förlossning där öppningsskedet gick långsamt och hade hemska värkar. Jag tyckte det gjorde hemskt ont att få ut huvudet. När dottern väl kommit ut ville inte livmodern dra ihop sig och var tvungen att masseras, och jag fick medicin som skulle stoppa blödningen som pågick.
    Förlorade 2 liter blod, fick ta emot nytt där dem skulle rensa med koksalt ? vid kanylen i handen, gjorde fruktansvärt ont. Fick inte gå på 1 dygn, mådde skit dåligt och dem skickade hem min sambo när jag hamnade på BB som jag för övrigt inte alls gillade.

Hela denna upplevelse har jag i efterhand upplevt som hemsk. Jag var livrädd för förlossning, ja bara av tanken att bli gravid igen. Jag tror det tog ett halvår innan jag kunde tänka positivt igen och börja fundera på syskon.

Nu är man gravid igen och visst är man lite nojig. Jag är livrädd för eda trots att jag fick det när jag födde dottern. Märkte inte av när dem satte den men tänker att nästa gång kanske man gör det.
    Jag är rädd att förlora blod, så pass att man behöver få nytt. Krystandet, BB är något jag fasar för men jag försöker tänka som så att alla förlossningen är olika och denna gången ska det gå finemangen.

Prata mycket om det du varit med om, skriv. Det underlättade för mig även om jag kände mig skitjobbig :)

° ★ Izabelle 071004 ° ★ BF 090713 ° ★
  • Skogsbloss

Jag har inte heller glömt. Jag är också jätterädd för kejsarsnitt och det hjälpte mig faktiskt att hitta motivationen att möta min rädsla för att föda vaginalt. Så många gånger ville jag bara "ge upp" kampen och välja planerat snitt, men min rädsla för snitt höll mig tillbaka. Till slut vågade jag föda vaginalt och det gick bra. Med hjälp från MVC-BM, Aurora-BM och en fantastisk doula.

• xXJazzXx

Tack för svaren allihopa =) tänkte dock fråga om någon av er har testat pudensblockad? (tror att det heter så) för vissa har sagt att det är rena mirakel medlet.. men jag är skeptisk.. undrar om någon har erfarenhet av just det??

• Skogsbloss

Jag fick det före sugklockan med mitt första barn. Bedövningen är verksam ffa under utdrivningsskedet. Den gör lite ont att få, men det är förstås som ett myggbett i jämförelse med värkarna. Fördelar är att man kan bli så gott som smärtfri under utdrivningen. Nackdelar är samma som med EDA, dvs ökad risk för värksvaghet (och därmed värkstimulerande dropp) och att man kan få svårt att känna krystvärkarna. Jag tycker nog att det gjorde rätt ont att föda ändå men det kändes absolut ingenting när de la sugklockan så nog hade PDBn effekt alltid. Andra gången fick jag den efteråt när de skulle sy.

• Anna 3

Lite positiv feedback kanske kan vara uppmuntrande! Otto valde att komma ut av sig själv och jag fick min "drömförlossning" den här gången! Ingen bedövning bara profylaxandning och stöd från min sambo och personalen. Vilken skillnad. För mig var det som natt och dag mot förra gången med igånsättning och typ alla kemikalier som finns.
    Hoppas alla orolig får en så bra förlossning som möjligt! Kram

Svar på tråden jätte jätte jätte jätte rädd för o föda igen