En viktig sak i sammanhanget är att inte sopa rent framför barnen, utan att lära barn ta ansvar. Nej, jag menar inte att en 2-åring ska ansvara för familjeekonimin (sunt förnuft). Däremot upplever jag, som arbetar som lärare på engymnasieskola, att ungdomarna generellt inte kan ta ansvar. Nej, det gäller inte alla, det finns alltid undantag som bekräftar regeln, men överlag är det så.
Det är inte barnets/ungdomens fel att läxan inte är gjord. Det spelar inte så stor roll om man försover sig tre dagar av fem. Det är väl inget att sova en stund på lektionen. Säger du inte till mig exakt vad jag ska göra så gör jag ingenting, för jag tar inga egna initiativ. Så resonerar en alldeles för stor del av mina elever. När man sedan ringer hem till föräldrarna så får man ibland svaret att det är vi lärares problem, för det står i skollagen att v lärare ska uppfostra barnen. Då får man som lärare upplysa om att uppfostran är ett föräldraansvar och att det står i läroplanen, inte skollagen, att vi som lärare ska fostra, inte uppfostra, barnen till att bli goda samhällsmedborgare.
Tycker att det är underbart att läsa TobbeKillen och Jockefar som verkar hantera uppfostran på ett bra sätt. Hoppas att ni får med er mammorna också. Min personliga erfarenhet, inte från arbetslivet alltså, är att mammorna "daltar" lite mer än vad pappor gör (generellt, gäller ej alla). Barn kan ta ansvar för sig själva mer och mer ju äldre de blir. Får barn inte prova ta ansvar så kommer dom heller aldrig att ta ansvar. Jag hävdar bestämt att man varken ska behöva klä på eller knyta skorna åt någon som är 7 år eller äldre. Visst kan man hjälpa till med att t ex ta fram kläder om man ska göra något speciellt och behöver ha speciella kläder, men annars behövs det inte.
Oj, det blev mycket det här. Det får räcka så för den här gången.