• eilien

Fortfarande gul i huden?

Vår lilla tjej solade 1,5 dag på neo för ca 6 veckor sen. Behandllingen avslutades sen eftersom proverna var bra men hon är fortfarande nu 6 v senare lite gul i huden, trodde inte att det var ngt konstigt utan att färgen kunde sitta i ett tag men en kompis till mig sa att deras barn hade tappat den gula färgen direkt efter solning så nu blev ja orolig. Hon har inte blivit mer gul än vad hon var när vi åkte hem från neo, tycker att de borde ha sagt ngt så?
    Brukar det gula hänga kvar länge?

• Svar på tråden Fortfarande gul i huden?
  • Flickan och kråkan

Det kan ta ett tag innan det försvinner helt. Vi solade ett dygn och han var definitivt gul ett tag till. Vanligt att det segar sig kvar. Bilirubinvärdet brukar sjunka långsamt men säkert. Antar att du har kontroll snart. Fråga då och be dem ta värdena igen så att det verkligen har sjunkt ordentligt.

• eilien

vi är utskrivna från neo så de kommer inte kolla ngt mer men det kanske BVC kan göra?

• cloudberry79

Våra barn har ju solat ganska länge (min egen solade fyra dygn) och då kan färgen hänga kvar lite, som att de är lite solbrända. Har de tagit nya bilirubinprover efteråt? Prata med läkare/BVC och säg att du är orolig så kan de ta ett prov.

Skillz that Killz 10k+
  • Flickan och kråkan

eilien skrev 2008-12-25 12:53:49 följande:

vi är utskrivna från neo så de kommer inte kolla ngt mer men det kanske BVC kan göra?
    Det borde de ju kunna göra kan man tycka. Bara ett blodprov ju. Vi låg aldrig på neo för han var inte prematur. Bara nästan 3 veckor tidig och gul ändå. Vi råkade ut för kraftig infektion efter ett par veckor och då kollade läkarna det också när vi ändå var på läkarbesök ett par veckor senare. Man glömmer ju fort men jag tror vi tog prover på det i alla fall någon månad efter han solat. Då var det fortfarande högre än det skulle men hade sjunkit bra hela tiden, så gulheten kan nog hålla i sig ett tag. Ingen reagerade det minsta i alla fall....och vi var inne på sjukhus många gånger i början.
  • eilien

tack för era svar! Jag ska fråga på bvc på måndag när vi ska dit o väga henne. O be att de sak ta ett prov. de är däremot inte så duktiga på gulsot annars, brukar fråga oss om vi tycker hon är gul för de kan inte avgöra det säger dem. borde de ju kunna se tycker man... =(

• bulleiugnen84

Min lilla tös solade i 2 dygn.. och hon var gul ett bra tag efteråt. Men det försvann efter ett tag, och var ingen fara. Ett tips är att lägga henne vid ett fönster dagtid, så hon får solljus på sig. Det ska hjälpa till att få bort det gula. Oroa dig inte.

Svar på tråden Fortfarande gul i huden?