• Johnston

Jag ville aldrig ha katten - det ville hon

När min fru för ett år sen flyttade in med mig bodde hennes katt fortfarande kvar hos hennes förra sambo. Hon hade skaffat katten innan vi träffades. Efter ett tag ville hon hämta katten - vilket jag tydligt var tveksam till - och katten flyttade in. Jag har aldrig haft eller gillat katter och visste redan innan hon och jag träffades att jag aldrig ville ha katt. Vi var eniga om att det skulle vara "på prov" ett tag och att vi skulle först kolla hur det gick. Vi bodde då i en liten lägenhet och livet med katten blev en plåga, särskilt för mig och katten. Efter en tid talade jag om för henne, på ett snällt sätt, att jag inte ville ha katten kvar.

Hon vägrade acceptera att göra sig av med katten. "Den fick ju komma hit", enligt henne. "På prov, ja", svarade jag. Inga argument hjälpte - att katten inte trivdes, att katten borde få större, att katten borde vara hos en familj där den verkligen var älskad, att jag inte trivdes, med mera. Vi pratade - och grälade - om detta regelbundet. Vi hade dessa ändlösa och fruktlösa gräl hela tiden över en katt medan hon svarade att om jag "bara" tyckte om katten skulle vi inte gräla mera. Jag uppfattade verkligen att katten kom i vägen för oss, att hon hela tiden satte katten före mig. Hon föreslog - och verkligen började förbereda för - att vi skulle bli särbos, där katten kunde bo hos henne. Det accepterade inte jag och jag fick verkligen känslan att att hon lät en katt komma före vårat förhållande.

Nu är vi gifta, bor i mycket större lägenhet och ska ha barn om en månad. Jag vill då verkligen INTE ha kvar katten. I ett års tid nu har jag, varje dag, på alla sätt, både snälla och under gräl, sagt till henne att hon måste acceptera min önskan, men hon vägrar. "Jag gör mig aldrig av mig med katten - den är min baby", säger hon. "Sätt din make och ditt framtida barn först", svarar jag. Det värsta tycker jag är att hon inte accepterar mina önskningar angående var katten får vara eller vad den får göra - köksbänken, matbordet, skrivbordet, med mera. Jag har verkligen bett henne kolla upp hur bäst göra oss av med katten eftersom det bästa vore om hon blir glad över hur katten får det. Jag är beredd att hjälpa henne med allt i det, men hon totalvägrar. "Katten stannar", är det enda hon svarar. "Om inte katten får stanna flyttar vi isär eller vi skiljer oss".

Vad göra? Hur gör man sig av med en katt som är två år gammal? Jag har sagt länge nu att jag kommer att ta bort katten när barnet väl kommer. Jag kan ingen om ämnet och kommer nog helt enkelt att ta den till veterinären när barnet kommer. Självklart föredrar jag en annan lösning men min fru ger mig inga alternativ. Jag har frågat runt men hittar inget. Hon stoppar huvudet i sanden i stället för att lösa problemet

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-12-22 15:37
    Av de svar som inkommit är flera intressanta. Liknelsen med medlemskapet i golfklubben som inte får fortsätta var vekligen bra. Men tyvärr inte korrekt. Skillnaden är den att jag länge och väl varit tydlig mot min fru med att jag inte vill bo med en katt och verkligen snällt bett henne att ta hänsyn till mig också. Medlemskap i en golfklubb verkar inte ha de konsekvenserna. Men visst, skulle hon verkligen må dåligt av att jag spelar golf skulle jag omedelbart sluta. Men hon intar inte alls samma inställning mot mig.

Många utgår också ifrån att ett sådant här dilemma går att kompromissa bort. Betänk att katten kommer att leva i tjugo år. Det ser jag som en ganska stort hinder att överbygga.

Många svar utgår också ifrån att jag verkligen vill katten illa och vill avliva katten. Inget kan vara mer fel. Jag har ju länge nu försökt kolla andra alternativ där katten kan få komma dit den är älskad. Att jag surfar på den här sidan är ju bevis på det. Sluta fördöma mig och hjälp mig i stället. Vi har inga släktingar eller vänner som vill ha katten, jag har frågat alla. Vart går man med en katt om man vill ge bort den??

• Svar på tråden Jag ville aldrig ha katten - det ville hon
  • CTMT

Var har TS tagit vägen egentligen...?

men ja, säger det igen TS - Avliva katten, och du kommer förlora allt ska du se. Så gör man bara inte!

• Tessou

Håller med de andra.. avlivar du katten kommer hon aldrig förlåta dig!

Jag förstår precis hur hon känner.. jag och sambon har en katt, som vi dock skaffat tillsammans, och han är min lilla bebis.. och jag älskar honom ENORMT mycket! Jag är livrädd att våran bebis (när h*n kommer) inte ska funka ihop med honom, jag har sagt att då får vi bli särbos så katten kan vara kvar.. jag tänker ALDRIG göra mig av med honom oavsett vad! Han är en familjemedlem!!

• Ekorrfamiljen

Jag gjorde mig av med min förra katt när jag blev sambo med min man, eftersom han är allergisk. Nu är vi särbos (trots att vi har en son på 2,5 år ihop) och jag har nu skaffat 2 nya katter. Jag har jättesvårt att tänka mig att vara utan djur, och katter är för mig perfekta, eftersom de ofta klarar sig själva dagtid när vi är på jobbet/förskolan. Sonen lär sig att handskas med djur/empati etc.

Vad jag vill säga med det här vet jag inte, men för en del är det väldigt viktigt med djur och jag tror att det är bra för barn att växa upp med djur redan från början.

Lycka till med ert förhållande och god jul!

The confused squirrel strikes again...
  • Zaria

Men jösses ,kattemn var ju där först, däremot hade jag inte gillat att ha den på bänkar och dyl.

Min sambo hade 2 illrar när vi blev tillsammans, skiter överallt,gräver ur blommor,klättrar och lever om. (och jag är pedant) =)

Men inte tvingar jag honom att ta bort dem för det,däremot får vi kompromissa så det funkar för alla.

• Hansen

Min sambo har varit likdan imot min katt och min hund som ja har som bor halvtid hos min mamma, det är något han har fått lära sig att acceptera.

Jag hade mina djur innan honom och jag älskar de oändligt, skulle han allvarligt ställa ett ultimatum så skulle jag välja mina djur även fast ja älskar min sambo, för annars låter ja honom trycka ner mig och ta bort en stor del av mitt liv och hjärta som ja vet att ja inte kan leva utan. Dessutom så vill ja inte dela mitt liv med en sådan person som säger till mig att välja mellan dem jag älskar. Mina djur är familjemedlemar och de kommer dem alltid att vara vare sig min sambo vill eller inte, det är inte upp till honom att bestämma för han VISSTE om det här när han började träffa mig.

Visst, min katt får inte vara på diskbänken och matbord och inte heller i sängen för att min sambo är smått allergiskt och enbart reagerar om det är katthår i sängen när han sover. Och de nätter jag har min hund här, en liten papillon så myser hon och jag på soffan istället och det fungerar utmärkt. Man måste även kunna kompromisa fast de är svårt att neka sitt djur att ligga någonstans speciellt när katten sover skönt.

Men hade min sambo avlivat min katt så hade han aldrig sett mig igen, jag hade inte ens velat vara hans vän och mina känslor och respekt hade försvunnit för honom på en gång. Det är oförlåtligt. Dessutom så går barn och husdjur hur bra som helst ihop och har själv en son på snart 8a månader. Du borde av kärlek till din fru iaf försöka respektera katten och lära känna den, för annars kan du råka mista alltihop tyvärr.

• Hansen

sunshine82 skrev 2008-12-21 23:45:51 följande:

Jag kan ju säga att katten säkerligen känner av att du inte tycker om katten, sådant känner djur på sig, och då blir den inte lika vänlig och gosig mot dig, snarare aggressiv.Jag o min sambo flyttade ihop, och jag hade en katt sedan innan. Min sambo har aldrig varit kattälskare, men däremot hundälskare. Jag har ju märkt att katten inte tycker om min sambo särskillt mycket till en början, men sen har min sambo ändrat attityd mot katten, och tar upp honom ibland och gosar med honom och ger honom mat, då har deras rellation avsevärt förbättras, och nu kan vi leva i harmoni.. Vi har dock aldrig bråkat om katten osv, utan min sambo har inte direkt haft något emot katten så. Men skulle det bli så att katten blir ett stort problem så skulle jag lämna bort katten, aldrig avliva den, men se till att den får ett bättre hem, för katten är inte värd mer än min rellation till min sambo, han går i första hand.Nu ska vi ha barn i April, då ska katten vara hos min far ett antal veckor eller dom första månaderna i alla fall. För min katt är en raskatt av rasen Helig Birma och den är väldigt speciell och ska vara med överallt och ha uppmärksamhet. När bebis kommer behöver den all uppmärksamhet, så därför ska katten få bo där han kan få det. Har ni inga släktingar eller vänner som kan ta hand om katten?? I alla fall för en tid, prata om det med frun om att ni nu ska ha bebis och det kanske är bra så bebisen inte blir allergisk osv, att den får bo någon annanstanns. Ta absolut inte upp något om avlivning, det kommer bara bli en större spricka emellan er. Utan försök hitta ett bättre hem till den i så fall, gärna nära så din fru kan hälsa på den osv.
    Jag har också raskatt, en Perser som är min kelgris och alltid ska sitta i mitt knä och ha uppmärksamhet men inte att ja skulle lämna bort honom för det. Det var till och med min katt som talade om för mig att det var något på gång någon minut innan mitt vatten gick när jag väntade min son.

Katten vet om lika mycket som dig att en förändring är på G och man kan nästan säga att de blir "syskon". Och då ska du knuffa bort katten? Det tycker jag är fel, han väntar lika mycket som du.
  • Idapida83

om din fru mot förmodan skulle ändra sig och vilja lämna bort katten så går det ju självfallet bra. men om din fru verkligen vill ha katten kvar så kan du väl acceptera det och lära dig tycka om katten. ett djur är också en familjemedlem och behöver kärlek precis som vi människor. som du själv skrev TS, en katt kan leva i 20 år och självklart vill den leva med människor som tycker om honom/henne. jag tror att om du bara ville ge katten en chans med er bebis så kommer dom bli bästa kompisar. en katt är inte svårt att lära sig tycka om. min sambo ville absolut INTE ha katt förrut, men jag skaffade 2 stycken hemlösa och nu älskar han dom små liven=)

• Labbematte

Jag har gjort det enkelt för mig.

Skulle helt enkelt ALDRIG ha inlett ett förhållande med nån som inte accepterar att hundar är en del av mig och mitt liv och alltid kommer att vara.

Tack och lov hittade jag också nån som älskar mig vovve, i alla fall nästan lika högt som jag gör :D

Jag har inget råd att ge TS. Däremot fattar jag inte att TS fru skaffar barn med en sån motbjudande typ.

• Woodcock

Om kattens vara eller inte vara - är det verkligen ert enda bekymmer? Vad jag förstår har du sagt under 1 års tid att du inte vill ha katt. Varför går man vidare i relationen innan man är överens om en så "allvarlig" sak som en levande varelse? Giftermål och barn hade fått vänta för min del om vi inte varit överens i "fallet katt". Om katten bara är 2 år och har bott med hennes förra sambo innan så... Det har nog gått rätt fort för er va? Inget fel med det, bara alla hänger med i svängarna. Jag och hund flyttade in hos min man efter 3 månader tillsammans. Nu drygt 2 år senare är vi gifta och ska ha vårt första barn när som helst. Tro mig - vi har pratat igenom allt vad som finns att prata igenom innan vi gjort detta. Och alla är nöjda.
    Glöm katten för en stund, den kommer att stanna tills frun ändrar sig, och det kommer du aldrig att få henne till, det måste komma av sig självt - och titta på ert förhållande. Jag tror det är där skon klämmer... Hoppas dock jag har fel, med tanke på barnet.

• Anonym (H)

Är själv kattälskare så kan inte relatera till ditt problem och tycker att ni borde gjort upp om det här innan ni skaffade barn. Själv anser jag att folk skaffar djur alldeles för lättvindigt och skyller på allergier eller ändrade familjeförhållanden när det inte längre passar dom att ha ett djur. Jag anser att skaffar man ett djur har man ett ansvar resten av dess liv. Det är inte en accessoar man gör sig av med och skulle aldrig acceptera en ny partner som inte accepterade min katt.

med det sagt så verkar du ha bestämt dig ganska mycket och jag vill ändå vädja till dig att inte avliva ett friskt djur. Kolla upp katthem där du bor och lämna katten där, även om de säger att de har fullt kan du säkert lämna katten utanför i en bur och ringa på klockan (obs! Under deras öppettider så den inte fryser ihjäl). Detta är lika enkelt för dig som att åka till veterinären och kostar inget!

Du ska vara medveten om att ifall du avlivar katten kanske din sambo aldrig förlåter dig, det kanske hon iofs inte gör om du lämnar bort den heller men då har du iaf en chans. Sen tycker jag det är extremt toxiskt för att inte säga abusive av dig att göra detta när barnet kommit. Den här kvinnan kommer ha burit ditt barn i 9 mån och gått igenom ett helvete för att föda barnet på ett sätt eller annat och när hon sen ska få vara i sin bebisbubbla av lycka ska du göra dig av med hennes djur som hon faktiskt har haft längre än dig? för mig är det oförlåtligt. kanske Kan du övertala henne att ge den till exet, nån familjemedlem/kompis så kan hon fortfarande träffa den men du slipper bo med den? Jag tror det är bästa lösningen för alla inblandade. Men snälla låt henne vara under graviditeten och första månaderna efter. Stress är inte bra under den tiden, det påverkar barnet också. Kan hon föda ditt barn kan du härda ut med en katt några månader och under tiden hitta en bra lösning!

• Anonym (Pappa)
    Cecno skrev 2025-02-04 18:03:18 följande:

Hej!
    Jag vet inte om det löst sig för dig. Men om det inte har det och du bor i Göteborg eller i närheten så finns detta: 
    https://purrfectcafe.se/omplacera-katt

M
    ed Vänliga Hälsningar 
    Cecilia

Tråden är 17 år gammal. Katten är nog i katthimmelen nu. 
Svar på tråden Jag ville aldrig ha katten - det ville hon