• Majsan G

"Naken-fobi" _ vill inte alls föda naken!!

Känns så himla löjligt och töntigt och jag vet inte allt.
    Jag befinner mig i vecka 17 och är redan nu TOTALT SUPERNERVÖS över tanken på att okända människor (andra än min man) ska ta i mig "där nere".

Alla jag pratar med detta om (vänner m.m.) säger att "det är det sista du kommer att bekymra dig över", men jag vet inte jag.

Jag har ALLTID hatat tanken på att gynekologer ska titta på mig i strålkastarsken, eller föra in fingrar eller medicinska föremål. Jag kallsvettas, gråter eller ryser vid tanken. Jag har alltid gjort det, så fort jag behöver klä av mig inför en läkare.

Fler som känner igen detta?
    Jag är inte rädd för smärtan, inte för att spricka, men tanken på att de dessutom kanske ska SY, ta ännu mer på mina "private parts" äcklar mig totalt....

• Svar på tråden "Naken-fobi" _ vill inte alls föda naken!!
  • Thoughtless

tjockismemos skrev 2009-01-20 00:31:46 följande:

Hej! Nu har jag fött min Olivia och förlossningen gick bra! Första gången de kunde undersöka mig var jag fullt öppen och de kunde se bebisens huvud! Då hade jag varit inskriven i över ett dygn... de sate igång mig. Som sagt din kropp, du bestämmer! Ampullen som skulle föras upp fick jag sätta in själv. Lycka till med era förlossningar, ni som fortfarande väntar. Hur hemsk förlossningen än är, så är det värt det när ni får er bebis på bröstet!!
    Grattis och vad skönt att höra att allt gick så bra! :D
  • Majsan G

Hej!Nu har jag fött min Olivia och förlossningen gick bra! /.../ Ampullen som skulle föras upp fick jag sätta in själv.
    SUPERGRATTIS till att förlossningen gått bra och att du/ni får ha ert barn hos er!

Ampullen som skulle föras upp........?! Vad är det för ampull? Är det något som "alla" ska ta? Som ett vaginalt stolpiller?
    Någon som vet vad detta är??
  • louiseL82

Har bara läst TS

jag kände som dig under min förra graviditet o jag kan säga att d e skitsnack att man inte tänker på dunder tiden. jag tänkte på att jag inte hade nåt på mig på underkroppen o att det stod två st där nere o tittade in.. d va jättejobbigt men jag försökte att fokusera på andningen o på att d e ju värt d när man väl har bebisen utanför kroppen. Jag hade nog kunnat springa genom stan naken o hoppa o studsa om d va d som krävdes för att få barn

Så som sagt.. man tänker visst på sin nakenhet o man bryr sig men man måste välja att fokusera på annat. man kan ju oxå lägga en filt elelr något över så att d inte känns lika avklätt. 

kan ju oxå tillägga att förlossningen var hur häftig som helst o jag gör lätt om d. till sommaren faktiskt

• louiseL82
    sabinaochErik skrev 2009-01-13 09:24:01 följande:
    Va fattar ingenting vadå reta. När vi har sex så kommer man åt den hela tiden kan det vara farligt??
    man ska inte pilla på livmodertappen av hygieniska skäl. infektionsrisken e en annan anledning
    innan förlossningen har startat kommer man inte åt den (livmoderhalsen alltså) för den e omogen o ligger bakåt böjd alltså kan man ha sex utan problem.
    man ska lämna sånt åt de som kan o vet.
  • Marlie87

Jag inte lsät tråden men vill ändå skicka ett par ord på vägen, det skulle lika gärna kunna vara så att det var jag som skrev det som du skriver TS MEN när jag födde min dotter för två år sedan så kände jag inte igen mig själv.. Helt ärligt - man skiter faktiskt it.. Och det kan jag nästan sätta en förmögenhet på att du ocskå kommer göra! LYCAK TILL!!! :)

• tjockismemos

Majsan G skrev 2009-01-20 21:33:47 följande:

SUPERGRATTIS till att förlossningen gått bra och att du/ni får ha ert barn hos er! Ampullen som skulle föras upp........?! Vad är det för ampull? Är det något som "alla" ska ta? Som ett vaginalt stolpiller? Någon som vet vad detta är??
    Nej,nej, det är bara om man behöver sättas igång! Jag gick 16 dagar över tiden och hade inget fostervatten kvar. Ampullen är en jätteliten tablett med hormoner som får livmodertappen att mogna. Alltså inget som behövs i vanliga fall!! Menade inte att oroa dig!
  • Wild And Crazy

Läst TS...
    Jag känner igen mej så väl, jag tänkte och kände precis likadant innan min son kom.
    Men under förlossningen så var alla tankar bortblåsta och jag hade kunnat springa runt naken för att få det hela att gå lite fortare :P
    Det kom in en läkarstudenade ung kille som ville vara med och se hur en förlossning gick till och jag brydde mej inte speciellt mkt mer än att få ut den lilla, kan däremot känna mej lite generad såhär efteråt men gjort är ju gjort :)

• Majsan G

Jag har inget emot gynekologer eller att det skulle vara en man, studerande eller något, men jag vill inte att de ska pilla, föra upp händer och känna efter inuti mig.

Att ligga naken och blotta mig har jag bestämt att det KAN man ju skyla utan problem, skjorta, tröja, filt eller whatever, men eftersom barnet - förhoppningsvis - ska ut mellan benen, och det känns som att "allt" fokuserar på hur öppen man är, hur mycket man kan se huvudet där inne eller inte.

Andra människor har inte där att göra, helt enkelt

• sweden italy

Jag tycker inte i huvudtaget om att gyn är sà jävla okänsliga när de gör en undersökning... tycker att det är jätte jobbigt. jag är alltid nervös för gyn undersökningar... med vissa som gör undersökningar sà blöder jag, jag tillhör de känsliga typerna, och för mig är det svàrt att man byter läkare och BM hela tiden. sà en som fattar vad du gàr igenom..

• Glitter2

Läst TS

Jag känner igen mig exakt. Därför skrev jag i mitt förlossningsbrev

"För NN är det jobbigt med gynundersökningar och därför vill vi minimera antalet vaginalundersökningar. När det är nödvändigt med en undersökning vill NN att du talar om vad du gör och varför du undersöker. NN vill att du är försiktig och ett nej ifrån NN är ett nej."

Jag hade också med mig egna kläder att föda i, nattlinnen som gick ner lite för att slippa känna mig så naken och utsatt.

• Majsan G
    Glitter2 skrev 2009-02-10 23:16:50 följande:
    Läst TS NN vill att du är försiktig och ett nej ifrån NN är ett nej."Jag hade också med mig egna kläder att föda i, nattlinnen som gick ner lite för att slippa känna mig så naken och utsatt.
    PRECIS så ska jag skriva också! Ett nej från mig ÄR ett nej. Det måste gå att respektera. Jag har legata på sjukhus både en, två, och tre gånger och hatar när läkare inte respekterar patienten.
    Jag har också legat på sjukhus så pass mycket att jag VET att man inte kan bestämma över allt, och att vissa saker måste man göra ändå. Men raka rör och respekt är det minsta

Jag tänker också ha med egna kläder. Spelar ingen roll om de måste slängas efteråt. Jag vill att vår bebis får komma till en mamma som mår bra, känner sig bra, stark och bekväm.
  • Glitter2

Bra Majsan!
    Tyvärr kan man inte styra över allt under förlossningen och det kom tillfällen då jag kände mig oerhört naken men jag visste att BM hade läst och respekterade det jag skrivit och hon gjorde så gott hon kunde. Mina nattlinnen åkte i tvätten när vi kom hem så de kan ju sparas

• sweden italy

Nu har jag varit med om kejsarsnitt, behövde inte klä av mig och vissa nàgot intill sista minuten, dà bara sköterskan tvättade mig med desinfektion och när kirurgen var där..., med det är systemet här, kolla om du säger till personalen kan respektera det att du inte är bekväm av dig..

Svar på tråden "Naken-fobi" _ vill inte alls föda naken!!