• kids is my life

Vill ha barn.

Jag är 18 år och vill ha barn.
    Om man skulle bli gravid (oplanerat),
    hur gör man då?
    Jag vet att det är dumt att planera
    när man inte har ekonomi och inte har gått färdigt skolan.
    Men om man blir oplanerat gravid och har tagit p-piller
    och man har blivit gravid då och inte har ekonomi eller nånting, får man då hjälp av socialen?

• Svar på tråden Vill ha barn.
  • Reglementet

mysgumman

Jag tyckte enbart det var lustigt att dra upp då det visade på att man inte borde skaffa barn när man varit tillsammans den tiden.

• Mysgumman

Reglementet skrev 2009-02-02 20:36:27 följande:

mysgummanJag tyckte enbart det var lustigt att dra upp då det visade på att man inte borde skaffa barn när man varit tillsammans den tiden.
    Ok . Men vissa går de bra för och inte för andra jag å min sambo hade varit tillsammans i två år när vår dotte föddes och det funkar jätte bra . nu är vi inne på vårt 4 år
  • majlin84

men vadå..när man skaffar barn e väl upp till var o en.. spelar väl ingen roll hur länge man varit ihop eller om man är 20 eller 30..beror väl helt o hållet på hur man är som person och var i livet man befinner sig...jag o min sambo har inte vatt ihop ett år o vi planerar att skaffa barn inom en snar framtid...viktiga är att man vet att man har tid och att man verkligen är beredd att ändra en hel del på sitt liv man lever innan, så kommer de gå hur bra som helst

• Mysgumman

majlin84 skrev 2009-02-02 20:44:02 följande:

men vadå..när man skaffar barn e väl upp till var o en.. spelar väl ingen roll hur länge man varit ihop eller om man är 20 eller 30..beror väl helt o hållet på hur man är som person och var i livet man befinner sig...jag o min sambo har inte vatt ihop ett år o vi planerar att skaffa barn inom en snar framtid...viktiga är att man vet att man har tid och att man verkligen är beredd att ändra en hel del på sitt liv man lever innan, så kommer de gå hur bra som helst
    Precis jag håller med dig ! Man känner det bäst själv
  • MansonDust

Jag blev mamma när jag var 18, dock planerat. Fick 2:a barnet vid 22 & 3:e vid 24. Jag & pappan är fortfarande tillsammans, blir 8 år ihop i sommar. Vi har köpt hus tillsammans, har en fin bil & fast inkomst.

♥ Star 021017, Ninja 060522, Seven 081228 ♥
  • MansonDust

Inte haft socialbidrag en endaste gång.

♥ Star 021017, Ninja 060522, Seven 081228 ♥
  • majlin84

yesyes...folk e så himla glada i att ha massa åsikter.. visst ska man få ha de..men alla vill man inte höra=)

• Mysgumman

majlin84 skrev 2009-02-02 20:48:20 följande:

yesyes...folk e så himla glada i att ha massa åsikter.. visst ska man få ha de..men alla vill man inte höra=)
    precis
  • mammapolski

jag och min mn skaffa barn efter 1,5 år, gifte oss lika snart, flyttade ihop efter 1 månad. Jag har ingen fast inkomst för jag har pluggat men trots allt är vi VÄRLDENS lyckligaste föräldrar till den underbaraste sonen och skulle aldrig ångra mig en sekund. Barn är det bästa som kan hända en och vill man ha barn så kan allt lösa sig det viktigaste är KÄrlek.. goo girl

• AngelOfLove

Reglementet skrev 2009-02-02 18:13:23 följande:

Men just ditt exempel skulle ju då visa att det är för tidigt att skaffa barn efter ett år. Du gjorde inte ens det.
    Det beror ju som sagt på hur förhållandet ser ut och var man befinner sig.
  • AngelOfLove

mammapolski skrev 2009-02-02 20:56:45 följande:

jag och min mn skaffa barn efter 1,5 år, gifte oss lika snart, flyttade ihop efter 1 månad. Jag har ingen fast inkomst för jag har pluggat men trots allt är vi VÄRLDENS lyckligaste föräldrar till den underbaraste sonen och skulle aldrig ångra mig en sekund. Barn är det bästa som kan hända en och vill man ha barn så kan allt lösa sig det viktigaste är KÄrlek.. goo girl
    Riktigt bra skrivet!
  • Carbonmamma

Hej!

För att svara på din fråga så gör man precis lika som om det vore planerat. Blir man gravid ringer man till mödravården i sitt landsting (oftast på sitt sjukhus) och skriver in sig. Man meddelar helt enkelt att man är gravid. Det finns privata ställen också i de flesta städer, det kostar då och man får betala det själv. Sedan blir man kallad på alla kontroller och till föräldragrupp.

Din andra fråga; nej, du får ingen hjälp av socialen.

Detta är svaren från mig. Skickar med ett råd till dig:) Jag tycker ni ska vänta lite. Det är inget drömscenario att stå med ingenting i form av inkomster, bostad etc och ett litet barn. Barn kostar mycket mer än vad man tror. GDu kan ju alltid gå och kolla på ex blöjor, tvättlappar, barnvagn, spjälsäng mm mm och se vad det kostar. Det slutar ju inte heller där eftersom bebisen växer och det ganska fort. Det ska vara nya kläder (visst kan man köpa bra begagnat, men ibland är det kul att få handla nytt och fint.)
    Hur bor ni idag, har ni plats?

En del här pratade om att festa, jag är av åsikten att det är bra att festa loss i unga år, detta menar jag inte med att supa skallen i bitar, men att man ska passa på och leva lite innan man stadgar sig. Att utbildsa sig och resa är ju perfekt när man är tonåring!

Allt handlar ju om vad man vill kunna ge och erbjuda sitt barn. Vi valde att skaffa barn när vi tjänade bra och bodde bra och kan försörja vårat barn utan att alltid behöva titta på priset i mataffären. Vi vill kunna åka på skidsemestrar och andra semestrar för att vi båda vill och för att det är upplevelse för barn. Att skaffa barn när man inte har något tror jag tär på förhållandet och är inte så givande för barnet.

Lycka till!

Svar på tråden Vill ha barn.