• Basses mamma

Hur gamla och stora var era barn när de hade ca. 50,0 cm i huvudomfång?

Ja, som rubriken lyder. Tacksam för svar.

• Svar på tråden Hur gamla och stora var era barn när de hade ca. 50,0 cm i huvudomfång?
  • Mammatilltvåprinsar

Basses mamma skrev 2008-12-18 13:20:35 följande:

Som hon uttryckte det: "det är nog inget att oroa sig för". Han följer sin prematurkurva men ligger över den vanliga kurvan. Vet att prematurer ofta har större huvud för att, som en läkare sa, kroppen prioriterar huvudet först. Men blir iaf orolig när bvc påpekar det. Så då är det intressant att se hur andra barn ligger till.
    Jaha, NOG inget att oroa sig för och så skickar hon hem dig bara eller? Åhhh, vad klantigt.
  • Tvåbarnsmamma84

Det är olika för barn vissa har stor vissa små huvudmått.
    dottern hade 35 i huvudmått när hon föddes hon var 4140g
    sonen hade huvudmått 40 och var 5810g
    nu är han huvudmått 43,5 han är 4 månder och är 8500g

Lycklig tvåbarnsmamma.
  • Cocarola

När han var 12 månader och 80 cm lång. I sonens fall helt solklart fall av ärftlighet.

Hur stort huvudmått har du och pappan, TS?

• Lyran

Vid 1 år och 1 vecka: 11 480 g, 81 cm lång och ett homf på 49,2!

• Fruktbar

Vår son har legat under i huvudmått hela tiden men det är troligvis eftersom vi föräldrar inte har så stora huvuden...

• buffybus

min är 10 mån nu o har 47,7 cm. vet inte hur snabbt det växer men kan va kul o veta kanske så har du fler o jämföra med.
    han följer ju "sin" kurva men några som påpekat att han har lite större huvud. bvc sagt det kanske 1 ggn. inget konstigt med det.

Jocke+André älskar er mest av allt!!
  • ejja81

tjej på 2år 3 månader har inte kommit up i det ännu några centimeter kvar,,,,47 har hon nu

• lajos

Min son hade vid ett-års kontrollen 47,4 cm i huvudomfång...

• mirre2

minns inte när pojkarna hade det för dom mätte inte huvet längre när dom va i den åldern dom hade så stora huven.

josefina hade 50,7cm när hon va 2½år

Tindra blev 3år nov 08  hon har kanske 48cm i huvudomkrets nu (litet söt huve har hon iaf )

• astalacasta

MIn son är snart två och har storlek 50 på sina mössor.

• Såja

Min son har precis fyllt 2 år och i höstas när jag köpte vintermössa var det strl 51 som gällde. Då hade han ett omfång på 51 cm. Han föddes med 36 och har alltid haft lite stort huvud, först nu han börjar "växa i det"

Jag har inte mätt nu men gissar på närmre 52 då mössan sitter som en smäck.

• Gosetrollan

Min tjej är 85 cm lång och väger 11025 gr. 50 cm i hattmått

• Gosetrollan

Min tjej är 85 cm lång och väger 11025 gr. 50 cm i hattmått

• Gosetrollan

Och det var på 1.5 års kontrollen

• Sunshine85

min son är 8 månaderoch har 49.8 cm men han är stor för sin ålder annars oxå han väger 10700 och är 76 cm lång och inget fel med honom. var orolig ett tag för det är ju eyy lite storre mått så fixa så vi fick ultraljud av hjärna och där konstaterades att allt var i sin ordinig:)  han är bara stor .så säkert ingen fara med din pojk heller:)

• Sunshine85
    Cocarola skrev 2008-12-19 23:11:31 följande:
    När han var 12 månader och 80 cm lång. I sonens fall helt solklart fall av ärftlighet.

Hur stort huvudmått har du och pappan, TS?
    samma med vår pojk han har 50 nu och det är nig ärftligy jag har 57-58 cm och min sambo 60 cm du pch pappan till ditt barn vad har ni för måt då
  • Kazeer

Äldste sonen hade 49 cm i huvudomfång vid 18 månader.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • LillaFlingan
    Sunshine85 skrev 2010-12-20 18:20:26 följande:
    min son är 8 månaderoch har 49.8 cm men han är stor för sin ålder annars oxå han väger 10700 och är 76 cm lång och inget fel med honom. var orolig ett tag för det är ju eyy lite storre mått så fixa så vi fick ultraljud av hjärna och där konstaterades att allt var i sin ordinig:)  han är bara stor .så säkert ingen fara med din pojk heller:)
    vet inte om ditt barn har stort huvud eller om mitt barn hade litet huvud;)))
    min äldsta son, vid 7mån3v var han 77,5cm lång o vägde 9480gr och hade ett hof på 46,2cm :))
    alla är väl olika :)

nu vid 18mån hade han ett hof på 49,5cm så det är ju nära 50cm iaf. (han var då 87,5cm o vägde 12400gr).
  • Sunshine85

lillaflingan. min son ligger på översta strecket på kurvan så han har stort mått men inget man tänker på passar han och resten av kroppen . han är ju stor i övrigt. :)Tycker det låter som din pojk ligger precis på medel :)
    sonenens pappa är ju näästan 2 meter lång så han blir vel stor han å :) min pok alltså och huvud växer ju som mest innan ett år tror det var ungefär 75% -85% av huvudet som växt klart vidett års ålder . å ska min pojk bli lång lär han ju ha lite större mått redan nu:D

Svar på tråden Hur gamla och stora var era barn när de hade ca. 50,0 cm i huvudomfång?