• I have a kid

prematur mammor hjälp mig !!!!

Skulle behöva lite hjälp Freja är född vecka 29+4
    080615
    Har inte antecknat alla vägningar men här är dom jag har:

27/11 5130
    2/12 5185
    17/12 5240

är detta en bra kurva vad vägde era vi den åldern samt då dom föddes??

Freja äter var 3 timme dagtid 7 timmar utan mat på natten. 160ml + gröt 4 stycken frusna iskuber varje dag.

vad ska vi göra `?

• Svar på tråden prematur mammor hjälp mig !!!!
  • kengru

TS; anledningen till att jag anser att du ska höra av dig med din oro till en barnläkare är för att BVC generellt inte alls förstår sånt här. Deras svar på alla orosmoment man har som prematurförälder är att "han/hon är prematur, de ska vara små/sena/ha mindre aptit, osv, en barnläkare vet förhoppningsvis bättre.

Min son föddes i v.24+1,vi kämpade i nästan tre år med honom o hans mat o vikt, men fick bara svar som att "han är prematur" även hos barnläkare tills den dag han blev riktigt sjuk o fick åka ambulans för tredje gången o träffa en vettig läkare. Nu är han fyra år (fyllde i nov.) o hans muskler o motorik är inte vad de borde pga att han inte fick i sig den näring han behövde under så lång tid.

Nu låter det som att ni inte alls är i samma sitts, men för att du ska kunna känna dig lite lugnare anser jag att du borde kontakta någon utöver BVC, någon som är kompetent o vet vad det handlar om att ha en väldigt prematurt barn. Just så att ni inte sitter där vi sitter nu några år senare.

• Vinter04
    Svar på #10
    Kengru - på den punkten håller jag med dig. På bvc kan dom inte hjälpa mycket angående prematurer. Allt är normalt(?)... Jag har ringt direkt till vår läkare när jag har varit riktigt orolig för något.

TS - jag rättar mig själv efter Kengrus inlägg. Ring flickans läkare direkt, hoppa samtalet till bvc. Du skriver lite om mängder Nutra du ger... Vi har gått upp till 180 för ett bra tag sedan, men periodvis och vissa mål varje dag ger vi fortfarande 150. Vi försöker läsa gossen hur hungrig han är. Han är också ett kräkbarn... kräks MYCKET. Han kräks dock långt ifrån lika mycket av fast mat. Av den anledningen tycker läkaren att vi ska ge så mycket fast mat som möjligt. Om han visar intresse för den fasta maten så klart, annars är det bara att ge Nutra. Vi är även varnade om att han kan till att kräkas ännu mer när han börjar krypa, men att det slutar när han börjar gå. Jag hade kunnat skriva till dig precis vad vi ger honom i matväg, men det hjälper kanske inte dig i din oro. Fråga gärna, så svarar jag så gott jag kan. Vi verkar vara i lite samma sits med barnen.
  • knäppisen

man kan ju ha lite extra fett i maten också, lite rapsolja eller så i ersättningen eller gröten. Det kan också göra susen. Extremlite väger han inte, men han har gått upp väldigt lite senaste månaden. Det kan ju å andra sidan bero på att han rör sig mer eller varit sjuk.

• I have a kid

får inte tag på frejas läkare har försökt.. då hon inte jobbar här i komunen annat en ibland.

men iaf så fick bvc duga..

vis ka ge gröt en hel port + ersättning och pure smakisar varje dag... sen skulle vi blanda nutran tjockare med havremust nått tpulver men fattar inte hur vi ska göra nån som vet ?? antar att vis ska skippa saltet ??

• voice

Ville bara tipsa om at ev smaksätta Nutran lite, den smakar verkligen illa! Då kanske han äter lite mer? Hört om nån som smaksatte med nån form av sötma men vågar inte säga vad- kanske kan höra m BVC el barnkliniken?

• syrra
    I have a kid skrev 2008-12-20 02:41:08 följande:
    får inte tag på frejas läkare har försökt.. då hon inte jobbar här i komunen annat en ibland. men iaf så fick bvc duga.. vis ka ge gröt en hel port + ersättning och pure smakisar varje dag... sen skulle vi blanda nutran tjockare med havremust nått tpulver men fattar inte hur vi ska göra nån som vet ?? antar att vis ska skippa saltet ??
    Du kan blanda nutran tjockare med grötpulver. 1-2 msk till 180ml nutra. Du kan nog ge henne en hel portion gröt och förstärka den med 1 tsk olja.
    ~~Michael -97, Joachim -98 och Johanna -07 ~~
  • I have a kid

voice + syrra
    hon gillar nutra har testat 200ml men efterosm att hon äter var 3 timme så är det mkt på ett dyygn..

men idag gick det bra med 5 medelstora tsk oure sen 180 nutra... sen har hon ätit en helt port gröt...

så jag ska köra på 1 portion gröt varjedag... samt 4- höjs eftersom tsk pure...

sen har jag träff 16 januari med frejas läkare.. så ska kommiaihåg att fråga henne. Men hadde vi följt hennes råd så hadde freja gått på 150 ml nutra var 3.-4 timme.. inget smakportioner eller gröt..

• syrra
    I have a kid skrev 2008-12-20 21:07:20 följande:
    voice + syrra hon gillar nutra har testat 200ml men efterosm att hon äter var 3 timme så är det mkt på ett dyygn.. men idag gick det bra med 5 medelstora tsk oure sen 180 nutra... sen har hon ätit en helt port gröt... så jag ska köra på 1 portion gröt varjedag... samt 4- höjs eftersom tsk pure... sen har jag träff 16 januari med frejas läkare.. så ska kommiaihåg att fråga henne. Men hadde vi följt hennes råd så hadde freja gått på 150 ml nutra var 3.-4 timme.. inget smakportioner eller gröt..
    Ge henne så mycket hon vill ha och har du i grötpulver så mättar den längre. När min tjej var som din så ammade jag kl 6, ersättning kl 9. puré 11:30, ersättning kl 14, gröt 17, välling 19 och 22.
    Så länge som du ger henne mer än hon äter så kommer hon att se till att få i sig det som hon behöver själv.
  • I have a kid

18Idag 21:28 | ID: 39526176
    syrra

jo men 200 i erästtning är för mkt.. det märkte man.. + att hon kräks massor om hon får i sig för mkt.. inte bra det heller

• BebisVagga

det e bara att be dem på bvc om viktkurvan.. eller dem på neo mottagningen.. Alla barn går upp olika men bara dem följer sin egen kurva.. min Gabriel väger bara 5 kilo o e 4.5 månad korrigerad.. men tittar på på HANS kurva så ser man att den ser gämn o fin ut på uppåtvägen..

• syrra
    I have a kid skrev 2008-12-20 23:32:23 följande:
    18Idag 21:28 | ID: 39526176 syrra jo men 200 i erästtning är för mkt.. det märkte man.. + att hon kräks massor om hon får i sig för mkt.. inte bra det heller
    Om du har grötpulver i så blir den tjockare och inte lika lätt att kräkas upp. 200ml var bara för doseringen av pulvret ge henne 180 om hon klarar det bättre. Det går att ha i olja i nutran för att göra den mer energirik
Svar på tråden prematur mammor hjälp mig !!!!