Vargtass: Jag skulle verkligen avråda er från Ryssland - när det finns så många andra länder att välja på där man slipper detta med visumet. Det är bara Ryssland som har det, och det är verkligen ett extra stressmoment - som man ju ändå har nog av innan man ska iväg! Ryssland är ju varken bättre eller billigare än andra länder. Så varför ska man välja dem? En del som väljer Ryssland gör det pga dom är singlar (och ryska lagen tillåter donation av både ägg och spermier) - men jag har fattat som att ni är ett par, och då har ni ju i princip hela Europa att välja på, många närmare och billigare också; möjligheter finns i t ex Estland, Lettland, Litauen, Polen, Tjeckien, Slovakien, Bulgarien, Spanien, Portugal, Cypern eller Grekland. Spanien vet jag flera som är väldigt nöjda med - men det kostar tyvärr därefter
De kan nästan vara upp till dubbelt så dyra som en del andra länder. Själv skulle jag få behandling i Ryssland - så jag var på ett första besök där i oktober. Men så fick jag veta att man inte kunde skicka sperma genom tullen (pga det ej är EU-land) så jag tvingades byta till Cypern istället. Men efterhand är jag glad att jag slapp Ryssland. Cypernkliniken är inte perfekt - ffa dålig kommunikation - men när jag var där var dom väldigt trevliga och bra. Har varit där på en ÄD och ska på FET om 2 veckor. Funkar det inte då, kommer jag att byta till Grekland - där jag fått kontakt med en mycket trevlig klinik eller Estland som jag också haft kontakt med - nära och billigt. Kram