• Vardagslycka

Dags för äggdonation och behöver era erfarenheter

Hej,
    Har insett att klimateriet är ett faktum och att det är dags för nästa steg. Äggdonation.

Jag har idag bett min läkare om en remiss för äggdonation då jag nu blir 36 år så är det bråttom eftersom köerna verkar långa och gränsen är 38 år.

Någon som vet hur långa de normala landstingsköerna är?
    Finns någon privat klinik i Sverige där kön är kortare?
    Finns det någon klinik ute i världen som kan erbjuda ägg med nordiskt utseende?
    Någon som fått äggdonation i USA?
    Har någon fått tag på en okänd donator för korsdonation och förkortat köerna?

Alla era råd och förslag tas tacksamt emot!

Stor Kram till alla kämpare!

• Svar på tråden Dags för äggdonation och behöver era erfarenheter
  • hymafr

Hej Vargtass!

Jag har erfarenhet av St Petersburg. Jag har gjort 2 ÄD där - tyvärr utan önskat resultat.
    De har korta väntetider, många donatorer, en jättetrevlig läkare, Dr Olga (den enda som pratar flytande engelska) - och humana priser.
    Det som är krångligt är att få till allt med visum och resa. Visumet kan ta upp till tre veckor att få, även om det för det mesta går på ca 5 arbetsdagar (men tänk på postgång till och från ambassaden - ytterligare några dagar). Går nog snabbare om man besöker ambassaden själv, men det har jag ingen erfarenhet av. Dessutom måste alla detaljer kring resan vara klara innan du ansöker om visum. Teoretiskt sätt kan du boka hotell för ett stort antal nätter och sedan när du fått visumet ändra hotellet till de verkliga antalet nätter du behöver vara där. Dvs boka ett hotell under tex 1-20 mars. Sen söker du visum. När du fått exakt datum från kliniken, tex 3-9 mars, så avbokar du övriga nätter på hotellet.
    Du får alltså inte befinna dig i Ryssland utan visum, men du kan befinna dig i Sverige med ett giltigt visum till Ryssland - det är det ingen som bryr sig om.
    Jag tycker att de var väldigt professionella på kliniken. Det var rent och snyggt - men förstås - fortfarande väldigt ryskt.
    Är man det minsta intresserad av historia så är ju St Petersburg en trevlig stad.

Från det att jag första gången tog kontakt med kliniken tills jag gjorde första ÄD tog det drygt 3 månader. Jag är ensamstående så jag behövde både ägg och spermier. Jag valde att göra ett färskförsök där jag delade äggdonator med en (eller flera) andra kvinnor. Jag fick två embryon, men fick i sista stund ändra äggdonator så det är det som får mig att tro att de har rätt många på gång samtidigt. Risken att bli utan ägg verkar med andra ord vara rätt liten om man delar donator.
    Jag fick betala drygt 3400 EURO (kommer inte ihåg exakt).
    Resa och uppehälle för två personer landade på ca 25.000 SEK. (Jag hade min tonårsdotter med mig)

• vargtass
    Svar på #11
    Hej hymafr!

TAck for ditt svar!
    JAg ar lite ny i detta chattande sa jag har läste ditt svar idag forst! Jag har varit lite i kontakt med dem så vi får se. Det vejkar lite struligt med resan och sådant, vi bor på liten ort så då kan visumfrågan bli ännu besvärligare kan jag tänka mig. Det var bra tips du gav mig om hotellbokning och sådant! MAn borde ju kunna ansöka om tremånadersvisum eller så för att vara på säkra sidan. Vad anger man för skäl till vistelse i landet? Turism??

Hej från vargtass
  • mytrouble

Vargtass: Jag skulle verkligen avråda er från Ryssland - när det finns så många andra länder att välja på där man slipper detta med visumet. Det är bara Ryssland som har det, och det är verkligen ett extra stressmoment - som man ju ändå har nog av innan man ska iväg! Ryssland är ju varken bättre eller billigare än andra länder. Så varför ska man välja dem? En del som väljer Ryssland gör det pga dom är singlar (och ryska lagen tillåter donation av både ägg och spermier) - men jag har fattat som att ni är ett par, och då har ni ju i princip hela Europa att välja på, många närmare och billigare också; möjligheter finns i t ex Estland, Lettland, Litauen, Polen, Tjeckien, Slovakien, Bulgarien, Spanien, Portugal, Cypern eller Grekland. Spanien vet jag flera som är väldigt nöjda med - men det kostar tyvärr därefter Penga mun De kan nästan vara upp till dubbelt så dyra som en del andra länder. Själv skulle jag få behandling i Ryssland - så jag var på ett första besök där i oktober. Men så fick jag veta att man inte kunde skicka sperma genom tullen (pga det ej är EU-land) så jag tvingades byta till Cypern istället. Men efterhand är jag glad att jag slapp Ryssland. Cypernkliniken är inte perfekt - ffa dålig kommunikation - men när jag var där var dom väldigt trevliga och bra. Har varit där på en ÄD och ska på FET om 2 veckor. Funkar det inte då, kommer jag att byta till Grekland - där jag fått kontakt med en mycket trevlig klinik eller Estland som jag också haft kontakt med - nära och billigt. Kram

• vargtass

mytrouble!

Tack för råd och tips. Anledningen till at jag funderade på ryssland var att någon tipsade om detta samt att deras hemsida var väldigt överskådlig ogh innehöll detaljerad och bra information. JAg är dock lite inne på spanien, mest kanske för att jag ser "lite spansk" ut själv.. dock ligger det ju lite längre bort, men man kanske kan kombinera med semester. Puh. Känns svårt att veta var det blir bäst, men man kan ju bara prova sig fram. HAr du namnet på "din" grekiska klinik? och - Vad är FET som alla skriver om..?? JAg är nybörjare!

kram!

• mytrouble

Vargtass: Nä men jag förstår absolut. Allt sånt här är svårt att veta från början och är väldigt förvirrande. Man vet inte VAD man ska gå efter. Men man lär sig efter hand, och ser vad som känns bäst för en själv. Det var AVA Peters hemsida som gjorde att jag också fastnade för dem. Jag tror du blir nöjd med Spanien om du väljer dem (Irema vet jag flera som varit nöjda med. Dock varning för Instituto Marquès) - om du har råd Flört Men om det är just för att du är mörkhårig och brunögd har de såna donatorer i alla andra länder också t ex Ryssland m fl. Bulgarien fick jag ett mkt trevligt svar från (Invitro Olimed) men de sa sedan att de nog tyvärr inte kunde hitta någon passande donator åt mig eftersom de flesta av deras var just mörkhåriga och brunögda Glad Den grekiska kliniken som jag funderar på vid ev nytt försök heter Life Clinic i Aten. Annars är ju Fertility Crete som Spencer nämner ovan, också grekisk (Kreta tillhör ju Grekland Flört)

FET= frozen embryo transfer. Det är att man antingen får frysta (upptinade) embryon från ett tidigare försök som man gjort. Som jag ska få nu t ex. Ofta kan det ju ingå i en äggdonation (ÄD) att man får behålla ev överblivna embryon för eget bruk, att frysa ned och använda vid ett nytt försök. Sen har en del kliniker också 'färdigfrysta' embryon som de 'producerar' från professionella donatorer och då kan man hoppa på ett sånt försök direkt. Det är ju mycket billigare än att göra ÄD med färska embryon - men det är också lägre chans plus att man inte får lika stor valmöjlighet att välja donatorer. Det är ju liksom redan färdiga kombinationer Flört Fråga gärna mer om du vill! Kram

• Bette

Hej Vargtass: Vi gör ÄD i Lettland, det fungerar bra där tycker jag. Funderar på att byta till den kvinnliga läkaren där. Mytrouble: Man kan få både ägg och spermadonation i Riga där vi går, det stod med priset på donerad sperma så det verkar ju fungera det också där menar jag. Vi kanske måste använda oss av det vi får se. Bette

• mytrouble

Bette: OK, jag förstår. Gulligt av dig att tipsa - men du vet jag vill ju ha sperma från icke-anonym donator - därav fraktandet från Danmark Flört Lycka till med ert nästa försök i Riga!

• cicco

Hej Vargtass!

Jag är i samma sits som du och ska nu oxå bestämma mig för klinik. Jag har varit i kontakt med både AVA i Åbo och IVI i Spanien. Prissmässigt ligger de runt 7400-9000 euro (Spanien ligger åt det dyrare hållet) och skillnaden är att i Finland är donatorn ej anonym medan i Spanien är den anonym. Jag är mellanblond men det ska tydligen inte vara några problem då de har många donatorer fr universiteten men olika härkomst. IVI verkar mkt proffessionella och bra och jag ser fram emot att träffa dem- för egen del lutar det mer åt Spanien. Vore kul att hålla kontakt och utbyta erfarenheter

• cicco

Menade även dig Vardagslycka! Jag är 38 år men har tydligen väldigt lågt AMH värde på 0,267 så ef 4 IVF (och 1 avbrutet) så väljer vi nu denna väg. Hörde fr IVI att 60% blir gravida på försök 1- låter ju helt fantastiskt och känner att jag börjar få upp hoppet igen.

• vargtass

Cicco!

JAg börjar luta åt spanien och har varit lite i kontakt med Crea och Irema. Visserligen dyrare men inga väntetider och snabba svar hittills. JAg är lite för gammal för Finland, har ju på något vis just fyllt 45...
    MAn undrar ju lite över kontraindikationer vid ÄD, om man nu tar sig dit och det visar sig att man inte är "lämplig" mottagare eller så? Förekommer sådana kriterier?

Mytrouble:
    Håller tummar för dig! JAg återkommer säkert med mer frågor om det är OK - du verkar vara rutinerad i ärendet!! Vadan denna varning för Institut MArques?

KRAM! VArgtass

• mulan

Är det nån här som har erfarenhet av Riga?? Vad har ni i så fall betalat?? Ingår boende eller så??
    Hur lång är väntetiden? Tusen frågor
    kramar!!

Hoppas på ett mirakel
  • mytrouble

Vargtass: Hur går det för dig?? Nä, det där med kontraindikationer behöver du nog inte bekymra dig för. Visst, läkare här i Sverige avråder en från att bli gravid över en viss ålder - och därför har de (lägre) åldersgränser för ÄD här (och även Finland tydligen). Men i övriga Europa där åldersgränsen ofta är 50 år så har dom väl i stort sett inga andra kriterier än åldern och att man kan betala Penga mun Flört
    Ang Instituto Marquès vet jag åtminstone två som haft dålig erfarenhet därifrån..

• hymafr

Vargtass: Du måste ha en gyn härhemma som du gör VUL (vaginalt ultraljud) hos för att mäta slemhinnan. Om inte slemhinnan är "mogen" sätter de inte in några ägg, men meningen är att det ska vara kollat innan du reser till kliniken.
    Men visst händer det för en del att de får avbryta ett försök och åka hem igen för att komma tillbaka vid ett senare tillfälle.

Jag har inte hört talas om någon som blivit avvisad från en klinik annat än pga ålder, men som mytrouble sa, det brukar vara 50 år som gäller och ibland även äldre än så.
    Att ÄD inte fungerar får man för det mesta bara reda på pga att det helt enkelt inte blir någon graviditet!

Men det är ju otroligt många som lyckas redan på första försöket.

• vargtass

Oj, jag har varit borta ett tag!
    Det har varit lite mycket en period med både roliga och tråkiga saker, bl a har vår dator blivit stulen, så det krånglar ju till det lite med chattande.

Mytrouble och Hymafr:
    Tack för era råd och tips. JAg har iallafall tagit prover inför ett första besök så att de är färdiga så lite på gång är jag. Kommer att åka iväg och jobba på annan ort en kort period i vår men hoppas kunna klämma in en resa om någon månad. Har justr fått höra att en av mina väninnor blivit gravid för andra gången via insem! Roligt! Hon flaxade iväg till Danmark över dan och blev gravid. Låter rätt enkelt...

Hoppas ni mår bra!

Vårkram!
    VArgtass

Svar på tråden Dags för äggdonation och behöver era erfarenheter