• Mylingen

Nån som helammat prematurbebis länge?

Vet att man inte ska korrigera åldern när det gäller mat, men tycker att min snart 7-månaders tjej (4 mån korr) som jag helammar, inte är ett dugg intresserad av mat ännu. Själv känner jag heller ingen brådska. Funderar nu över om Neo/bvc snart kommer att påpeka att det börjar bli dags med smakisar. Någon annan som helammat länge, kanske mer än 6 mån korrigerad ålder, som kan peppa mig lite?

• Svar på tråden Nån som helammat prematurbebis länge?
  • Jemmifer

Min dotter föddes sex veckor för tidigt och vägde 1984 gr. Jag helammade henne (hela tiden kändes det som) i sex månader sen började jag sina Erika var en liten gris som tuttade på mig hela tiden tills hon var tre månader (1 1/2 mån korr) Hon var så liten att även de minsta napparna var för stora så då blev jag hennes napp. Erika var galet intresserad av allt vi stoppade i munnen och fick börja smaka pureer innan hon var fyra månader (2mån korr) Hon är sex är nu och hon älskar fortfarande fruktpureerna.
    Har fyra barn allt som allt och de har varit så olika på matfronten. Yngsta sonen tokvägrade att ens öppna munnen när jag erbjöd smakprov. Det höll i sig ända tills han var 18 månader och då började han med att äta sallad av alla saker

Jag tycker du kan fortsätta amma ditt lilla barn tills barnet själv visar intresse.

• cosmos13

Min dotter föddes v 31 och fick först ersättning i 10 veckor, eftersom jag had CMV virus och sjukhuset hade policyn att så fall inte ge moderns mjölk till bebisen. Men efter de 10 verckors "pump & släng" helammade jag 6 månader (8 okorr), då det i landet jag kommer ifrån rekommenderas att helamma minst 6 månader (bättre ur allergisynpukt etc.)och jag själv vill det också. Det funkade utan vidare problem, hon följde sin kurva fin. Enda nackdel var att hon var ett kräkbarn (omogen magmun) och mjölken kräks ju extra bra. BVC var ganska odugligt (som en annan skrev), ingen aning om prematurer och helt tagen ur sängen att man kan faktiskt börja amma efter ha gett ersättning. Sedan delammade jag till dottern var 18 månader - hon skulle väl ha gärna fortsatt men jag hoppades på bättre sovnätter utan amning. Fördelen här var att hon samtidigt började på dagis och hade ju immunskyddet kvar. Jag ser ingen som helst anledning att sluta helamma, jag läst också att det skulle fungerar bra i ett helt år på fullgångna - om de vill. Viktigast är väl snarare att man tajmar in nedtrappningen och indtroduktionen av komjölk, gluten,fisk etc.när barnet ska börjar på förskola för att undvika krångel.

• Hallonpaj

Men varför ska man inte korrigera åldern när det gäller matintroduktion? Det tycker jag låter jättekonstigt!

Hur kan barnet hinna mogna och tarmarna utvecklas tillräckligt för att må bra at fast föda om man inte korrigerar åldern? Jag skulle ifrågasätta det rådet.

• Mylingen

Hallonpaj skrev 2008-12-20 20:42:34 följande:

Men varför ska man inte korrigera åldern när det gäller matintroduktion? Det tycker jag låter jättekonstigt! Hur kan barnet hinna mogna och tarmarna utvecklas tillräckligt för att må bra at fast föda om man inte korrigerar åldern? Jag skulle ifrågasätta det rådet.
    Matsmältningssystemet är för många prematurer väl utvecklat redan vid födelsen, så pass utvecklat att man ger dem mat via magen (alltså inte näringsdropp) nästan på en gång. Det förutsätter ju att man inte har någon åkomma relaterad till magen. Därför korrigerar man inte åldern när det gäller mat, det är det råd man som prematurförälder får av läkare inom neonatalvården.

Den mentala mognaden brukar man dock korrigera för, och viss mental mognad behövs ju för att man ska lära sig äta, tycker jag. De bör ju visa intresse för mat innan man börjar med smakisar.
  • Hallonpaj

Mylingen:

Nja, tarmens slemhinna är väldigt genomsläpplig hos spädbarn i allmänhet. Den mognar och sluts mer någonstans runt halvåret. Det kan ju knappast skilja sig mellan fullgångna spädbarn och prematurer?

Dessutom handlar det också om motorik i mun och käke, att kunna tugga, svälja, att tungans reflex ska ha vuxit bort, att kunan sitta själv i stolen, kunna sträcka sig efter mat osv.

• Mylingen

Hallonpaj skrev 2008-12-21 18:14:47 följande:

Mylingen:Nja, tarmens slemhinna är väldigt genomsläpplig hos spädbarn i allmänhet. Den mognar och sluts mer någonstans runt halvåret.
    Som jag fattat det så startar den utvecklingen från födelsen, oavsett om man föds i fullgången tid eller i v 35 eller 30. Därav rådet att inte korrigera, antar jag.

Har du själv prematur och fått andra råd från neo?
  • Hallonpaj

"Som jag fattat det så startar den utvecklingen från födelsen, oavsett om man föds i fullgången tid eller i v 35 eller 30. Därav rådet att inte korrigera, antar jag."

Jaha! Ja, det var intressant, det hade jag inte hört.

Nej, jag kan inte något speciellt om prematurer egentligen, bara om amning rent allmänt. Jo, lite om prematuramning har jag snappat upp också på genom Amningshjälpen (jag har träffat några barnsjuksköterskor som arbetar med prematurvård, och det är väldigt intressant att höra om deras erfarenheter ), men det var nytt för mig att man inte skulle korrigera ålder för matstart, och jag blev lite fundersam över det. Måste fråga en bekant om det här vid tillfälle!

• Princess1982

Min dotter är född i v 28.
    Nu är hon 9 månader och heläter mat och gröt.

06 ca Välling
    08,30 Gröt
    11 ca mellanmål, frukt
    14 ca burkmat
    Sen sover hon ca 2-3 timmar
    ca 16 gröt
    Välling innan läggdax!

Jag började väldigt tidigt med smakportioner. Började med gröt och hon älskade detta. valde hellre det än ersättning. Hon bara älskat mat och vill inte ta flasken ibland. Så det funkar för henne. Men hade jag vetat bättre hade jag kanske väntat lite till med maten!

• sussieMäkynen

Min son är född i v34+6 och jag började ge smakportioner för 2-3 veckor sen han är 4 månader nu(3månader) och han vägrar ta flaskan man får försöka i en halvtimma tills han tar den...Ångrar att jag prövade maten så tidigt så fortsätt amma tycker jag:)

• tinaw

Jag har aldrig hört att man inte ska korrigera maten, det vill jag gärna läsa någon referens på ifall någon har en länk, nyfiken! Mina prematurer har haft känsliga magar, mycket magont, allergier osv, så det har känts helt rätt att korrigera även maten.

Matintroduktion vid 4 månader ska BVC inte rekommendera, förstår inte varför så många BVCn verkar envisas med det. Superkonstigt att gå emot både WHO och svenska rekommendationer, speciellt som 6-mån rekommendationen har bra på fötterna! Med det sagt så märker man ju när ens barn börjar bli intresserat av mat, slicka, titta bedjande, sträcka sig osv...

• cloudberry79

Man ska inte korrigera åldern på prematurer, enligt barnläkarkonferensens beslut i februari -08, ska se om jag hittar referensen.. Annars ska er barnläkare vara informerad om detta.

Skillz that Killz 10k+
  • tinaw

cloudberry79 skrev 2008-12-28 01:56:30 följande:

Man ska inte korrigera åldern på prematurer, enligt barnläkarkonferensens beslut i februari -08, ska se om jag hittar referensen.. Annars ska er barnläkare vara informerad om detta.
    Tack!
  • tabita

Min son som föddes i v 32+5 (ammades och) sondmatades i 10 månader. Sedan dess har han varit svår i maten, är nu 3,5 år.

Min dotter född i v 36+0 helammades i 1 år och 3 månader, men det var inte förrän hon var 1,5 år som smakisarna (en tesked) blev lite större mängd och då bara vaniljyoghurt. Månaden efter smakade hon lite på vanlig mat. (Vägrade innan)

När hon var 1 år och 9 månader åt hon mest av alla på sin avdelning i förskolan och så har det fortsatt!

Idag väger de ungefär lika mycket (ca 12 kg) fast det skiljer 18 månader på dem)

• Tualisa

Jag har helammat min lilla tjej som föddes 31+2 tills hon var 7 mån okorrigererat.... alltså 5 mån korrigerat. Hon var ej intresserad. Nu har hon ratat bröstet på dagen, ammar morgon och kväll men annars vill hon ej. VIll ej ta flaska heller.. det ända som gäller är gröt... har försökt med purer av mat men hon vill ej ha. Kan ju inte ge gröt 4 gånger per dag, eller?
    Men det är ingen fara att amma så länge. Neo har sagt till mig att jag kan börja ge smakisar när hon verkar intresserad av vad iv äter... och det är hon inte förrän nu. Min tjej väger inte så mycket kring 5800 gram.. jag vill att hon ska äta mera så att hon ökar i vikt, men vet ej hur jag ska lägga upp dagarna med matningen..

Lilla Alva är här
  • tinaw

Visst kan du väl ge gröt flera gånger, om det är det hon vill ha. Vill hon inte amma på dagen eller är hon upptagen av allt annat eller vad är det som gör det tror du?

• Tualisa

Verkar bara helt enkelt som om hon inte vill amma på dagen längre... jag försöker alltid erbjuda henne bröstet. PRoblemet är nu att hon inte tar flaskan heller, inte så bra iallafall. har hänt att hon tar den vid nått tillfälle och äter ca 20 ml. Var och vägde idag på bvc och hon har inte gåttupp så mycket sista månaden, trist. Måste försöka hitta på något nu.. eller så ge henne gröt istället

tinaw skrev 2009-01-12 19:01:20 följande:
    Visst kan du väl ge gröt flera gånger, om det är det hon vill ha. Vill hon inte amma på dagen eller är hon upptagen av allt annat eller vad är det som gör det tror du?
    Lilla Alva är här
  • Tualisa

jag har faktiskt inte testat att liggamma.. tror du att det funkar bättre? har hört att mjölken inte rinner lika snabbt då.... jag har ju itne så mycket mjölk.. eller det kanske jag har men det verkar som hon blir frustrerad när det inte kommer tillräckligt snabbt. Jag ska prova ikväll Ska försöka erbjuda henne bröstet efter alla måltider så får vi se om hon ökar på produktionern

Lilla Alva är här
  • tinaw

Jag har märkt att lite olika saker funkar i olika perioder. Och i den där perioden har mina barn ibland tyckt bättre om att ligga och amma, inte vet jag, om de har slappnat av och koncentrerat sig bättre eller nåt. De har varit rätt vilda i den åldern i alla fall, och att amma har legat långt ner på listan över saker att göra när inget annat intressant händer = nattetid enbart fast sen har det gått över igen.

Svar på tråden Nån som helammat prematurbebis länge?