• MammaDiana

Prematur som inte rikigt kommer ifatt....

Vi har en liten kille på knappt 17 mån (korr 14,5). Har har inte alls kommit ifatt sina jämngamla, inte de korrigerat jämngamla heller. Fick höra så mycket i början att när han är ett år så är han i stort sett ifatt, vid 1½ iaf om inte annat.... Men så är det inte.

Han vägde 9,2 sist och var 74 cm lång, det är visserligen nästan två månader sen, sen dess tyckte jag att han hade lagt på sig lite, blivit lite rundare, men de tre sista veckorna måste han ha tappat jättemycket :( Han är bara skinn och ben känns det som. Varit mycket förkyld och nu idag 40,5 i temp.

Jag känner mig lite töntig för jag brukar inte vara en nervös orolig mamma, men nu är jag just det..

Det blir VC imorgon hoppas jag för att reda ut denna feber som inte ger med sig utan bara stiger. Men känns som jag vill reda ut hans vikt oxå....

Utvecklingmässigt är han inte heller riktigt med, vill inte alls gå eller så, men å andra sidan så pratar han lite...

• Svar på tråden Prematur som inte rikigt kommer ifatt....
  • tinaw

Nu hinner jag inte läsa allt, återkommer till tråden, men statistiken för längd och vikt säger att prematurer kommer "ikapp" nånstans runt 9-10-årsåldern. Jag är lite allergisk mot ordet ikpp, som mamma till tre prematurer, men min 9-åring som föddes tillväxthämmad (visserligen i v 34 så rätt sent) är för första gången i sitt liv jämnstor med kamraterna på både längd och bredd, och det känns fantastiskt! Och jättekonstigt, eftersom han alltid varit mycket mindre.

• knäppisen

MammaDiana skrev 2008-12-14 22:52:21 följande:

Stina: ja W har säkerligen också vuxit på längden, han är inte mätt, men har vuxot ur kläderna i strl 74. Äter gör han mycket och ofta, han äter STORA portioner och mycket mellanmål, det är lite konstigt. Skulle gärna prata med NEO, men vi har ingen kontroll där förrän till våren/sommaren, var där sist när han var 9 mån tror jag det var. BVC pratar jag ju med förstås, ska dit igen i jan och så får vi se då vad som händer. Men det här att han nu gått ner i vikt känns jobbigt.
    Min son stod i princip stilla i vikt mellan 12 o 18 mån. Han växte på längden, men inte på bredden. Han vägde då runt 9 kg. Ett par-tre månader utan viktuppgång tyckte både neo och bvc var OK, men när det började närma sig 6 mån så var de beredda att dra igång en ordentlig utredning, men då började han gå upp i vikt igen så vi slapp det. Han åt OK under hela perioden men det fastnade liksom inte på honom.
  • boktok

Det är så skönt att höra att det är fler som har/har haft prematurer med viktproblem. Idag ville E knappt äta någonting igen, jag tror absolut att det är mellanmålet på em som förstör hans aptit. Han äter också väldigt mycket på dagis, oftast 2 portioner! Jag tror tamejfan att vi ska skippa mellanmålet på em, när han inte längre vill äta så måste ju en av oss vänta med att äta upp och jag skulle gärna vilja att vi kunde äta middag hela familjen tillsammans.

• tinaw
    boktok skrev 2008-12-15 20:19:08 följande:
    när han inte längre vill äta så måste ju en av oss vänta med att äta upp och jag skulle gärna vilja att vi kunde äta middag hela familjen tillsammans.
    Nu hängde jag inte med riktigt? Kanske är det bara jag som inte fattar, men om du har lust får du gärna förklara!

Har läst allt nu. Det är ju sådär att det är väldigt olika från barn till barn, för tidigt född eller ej, när saker händer i utvecklingen. Och just det där "ikapp" är nåt som även omgivningen kan tjata om en del. Jag försöker tänka bort det och tänka att Hannah har sin egen tidtabell. Hon kan ju inte hoppa över ett par månader bara för att hon råkade tillbringa en del av "fostertiden" utanför magen. Och eftersom hon hade det tufft i början så räknar jag bort den tiden också, förutom korrigeringen, så jag tänker liksom "född i vecka 30, 4 tuffa veckor i början, korrigerat alltså 3,5 månad yngre än sin ålder". Det stämde rätt bra när hon var mindre, hon gick från "prematur" till "fullgången" i sättet, ni vet grepphänder i stället för spretfingrar, krypa ihop, faktiskt vakna av hunger osv nånstans i vecka 43-44.
  • boktok
    tinaw skrev 2008-12-16 11:09:48 följande:
    Nu hängde jag inte med riktigt? Kanske är det bara jag som inte fattar, men om du har lust får du gärna förklara!Har läst allt nu. Det är ju sådär att det är väldigt olika från barn till barn, för tidigt född eller ej, när saker händer i utvecklingen. Och just det där "ikapp" är nåt som även omgivningen kan tjata om en del. Jag försöker tänka bort det och tänka att Hannah har sin egen tidtabell. Hon kan ju inte hoppa över ett par månader bara för att hon råkade tillbringa en del av "fostertiden" utanför magen. Och eftersom hon hade det tufft i början så räknar jag bort den tiden också, förutom korrigeringen, så jag tänker liksom "född i vecka 30, 4 tuffa veckor i början, korrigerat alltså 3,5 månad yngre än sin ålder". Det stämde rätt bra när hon var mindre, hon gick från "prematur" till "fullgången" i sättet, ni vet grepphänder i stället för spretfingrar, krypa ihop, faktiskt vakna av hunger osv nånstans i vecka 43-44.
    Jo jag menar som så att han blir färdig mycket fortare än vad vi blir, pga att han inte verkar vara hungrig. Visst skulle vi kunna släppa ner honom på golvet men då vet man ju aldrig vad han kan hitta på och då får då inte jag någon matro. Alltså har vi gjort så att en av oss passar honom medans den andra äter upp. Ibland har han fått titta på barnprogram själv, men oftast så kommer han ut till oss i köket och ska då stå på stolen vid mig. Men detta kanske inte är så ovanligt problem som småbarnsförälder men vi har det så istortsett varje dag.
  • tinaw

Aha, ja då fattar jag! Han kanske skulle kunna sitta o leka med nåt vid bordet? Fast det blir kanske inte så lugnt precis.

• boktok
    tinaw skrev 2008-12-16 19:33:03 följande:
    Aha, ja då fattar jag! Han kanske skulle kunna sitta o leka med nåt vid bordet? Fast det blir kanske inte så lugnt precis.
    Hej! Hade missat att du svarade! Nja det blir det väl inte, men ev så löser det sig med tiden. Den här veckan har han fått mindre med mellanmål och vissa dagar inget alls, men han blir iallafall färdig mycket fortare än oss! Vi prövar oss fram och ser hur det går. Imorgon eller på Tisdag så åker vi hem till mina föräldrar och då får han ju fler att titta på och få uppmärksamhet ifrån så då kommer det säkert att fungera bättre.

Jag och min familj önskar er alla en GOD JUL OCH ETT GOTT NYTT ÅR!
  • Samsonia

Min dotter låg på drygt nio kg när hon var 17 månder. Idag vid 20 månader väger hon 10,2. Hon är inte född för tidigt (3235 gram vid födseln) Men hon är en liten tjej. (Har en mamma som är 1,59 och en pappa som är 1,70 så där har vi säkert förklaringen) Hon hade dessutom flera infektioner tidigare i höstas och tappade en hel del i vikt då.
    Vad roligt att din kille pratar en del. Min tjej säger bara några enstaka ord. För henne kom gåendet tidigt. Har hört att barn som lär sig gå tidigt är senare med talet och tvärt om.

• MammaDiana
    Samsonia skrev 2008-12-27 21:39:44 följande:
    Min dotter låg på drygt nio kg när hon var 17 månder. Idag vid 20 månader väger hon 10,2. Hon är inte född för tidigt (3235 gram vid födseln) Men hon är en liten tjej. (Har en mamma som är 1,59 och en pappa som är 1,70 så där har vi säkert förklaringen) Hon hade dessutom flera infektioner tidigare i höstas och tappade en hel del i vikt då. Vad roligt att din kille pratar en del. Min tjej säger bara några enstaka ord. För henne kom gåendet tidigt. Har hört att barn som lär sig gå tidigt är senare med talet och tvärt om.
    Jo så är det nog. De koncentrerar sig på en sak, man kan ju inte lära sig allt på en gång =) Wilhelm borde ha anlag för att bli lång. Jag är 173 och hans pappa närmre 2 meter, och båda våra släkter är långa och våra döttrar är långa, men W kommer kanske i kapp så småningom.

Just nu är det väl lite extra jobbigt när han gått ner i vikt och stannat av och till och med gått tillbaka i utvecklingen, men vi vågar nog skymta en vändning nu, hoppas på det!
  • Amc 71

Hej Mamma Diana!

Som prematurförälder bör man nog inte jämföra barnet så mycket, inte  ens med andra prematurer.

Lyssna bara vad läkarna säger. Är barnet friskt så ordnar det sig i slutändan.

Vår tjej är nu 4 år och född v 26+0 frisk nu.
    Hon har legat lite sen i utvecklingen och gör det lite fortfarande. Men det går framåt fort nu.

Mitt tips är som vi i vår familj gör.
    Vi jämför henne ALDRIG med andra barn.

Utan vi jämför henne med henne själv så som hon var när man ser tillbaka i tiden.
    tex för 1 månad sedan, 6 månader osv. Då ser man framstegen.

Vår son v 40+3 vi jämför inte ens honom utan lyssnar bara på läkarna BVC (han är frisk)

Kram

• MammaDiana

Hej.

Förstår vad du menar. Det är inte heller så att jag hela tiden jämför , men när man ser dessa betydligt mindre barn, som är större och längre fram i utvecklingen så känns det jobbigt ändå, det blir så påtagligt, sen är jag fullt medveten om att han tar sin tid på sig och det kommer när det kommer, men det är jobbigt ändå.

Nu är det ju ett tag sen jag startade den här tråden, och har mår betydligt bättre nu :)

Svar på tråden Prematur som inte rikigt kommer ifatt....