• Anonym

HJÄLP MIG, gravid i vecka 24 & jag kan inte sluta röka.

Jag behöver hjälp!
    Jag är gravid i vecka 24, och jag har inte lyckats sluta röka än. Fastän jag vet hur illa det påverkar mitt barn i magen, så kan jag inte sluta.

Jag skulle aldrig kunna förlåta mig själv om någonting skulle gå fel med mitt barn pga att jag inte kunde vara stark nog att sluta.

Hur lyckades ni?

• Svar på tråden HJÄLP MIG, gravid i vecka 24 & jag kan inte sluta röka.
  • Anonym (jodå)

Visst kan du

men det blir en fix ide, det blev det för mig iallafall. Jag kunde inte sluta röka och när jag tänkte på det blev jag ännu mer röksugen och mådde dåligt över det, sen blev jag nervös av att jag inte skulle röka och rökte för att lugna ner mig.

Jag gjorde helt enkelt så att jag beslöt mig för att jag fick röka, men bara lite och vid något speciellt tillfälle. När jag sedan kände att detta var ett speciellt tillfälle så tyckte jag ändå inte att det var tillräckligt speciellt för att jag skulle röka. Det blev lite psykovarning och alla håll och kanter kan jag säga. Men min motivation var att jag tillät mig att röka, men jag valde att göra det vid speciellt tillfälle vilket sedan med överläggning med mig själv aldrig inträffade.

Kramar och lycka till !

• Anonym (Ånger)

Jag rökte under graviditeten :(. Förlorade mitt barn när h*n var 6 månader gammal i plötslig spädbarnsdöd.

Jag röker fortfarande, kan inte sluta trots att jag tänker på hur hemskt det var att hitta mitt barn dött i sängen. Och ja, hela sorgen att h*n inte finns med längre.

Hoppas jag kan hjälpa någon annan att sluta röka under sin graviditet genom att berätta detta... Det är så många faktorer som spelar in med rökningen och sjukdomar på barnet OCH dödsfall.

• Sanndra

Jag hade jämt sagt att jag skulle sluta röka när jag vart med barn! Så när jag fick ett + på stickan tog det en dag sen rökte jag inte mer!! Har inte rökt på snart 2 år! Jag var nog förberedd nåonstans i kroppen!
    Varje gång jag vart sugen tänkte jag på vem det var synd om, mej som kan välja själv eller mitt ofödda barn som jag inte kommer vilja något ont i livet så varför nu bara för att jag var sugen!Är fortf. väldigt sugen drömmer fortf. på nätterna att jag gör något bra så jag får röka eller att jag smygröker... Vågar inte riktigt än dricka alkohol för att jag ä rädd att börja röka igen.

Vill inte verka otrevlig men det är inte bara dej det handlar om ni är 2 i din kropp nu! Önskar dej lycka till!

• Anonym ((L))

Hej!
    Jag vet hur du har det.
    Jag kan heller inte sluta röka. Är gravid med mitt andra barn i vecka 13!
    Man mår lite dåligt över det, men vad ska man göra ?!!
    Jag rökte under hela graviditeten med mitt första barn, å det är inge fel på honom alls. Inga allergier mm. Med detta menar jag inte att man ska röka alltså.
    Han var iaf en välskapt grabb som mår hur bra som helst idag..
    Jag tycker det är hur svårt som helst att sluta. Jag försöker, men faller tillbaka, tyvärr.

Men jag håller tummarna att vi kan sluta röka =D

kram

• Anonym

Jag känner igen mig såå väl. Jag är i vecka 20 och kan verkligen inte sluta röka men har dragit ner väldigt mycket. från 1-1½ paket om dagen till 4-6 cigg om dagen.

• Anonym (suck)

Hon ber om hjälp och stöttning, inte att ni alla ska berätt hur duktiga ni varit och slutat röka så fort ni får era plus.... herrejösses...
    Det har väl ingenting med att göra hur hon ska klara av att sluta... det gör bara allt ännu värre... gnugga det i hennes ansikte att hon inte klarar av det ni har klarat..

skärpning.... hon ber om råd inte att bli sparkad när hon ligger

• Anonym

Även om de sitter o "skryter" (som de enligt dig gör) så berättar dom ju hur dom lyckades sluta och även det kan ge råd.

• Anonym

Tredje försöket lyckades jag lägga av, men det var stentufft så jag förstår dig verkligen!! Men det enda var faktiskt att genomlida de 3 första dagarna, ett rent helvete kändes det som, inget var kul och alla var dumma i huvudet osv, men efter de 3 första dagarna blev det lite lite bättre och efter en vecka såg man en ljusning. Detta är dessutom min andra graviditet, dum nog började jag igen efter första och det kändes svårare på nåt sätt att sluta nu, men som sagt, man får ta en dag i taget och med tiden blir det lättare, men visst blir man sjukt sugen ibland fortfarande, men det blir lättare att motstå för varje dag som går! Stort lycka till och lycka till med lill* bebben när det blir dags! Kram....

• PrettyGirl

Man klarar allt om man verkligen vill, det är viljan ni verkar sakna. Lite jävlar anamma o sunt förnuft borde puscha på er, kanske att nån skäller o får er att känna skuld?? Ni bär på ett oskyldigt liv som inte bett om att få en rökande mamma, tänk på ert barn o ev spädbarnsdöd!! DET om ngt borde få er motiverade till att sluta tycker man. Man kan om man vill, inget snack om saken. Är man envis o bestämd går det utan plåster o nikotintugummin osv, då tvärslutar man bara.

Visst mår man pissigt när abstinensen sätter in, men det är självvalt. Det ska man kunna gnmlida för ett barns skull. Alla föräldrar säger att de gör vad som helst för sitt barn, men inte riktigt allt då verkar det som.

Må dåligt de veckor som man gör det efter rökstopp, känn sen hur BRA du är som gör detta för dig i ditt barn, o alla i er närhet.
    Du kommer att gnistra som nybliven mamma, på flera olika sätt när du kastar giftpinnarna där de hör hemma, åt helvete.

• Anonym
    Svar på #99
    PrettyGirl skrev 2009-01-17 21:50:44 följande:
    Man klarar allt om man verkligen vill, det är viljan ni verkar sakna. Lite jävlar anamma o sunt förnuft borde puscha på er, kanske att nån skäller o får er att känna skuld?? Ni bär på ett oskyldigt liv som inte bett om att få en rökande mamma, tänk på ert barn o ev spädbarnsdöd!! DET om ngt borde få er motiverade till att sluta tycker man. Man kan om man vill, inget snack om saken. Är man envis o bestämd går det utan plåster o nikotintugummin osv, då tvärslutar man bara. Visst mår man pissigt när abstinensen sätter in, men det är självvalt. Det ska man kunna gnmlida för ett barns skull. Alla föräldrar säger att de gör vad som helst för sitt barn, men inte riktigt allt då verkar det som.Må dåligt de veckor som man gör det efter rökstopp, känn sen hur BRA du är som gör detta för dig i ditt barn, o alla i er närhet. Du kommer att gnistra som nybliven mamma, på flera olika sätt när du kastar giftpinnarna där de hör hemma, åt helvete.
    Nu är det väl så här att det vet ts, och det vet alla som röker att det inte är bra och hela den visan!! Är så himla trött på alla som skäller och vräker ur sig en massa skit om ditt och datt när folk i själva verket vill ha hjälp och stöd!!!
    Många gånger är det inte hur jävla dålig man är som människa man behöver höra!!!
    Man behöver stöd och hjälp på annat sätt och kan ni inte ge det kan ni skita i att skriva!!!
  • PrettyGirl
    Svar på #100
    Jodå, många ggr kan det vara just den pushen framåt som behövs!! Man måste inse på riktigt, o ibland kanske må dåligt o känna skuld för att se sina egna fel tillräckligt för att göra ngt åt dem.

VAD ska man skriva för att stötta en som säger att hon vill sluta röka men inte gör det, trots det lilla liv hon bär på??
    "Jo, vad duktig du är, det går bra bla bla.." Det är inte stöttning, det hjälper ingen öht.

Jag har lyckats sluta röka själv utan hjälp så jag vet vad jag pratar om när jag säger att det är jobbigt, men att det går. Jag klarade av det själv, o kunde jag så kan ALLA! Men vill man inte tillräckligt så går det inte.

Nä, kom igen nu blivande mammor, kasta bort skiten nu, låt inte era bäbisar få i sig mer gift!
  • Anonym (fd)

Jag kan berätta hur jag gjorde.
    Innan min första graviditet var jag storrökare. Jag lyckades inte sluta, men jag bestämde mig för att jag absolut inte skulle röka mer än 4 cigg om dagen. jag hade läst att riskerna vid den nivån är jämförbara med icke-rökare (självklart tycker jag att man helst ska sluta helt, men jag klarade inte det).
    Jag delade alla cigaretter på tre med linjal och gjorde streck. Sen rökte jag bara den första tredjedelen på varje cigarett.
    Då kunde jag tända 12 cigaretter, men ändå bara röka 4 totalt.
    Ibland rökte jag bara 1 eller 2.

Jag slutade samma dag som mitt barn föddes. Det var annorlunda när jag väl kunde se henne...jag bestämde mig för att hålla upp under amningen, och har inte börjat igen!

Lycka till alla gravida rökare!

• isvinter

Tips till ts när suget kommer

*ut och gå
    *tugga tuggummi
    *borsta tänderna
    *ät nåt då du blir sugen (tex frukt, godis, chips :)
    *städa
    *träna
    *gör nåt kul som får dig på bra humör
    *köp dig nåt fint
    *unna dig något du vanligtvis inte gör
    *lukta på en blöt äcklig fimp och tänk på att du vanligtvis suger i dig det där äcklet :)
    *beröm dig själv
    *titta på filmer, läs bra böcker
    *umgås inte med folk som röker
    *undvik situationer och saker du förknippar med rökning. Tex kaffe, alkohol och fest. Ja vad det nu kan vara :)

Ta en dag i taget och fokusera på det positiva!

• Anonym (vilja?)

KÄnner igen mig i din sits.
    Jag hade enorma skuldkännslor för att jag rökte när jag var gravid. Så illa att jag inte kunnde sova oftast. det hjälpte ju inte att pappan inte ville sluta röka inne för att det var bekvämt. Även om jag stod på utsidan. Jag slutade i 6:e månaden då det sades att det var farligare å sluta än att fortsätta!!!!!vad det nu är för argument....
    Min dotter föddes 6 veckor tidigt, normal och börjar skolan till hösten.

MEN jag började röka på hennes 1årsdag igen :S

Har en plan om jag skulle bli gravid igen...visst man kan säga ''jag slutar om jag får ett +'' men det är inte alltid så enkelt.
    Vet inte hur det är med dig, men mitt rökande är ''rutinmässigt''. (vaknar, går hemifrån,vid bussen på väg till jobbet, när jag gått av bussen, innan öppning på jobbet, lunch, när jag slutar osv.)

Jag ska försöka sätta upp delmål....t.ex. ta bort ciggen när jag går hemifrån och ta den vid bussen istället. Klarar jag det så tar jag bort den vid bussen oxå nästa dag och röker nästa när jag går av istället.
    vam vet.....det KAN funka. Å tänk den dagen när man står med sin underbara morgoncigg å tänker ''Jaha....å efter den här e jag fri'';) (det är ju ändå den som e godast)

Hoppas jag kan ha hjälpt dig lite iaf

vilja och motivation

KRAM

• Anonym (Fd, Rökare)

Vissa människor kan bara inte sluta röka, så enkelt är det. Så rök på ni, det finns ändå ingenting vi kan göra åt det!

Att det stackars oskyldiga barnet blir lidande, det är ju självklart! Men ibland finns det ju inget val? Skall man förbjuda cigaretterna eller förbjuda rökare att bli gravida?

• isvinter

Det är klart alla kan sluta röka! Fysiskt sett är det lika jobbigt för alla. Det man måste göra är att ändra sitt sätt att tänka.

• Anonym (ida)

Anonym (Fd, Rökare) skrev 2009-01-22 14:26:13 följande:

Vissa människor kan bara inte sluta röka, så enkelt är det. Så rök på ni, det finns ändå ingenting vi kan göra åt det! Att det stackars oskyldiga barnet blir lidande, det är ju självklart! Men ibland finns det ju inget val? Skall man förbjuda cigaretterna eller förbjuda rökare att bli gravida?
    Tanken att förbjuda rökare från att bli gravida påminner lite väl mycket om tvångssteriliseringarna som gjordes i det "godas" tjänst. Kanske man ska förbjuda överviktiga från att skaffa barn också? Det är inte bra för barnet om man är överviktig.
  • rökfria bruden

Till er som är gravida och fortfarande röker - jag tror nog ni alla kommer ångra er när ni får beskedet att er rökning orsakat ert barns död eller livshotande sjukdom. Men det är ert val. jag trodde aldrig att jag skulle klara av att sluta men tack vare medicin så gick det. Läkemedlet heter Zyban och fås utskrivet av läkare. Själv beställde jag det via nätet ifrån apoteket101

Ert val - rökfri eller (risk för) skadat barn. Mitt val var enkelt!

• Carnitas
    rökfria bruden skrev 2014-09-08 16:38:23 följande:
    Till er som är gravida och fortfarande röker - jag tror nog ni alla kommer ångra er när ni får beskedet att er rökning orsakat ert barns död eller livshotande sjukdom. Men det är ert val. jag trodde aldrig att jag skulle klara av att sluta men tack vare medicin så gick det. Läkemedlet heter Zyban och fås utskrivet av läkare. Själv beställde jag det via nätet ifrån apoteket101

Ert val - rökfri eller (risk för) skadat barn. Mitt val var enkelt!
    Århundrades bump.
    Sen att slänga bensin på elden och elka duktig, på vilket sätt uppmundrar detta att sluta?
    Gudasänd är djävulen, i förklädnad av vara en troende, som påstår han sprider guds budskap.(!!! OBS akta er OBS !!!)
Svar på tråden HJÄLP MIG, gravid i vecka 24 & jag kan inte sluta röka.