• Diorlover

5 missfallet i rad, men ingen hjälp får vi!

Har nu fått vårt sjunde missfall, femte i rad. Har en frisk son.
    Har kollat hormonvärden allt var normalt. Mer vill de inte göra. de säger det bara beror på min vikt men varför får då de som rä större än mig behålla sina barn..

Finns det någon läkare som hjälpt er på distans? i Blekinge finns det ej så många läkare

• Svar på tråden 5 missfallet i rad, men ingen hjälp får vi!
  • entjej

Cia o krabaten skrev 2008-12-06 17:38:41 följande:

entjej skrev 2008-12-06 17:33:09 följande:
    Det finns lite olika, men de flesta går ut på blodförtunnande effekt.väldigt många av upprepade mf beror på blodproppar av en eller annan anledning.jag fick Trombyl och Progesteron för att "bädda in" det lite extra
    Okey, tack för svar. Jag hoppas jag inte har missfall på gång. Blödde lite igår, brunblandade flytningar. Fick missfall ca denna tid förra gången jag blev gravid. Tar progesteron denna gång för att jag bad om det. Kan progesteron göra så att blödningen stoppas upp fast man egentligen har ett missfall? Kanske borde ha tagit lite acetylsalisylsyra också, motsvarande trombyl.

Fick du progesteronvagitorier? Jag har tagit dom tre om dagen sedan återföringen (IVF). Sista dagarna innan blödningen kände jag mig irriterad av dom. Det sved. Tänkte att om det inte är missfall så kanske slemhinnorma blivit irriterade av progesteronet och att det var därför det kom lite blod. Vet du om det kan bli så? Från igår har jag tagit dom "där bak". Hoppas det ger samma effekt.
  • Diorlover

MikPel: jag gör ju något under tiden men tkr det låer som den pligt usräkt av läkaren så mkt extra väger ag inte. finns flera i min omgivning som väger 100+ som blir gravida och får behålla.

man ska väl ändå kunna få hjälp under tiden...

• Cia o krabaten

entjej skrev 2008-12-06 17:46:19 följande:

Cia o krabaten skrev 2008-12-06 17:38:41 följande:
    Okey, tack för svar. Jag hoppas jag inte har missfall på gång. Blödde lite igår, brunblandade flytningar. Fick missfall ca denna tid förra gången jag blev gravid. Tar progesteron denna gång för att jag bad om det. Kan progesteron göra så att blödningen stoppas upp fast man egentligen har ett missfall? Kanske borde ha tagit lite acetylsalisylsyra också, motsvarande trombyl.Fick du progesteronvagitorier? Jag har tagit dom tre om dagen sedan återföringen (IVF). Sista dagarna innan blödningen kände jag mig irriterad av dom. Det sved. Tänkte att om det inte är missfall så kanske slemhinnorma blivit irriterade av progesteronet och att det var därför det kom lite blod. Vet du om det kan bli så? Från igår har jag tagit dom "där bak". Hoppas det ger samma effekt.
    Prog kan stoppa upp blödningen.
    Själv gick jag 4v förra sommaren utan att det började blöda:-8 Upptäckte MA via ett vul.
    Prog kan också reta slemhinnorna som ju redan är sköra pga graviditet så att det kan blöda.
    Jag tog 2vaggisar, morgon och kväll, tom v12.
    Det ska gå lika bra att ta dem analt.
  • entjej

Cia o krabaten skrev 2008-12-06 21:45:42 följande:

entjej skrev 2008-12-06 17:46:19 följande:
    Prog kan stoppa upp blödningen.Själv gick jag 4v förra sommaren utan att det började blöda:-8 Upptäckte MA via ett vul.Prog kan också reta slemhinnorna som ju redan är sköra pga graviditet så att det kan blöda.Jag tog 2vaggisar, morgon och kväll, tom v12.Det ska gå lika bra att ta dem analt.
    Hoppas det var progesteronet som retade slemhinnorna så att de börjar blöda eller att det var någon annan ofarlig blödning. HOPPAS verkligen det inte är så att jag egentligen har missfall men att progesteronet stoppar upp det. Om jag slutar ta progesteronet om några veckor och jag egentligen har missfall nu fast inte märker det pga progesteronet kommer blödningen igång då?
  • Cia o krabaten

Jag började blöda 2dagar efter jag slutat med proggen, många andra likaså. Så troligen börjar blödningen av sig själv, men den måste ju inte det.
    Finns ju många som får ma utan att de haft Prog.

• Mom2006

Det beror nog på vilken läkare man kommer i kontakt med, för jag har haft tre missfall och har även ävervikt men min läkare har inte nämnt något om det. Inte sagt något alls om att jag kanske ska gå ner i vikt. Var hos BM för att få p-piller om hon nämnde det och sen fick jag minipiller och sen var jag hos min gynläkare i ett annat ärende och hon skrev ut p-piller och förstod inte BM som kunde säga så.
    Vi kan kanske följas åt med vikten, var hos min husläkare och hon kunde inte hjälpa mig något med vikten och tyckte inte att jag var så stor. Men samtidigt har jag ett BMI på 32 men ser inte allt för stor ut. Jag var inte tillräklig stor för att få medicinstk hjälp, hon kunde tipsa mig till att gå och väga mig hos ditriktsköterskarna.

• Mom2006

Jag bor i Skåne och vi har fått en sjukvårdsguide där alla läkare/vårdcentraler så väl privata som region Skåne. Ni har inte fått något sådant. Där finns olika katergorier och där hittar man väldigt lätt.
    Jag har haft tre mf på rad och min gynläkare tyckte inte det var lönt att skicka mig på utredning för de gjorde inget annat är det hon själv kunde göra och hon trodde det bara har varit maximal otur med de sista två (hon följde hela processen). Hon tror att det inte är något vi kan göra åt men innan vi vill börja försöka igen ska vi till henne och diskutera hur vi ska gå tillväga för att det ska fungera.

• entjej

Mom2006 skrev 2008-12-14 14:21:30 följande:

Jag bor i Skåne och vi har fått en sjukvårdsguide där alla läkare/vårdcentraler så väl privata som region Skåne. Ni har inte fått något sådant. Där finns olika katergorier och där hittar man väldigt lätt. Jag har haft tre mf på rad och min gynläkare tyckte inte det var lönt att skicka mig på utredning för de gjorde inget annat är det hon själv kunde göra och hon trodde det bara har varit maximal otur med de sista två (hon följde hela processen). Hon tror att det inte är något vi kan göra åt men innan vi vill börja försöka igen ska vi till henne och diskutera hur vi ska gå tillväga för att det ska fungera.
    Jag skulle bli mycket irriterad om gynläkaren bara utgår från att det "bara" berodde på otur att du fått tre missfall på rad. Tänk om det inte bara beror på otur! Det är ju bättre att utreda nu så att om det finns något annat som spelar in så får du reda på det och förhoppningsvis kan göra något åt det. Jag är inte insatt i hur man gör missfallsutredningar men det finns ju andra. Din gyn-läkar sa hon gör lika bra utredning som någon annan. Har hon gjort någon utredning då?
  • Mom2006

Hon har kollat med VUL och hittade inget. Ska beställa tid nu till henne i vår för jag tror vi ska försöka igen och då vill jag att hon ska ta ett hormonprov och andra prover innan vi ska försöka igen för jag tänker inte prova och sen att vi kunde gjort något åt det..

• entjej

Mom2006 skrev 2008-12-18 17:03:16 följande:

Hon har kollat med VUL och hittade inget. Ska beställa tid nu till henne i vår för jag tror vi ska försöka igen och då vill jag att hon ska ta ett hormonprov och andra prover innan vi ska försöka igen för jag tänker inte prova och sen att vi kunde gjort något åt det..
    Ja, jag skulle också begära mer undersökningar. Det är ju bättre att undersöka i onödan än tvärt om.
  • entjej

Med tvärt om menar jag alltså att inte undersöka något man borde undersöka.

Svar på tråden 5 missfallet i rad, men ingen hjälp får vi!