• Mylingen

Ni som får synagis, när är era barn födda?

...eller får ni det av något annat skäl, t ex att de haft mycket problem med andningen?

Min B är tydligen ett gränsfall enl läkarna (på KS neo Solna) och hon är född i v 27+1, fullt frisk för övrigt.

• Svar på tråden Ni som får synagis, när är era barn födda?
  • peccavi

Om läkarna tycker att ett barn ska ha synagis beror inte enbart på hur för tidigt födda de är, utan snarare på hur lungsjuka de är. Barn med svårare BPD (bronkopulmonell dysplasi) erbjuds oftast synagis. (Även fullgånga barn med allvarligare hjärt/lungsjukdomar erbjuds synagis).
    Grattis till din dotter och vad skönt att hon är fullkomligt frisk i övrigt!

• Mylingen

peccavi skrev 2008-12-03 19:26:44 följande:

Om läkarna tycker att ett barn ska ha synagis beror inte enbart på hur för tidigt födda de är, utan snarare på hur lungsjuka de är. Barn med svårare BPD (bronkopulmonell dysplasi) erbjuds oftast synagis. (Även fullgånga barn med allvarligare hjärt/lungsjukdomar erbjuds synagis).Grattis till din dotter och vad skönt att hon är fullkomligt frisk i övrigt!
    Den info jag har från det sjukhus vi tillhör är att alla födda före 27 eller 28e (varierar beroende på vilken läkare man pratar med) veckan får det. Dessutom får de barn som har allvarligare lungsjukdomar osv, som du skriver. KAnske formulerade mig luddigt i TS, det jag var intresserad av att veta var om det finns i övrigt friska eller näst intill friska EPT-barn som fått synagis och när de isf är födda.
  • Mammatillmini2008

Min lilla kille har fått den och han är född 24+4 han skulle vara född imorgon och behöver fortfarande en liten skvätt syrgas så kan bero på det...

Jag tror att dom i Uppsala slutar ge till barn som varit syrgasfri i 6 månader om det inte finns något annat som gör att dom tycker det behövs.

• Proletariatet

Tyra föddes i v.24+1 och fick synagis första vintern (kom hem från neo i slutet på februari). På vårt lasarett gick gränsen om man var född efter 26+0 veckor, då fick man alltså inte synagis.
    OM man inte var extremt lungsjuk eller så.

• MsBeauty

Min son är född v. 24+2 och eftersom det är 6 månader sedan han hade syrgas, så får han det nu. Nästa år kommer han inte få det.

• Mylingen

Casiopeja skrev 2008-12-03 20:40:13 följande:

Min lilla kille har fått den och han är född 24+4 han skulle vara född imorgon och behöver fortfarande en liten skvätt syrgas så kan bero på det... Jag tror att dom i Uppsala slutar ge till barn som varit syrgasfri i 6 månader om det inte finns något annat som gör att dom tycker det behövs.
    Min dotter har varit syrgasfri 4,5 månader, men får det inte. Det verkar vara olika i olika landsting.
  • Magda73

Hej Mylingen!

I den här tråden finns också funderingar om RS vaccin:

www.familjeliv.se/Forum-3-142/m38226742.html

Min kille fick det då han var i vecka 34 (han föddes i vecka 25+1). Han kommer att få det gratis så länge vi är inskrivna på neo. SEdan får vi bekosta det själva det här året. Man vaccinerar ju 1 gång/månad under säsongen. Nästa år bedöms han vara såpass stor att han inte behöver vaccineras (mer än andra i den åldern). Det verkar vara stor skillnad mellan landstingen hur de gör med kostnader och vilka som får. Kika färna in i andra tråden om du vill!

• Basses mamma

Min son föddes i v. 26+3 i november förra året. Underligt nog fick han INTE Synagis förra vintern trots att han då var nyfödd och det var väldigt mycket rs-infektioner då. Men så visste vi inte heller om att det fanns då, och tydligen måste man själv fråga efter det för att få det, iaf i vissa fall. Tog upp det med vår nuvarande dr i höstas och han läste i fass och ansåg att S tillhör riskgrupp. Pga att han blivit behandlad för lindrig BPD under det senaste halvåret. Han fick lågdos Impugan till i somras. Sedan dess har han bara behövt inhalera Airomir en enda gång men det räckte tydligen. Vi behöver inte betala något för det. Väldigt olika inte bara på var i landet man bor utan även på vilken läkare man har.

• Ebenholtz

Min son är född i vecka 30 (juli 2008) och han har fått synagis. När vi skrevs ut från Neo var han ett gränsfall men eftersom hans BPD blivit mycket värre under hösten så fick han det. Han kommer nog att få det nästa år också.

• Bliglin

Min son får det, på SöS. Han är född samma dag som din, dvs v27+1. Han vägde bara 940 gram när han föddes men är fullt frisk. Nu är han 5,5 mån korr. Om han får det pga födselvikten eller pga att han redan hade påbörjat synagisbehandling i Belgien vet jag inte

• ISSEN

Min son föddes v 26+2 i April iår fick sin första Synagis spruta förra veckan! På Huddinge sjukhus är det barn födda innan vecka 26+0 som får det om de inte är mkt sjuka eller så! Jag fick bråka en hel del för att få det och till sist beslutade de att kan "kvalificerade" för att få sprutan! Tycker ordet "kvalificera" är klantigt att använda i det sammanhanget och tog väldigt illa vid mig när de sa så!! Är väl ingen tävling!  Han har lindrig BPD som vi iof inte lagt märke till men jag antar att det är därför han fick Synagisen tillsist!
    Känns så jäkla trist att de inte kan ge det till alla förtidigt födda bara för kostnaden! Vad kostar inte en plats på sjukhus?

• Molly i Skåne

Född v 26+5-svår BPD, får sin 3e synagis denna vecka...

En gåva från livet-våra 4 barn!!!
Svar på tråden Ni som får synagis, när är era barn födda?