• mari74

Undrar om Vårdnadsbidrag - jag också!!

Jag tänker söka vårdnadsbidrag för vår minsta och har nu snart kommit upp i de 250 fd man ska ha tagit ut innan. Sonen hinner bli två år så tanken är att ta det sista året innan han fyller tre.

Men vet inte om jag har fattat allt rätt.

Läste ett svar här på fl om att det ska vara 250 sgi dagar, vi hade förstått det som att det skulle vara totalt 250 dagar för barnet och inte spela någon roll om det var sgi eller blandat med Ln. Någon som vet vad som gäller?

På informationen står det att "vårdnadsbidrag får inte lämnas till vårdnadshavare som för samma kalendermånad eller del därav får
    - föräldrapenning för barnet eller dess syskon"

Vilket betyder att mannen inte kan ta ut fp. för stora killen i sommar för att förlänga ledigheten för oss tillsammans, rätt?

• Svar på tråden Undrar om Vårdnadsbidrag - jag också!!
  • Shirley

Nej man kan inte ta ut fp inom samma hushåll om man har vårdnadsbidraget för något barn. Jag har vårdnadsbidraget för 2 barn.

• mari74

Inget extra långt sommarlov tillsammans nästa sommar alltså, men man kan ju inte få allt Skrattande!

Hur är det med de där 250 fp dagarna då, måste det vara sgi dagar?

• mandelblomma
    mari74 skrev 2008-12-02 19:59:04 följande:
    Inget extra långt sommarlov tillsammans nästa sommar alltså, men man kan ju inte få allt !Hur är det med de där 250 fp dagarna då, måste det vara sgi dagar?
    läste i en annan tråd att det måste vara sgi dagar.
  • mari74

Ja, såg det också här någonstans, då är det säkert så.

Typiskt att vi missförstått just det då vi funderat på detta en längre tid och verkligen försökt göra det bästa med fp för att kunna dra ut på hemmatiden så länge som möjligt.
    Vårdnadsbidraget skulle passa in så bra hos oss Skrattande

• mandelblomma
    mari74 skrev 2008-12-02 20:08:51 följande:
    Ja, såg det också här någonstans, då är det säkert så. Typiskt att vi missförstått just det då vi funderat på detta en längre tid och verkligen försökt göra det bästa med fp för att kunna dra ut på hemmatiden så länge som möjligt.Vårdnadsbidraget skulle passa in så bra hos oss
    ett sjukt bidrag som gynnar få..och de som gynnas vete tusan om det är rätt...
    vi kan ex använda det och eftersom vi har tvillingar så blir det 6000kr permånad.
    Vi tjänar rätt bra båda två och har förmånen att ha såna jobb att i kan trixa rätt bra med våra jobbtider, så vi kan alltså jobba 100% båda två och kvittera ut ett bidrag av staten på 6000kr....som vi nog gör en trevlig resa med familjen en kulen vintermånad...
Svar på tråden Undrar om Vårdnadsbidrag - jag också!!