• TheFamily

Föda barn i v26?

Har en vän som just nu ligger inne på sjukhus för att hon har SD och tappen är mjuk, öppnat sig 2cm. OM hon skulle föda nu....vad har hon att vänta?
    Jobbar som uska på förlossningen men har inte varit med om så tidiga barn då de tas direkt till neo.

Nån med erfarenhet.

Är så ledsen för hennes skull.....

• Svar på tråden Föda barn i v26?
  • cloudberry79

Om barnet skulle komma nu så kan hon vänta sig en lång sjukhusvistelse, man brukar räkna med att barnet är inskrivet fram till BF-datumet, även om många får komma hem åtminstone ett par veckor innan dess. Hon kommer förmodligen att vara på sjukhuset dygnet runt, såvida hon inte har barn sedan tidigare. Det är en väldigt tuff tid, man blir liksom isolerad från hela världen utanför. I första hand för barnet ser man till att de får rätt miljö för att kunna fortsätta utvecklas som de ska, i den veckan kan man räkna med kuvösvård i åtminstone ett par veckor. Oftast behöver man hjälpa de små med andningen ett bra tag, deras lungor är inte mogna att andas luften utanför. Det kan betyda respiratorvård ett tag och de flesta får CPAP, en sorts andningshjälp med mask, under en period efter det. Jag har själv en son född i vecka 28 och så här såg det ut för oss:

10 oktober - inlagd på sjukhus, halvt utplånad och 1 cm öppen.
    14 oktober - flögs till större sjukhus, då jag inte blivit bättre. Fick full kortisonkur för lungmognaden.
    18 oktober - sonen född, 28+3

Första dygnet klarade han sig med CPAP, han fick även antibiotikadropp, koffeindropp (för att stimulera andningen) och låg i kuvös.

Andra dagen fick han en pneumothorax, alltså en läcka från lungan till lungsäcken. Opererades. Inom ett dygn fick han två pneumothorax till. Man sätter då dränerande slangar för att få ut luften som hamnat fel. Han sattes i högfrekvensrespirator (sk oscillator). Solade en hel del i kuvösen.