• Anonym

Kan jag ta bort pappans namn eftersom jag har ensam vårdnad?

Mitt barns pappa är tyvärr dömd för brott och jag vill inte att mitt barn förknippas med honom om någon skulle kolla upp domarna.
    Pappan är inte närvarande i barnets liv och inte heller en lämplig utan direkt skadlig förälder.
    Barnet använder aldrig det här namnet och har numera ingen kontakt med pappans släkt.
    Barnet har mitt efternamn och pappans namn som 'mellannamn' (jag är inte säker på termen).
    Jag undrar alltså om jag kan ta bort pappans namn utan hans medgivande eftersom jag har ensam vårdnad?

• Svar på tråden Kan jag ta bort pappans namn eftersom jag har ensam vårdnad?
  • Anonym

Min man tog bort sonens mellannamn (biomammans efternamn) utan att biomamman tillfrågats. Han har enskild vårdnad

• madelation

Jag har ensamn vårdnad på två av mina barn..o du kan självklart byta namn hur du vill utan den andres underskrift..!!
    Har ja gjort när jag gifte mig,,,o du behöver inte kolla nånstans,,,har du ensam vårdnad så har du!

• mamsett

Har pappan ett udda namn så att folk förknippar namnet med honom??? Om det är ett helt vanligt o ofta förekommande namn förstår jag inte varför du ska ändra det!

• Anonym
    madelation skrev 2008-11-22 20:01:09 följande:
    Jag har ensamn vårdnad på två av mina barn..o du kan självklart byta namn hur du vill utan den andres underskrift..!! Har ja gjort när jag gifte mig,,,o du behöver inte kolla nånstans,,,har du ensam vårdnad så har du!
    Se inlägg nr 6, att du kunde byta efternamn måste alltså ha berott på att barnen i ditt fall inte hade pappans efternamn. Det är olika regler beroende på om barnen har den andre förälderns efternamn eller inte.

Har barnen pappans efternamn kan alltså inte mamman själv bara byta trots att hon har ensam vårdnad utan då måste hon ansöka om namnändring hos tingsrätten.

Heter däremot barnen samma efternamn som den ensamma vårdnadshavaren så är det helt okej att byta efternamn på barnen.
  • Anonym

Mellannamn räknas inte som ett riktigt efternamn och då kan alltså vårdnadshavaren själv välja att ta bort barnets mellannamn.

• Anonym

Oj, tack för alla svar!
    Pappan har ett mycket ovanligt efternamn så ja - det finns en klar koppling.
    Barnet har pappans efternamn som MELLANnamn och mitt efternamn. Det verkar alltså som om jag kan ta bort det.
    Jag ska höra med skatteverket.

• Anonym

Tack så mycket för länken!
    Det framgår tydligt att bara min underskrift krävs (bra!) men jag ska nog ringa ändå och fråga hur man gör när man vill ta bort mellannamnet och inte ändra det till något nytt.

• MrFahrenheit
    Anonym skrev 2008-11-21 22:45:30 följande:

Mitt barns pappa är tyvärr dömd för brott och jag vill inte att mitt barn förknippas med honom om någon skulle kolla upp domarna.
    Pappan är inte närvarande i barnets liv och inte heller en lämplig utan direkt skadlig förälder.
    Barnet använder aldrig det här namnet och har numera ingen kontakt med pappans släkt.
    Barnet har mitt efternamn och pappans namn som 'mellannamn' (jag är inte säker på termen).
    Jag undrar alltså om jag kan ta bort pappans namn utan hans medgivande eftersom jag har ensam vårdnad?

Jag vet av erfarenhet att du som mamma kan göra lite vad du vill utan att skattemyndigheterna dubbelkollar saker.

Detta gäller oavsett om pappan är kriminell eller ej,,,
    Jag är inte arg, jag är förbannad!
  • NessaS
    MrFahrenheit skrev 2016-02-04 22:13:54 följande:

Jag vet av erfarenhet att du som mamma kan göra lite vad du vill utan att skattemyndigheterna dubbelkollar saker.

Detta gäller oavsett om pappan är kriminell eller ej,,,

Hur lång tid tar det att ändra då? Skickade in ansökan förra veckan.
Svar på tråden Kan jag ta bort pappans namn eftersom jag har ensam vårdnad?