• Amber1975

Hur har ni som flyttat till England gjort?

Jag har just flyttat till England och jag har en liten fundering hur ni som tänkt flytta tillbaka till Sverige om några år har gjort. Är ni fortfarande skrivna i Sverige? Har ni stannat kvar i a-kassan? Jag är lite orolig för hur det ska bli med ekonomin när man kommer tillbaka till Sverige. Tänk om man inte hittar jobb direkt liksom.

Alla tips mottages tacksamt.

• Svar på tråden Hur har ni som flyttat till England gjort?
  • Pe eS

Hejsan KittyÄngel,
    när vi flyttade till England för 2 år sedan "utvandrade" vi från Sverige. Enligt försäkringskassan "måste" man göra det som man skall vara borta mer än ett år. Vet inte hur det funkar när man kommer hem sen...

• Amber1975

Tack för svar.

Ja jag har oxå hört att man måste det, men jag har oxå blivit varnad för att göra det eftersom det tydligen kan bli jättekrångligt när man kommer tillbaka.

Trivs du bra här? Var bor ni?

Pe eS skrev 2008-11-20 13:14:37 följande:

Hejsan KittyÄngel,när vi flyttade till England för 2 år sedan "utvandrade" vi från Sverige. Enligt försäkringskassan "måste" man göra det som man skall vara borta mer än ett år. Vet inte hur det funkar när man kommer hem sen...
  • jsmfb

Även om man betalar in till a-kassan är det väl inte säkert att man kan få ut pengar om man inte har jobbat i Sverige på flera år.

Jag var borta i sju år och flyttade hem i våras, det tog sin lilla tid att bli registrerad i fk igen men i ett sådant läge är det bara att ringa och tjata.

• Amber1975

Det var precis pga det du skriver som jag började fundera. Frågade a-kassan om det verkligen var någon idé att jag var med och fick som svar en tjock broschyr som varken sa ja eller nej.

• London SW19

Klart att du ska utvandra om du hade tänkt att stanna mer än ett ar. Det är väl inte rimligt eller rätt att vända sig till a-kassan när man inte bott hemma och inte betalat skatt pa ett tag...

• Pe eS

Vi trivs bra. Är inne i en hemlängtansperiod just nu dock. Vår snart 8 månader dotter har varit sjuk i ett par veckor (magsjuka som avlöstes av förkylning) och just nu så håller vi på undersöker om hon är laktorintolerant. Så det har varit ett par kämpiga veckor och då är det lätt att längta hem till en hjälpande hand. Sen vi slutade med mjälkprodukter är Isabelle dock glad igen! :)
    Vi bor utanför London i ett samhälle som heter Romford.
    Vart bort ni?

• Amber1975

Hmm jag vet inte. Man betalar ju sin a-kasseavgift i sånt fall. A-kassan är ju inget man har rätt till för att man betalar skatt, så helt orimligt tycker jag nog inte att det är. Men jag går nog ur, det löser sig säkert när man ska tillbaka.

London SW19 skrev 2008-11-20 22:05:18 följande:

Klart att du ska utvandra om du hade tänkt att stanna mer än ett ar. Det är väl inte rimligt eller rätt att vända sig till a-kassan när man inte bott hemma och inte betalat skatt pa ett tag...
  • Amber1975

Skönt att ni trivs, men jag förstår att ni får hemlängtan. Åh stackarn, inte lätt att vara sjuk när man är så liten. Hoppas att hon får hålla sig frisk nu.

Vi bor i Middlesbrough. Min sambo är engelsman, så det blev hans hemstad. Var här tre månader i somras och i oktober flyttade jag hit. Känns jättebra än så länge, men jag fryser som tusan i huset

Pe eS skrev 2008-11-21 09:47:37 följande:

Vi trivs bra. Är inne i en hemlängtansperiod just nu dock. Vår snart 8 månader dotter har varit sjuk i ett par veckor (magsjuka som avlöstes av förkylning) och just nu så håller vi på undersöker om hon är laktorintolerant. Så det har varit ett par kämpiga veckor och då är det lätt att längta hem till en hjälpande hand. Sen vi slutade med mjälkprodukter är Isabelle dock glad igen! :)Vi bor utanför London i ett samhälle som heter Romford.Vart bort ni?
  • Pe eS

Vad skönt att du trivs!
    Vi tycker också att det är kallt inomhus på vintern och tyvärr är det enda man kan säga.. välkommen till England! ;)

• KiranoKieli

Nar jag flyttade till UK forsta gangen sa gjorde jag precis som ni sa, jag utvandrade, imigrerade. Sen nar jag kom tillbaka till sverige igen sa var det ratt enkelt att fa tillbaka de fyra sista personnumrena och alla mina rattigheter igen. Jag tog mitt pass och sprang till skatteverket och fyllde i papprena igen och fick tillbaka alla rattigheterna igen. Jag gjorde det samma dag jag kom hem igen sa allt gick ratt fort.

Men andra gangen som jag nu har flyttat utomlands sa har jag inte alls emigrerat och det ar mycket varmt rekommenderat. Jag skrev och ringde till alla jag behovde for egen del och mitt barns, t.ex. dagis, tandvarden, BVC, osv. Och skrev min och min dotters adress pa min mammas adress och det innebar att jag fatt behalla mitt barns svenska bidrag och kunnat anvanda adressandring.se osv, fortfarande. Flytten blev enkel och vi klarar oss battre ekonomisk i UK.

Jag fick tipset fran en kompis som har jobbat pa skatteverket i alla ar och som har en dotter som har spenderat storre delen av hennes vuxna liv utomlands. Varmt rekommenderat.

• KiranoKieli

Ny pa forumet, som kanske marks haha Kan inte hitta en lank som man andrar sitt tidigare inlagg med... sa blir att skriva ett nytt inlagg. :)

Ville namna att vi bor i Gravesend, efter Themsen, i hojd med London och 45min tagresa till huvudstaden.... Later ode men ar inte fullt sa illa som det later :) Jag flyttade hit snart tva ar sen tillsammans med min dotter for tva ar sen snart. Ibland ar hemlangtan stor, speciellt om lillan ar sjuk precis som du ocksa namnde. Min dotter har tacklat alla mojliga intolleranser och allergier, speciellt det forsta aret. Varsta var nar lillan var komjolksintollerant och jag tacklade en svar kolik som varade i atta langa manader. Man overlevde det pa nagot konstigt vis lol

Barnskoterskor ar lika dyrt som dagis i UK, och barn kan borja dagis sa tidigt som vid tre manaders alder. Min dotter fyller fyra ar nu i februari sa nu denna veckan har vi ANTLIGEN blivit klara med att valja tre favoritskolor varav en av dem som hon ska borja pa nu i september i ar.

Innan lillan fyllde tre ar var det en pina med dyra dagiskostnader och korta tider pa dagis, och jag var slut hela dagarna och valde till slut att stanna hemma istallet for att jobba. Man pratade om work tax credits och da ska man fa tillbaka 70% och ofta mer av dagiskostnaderna om man jobbar, men det verkar som om jag inte har ratt till nagot sadant sa jag gick och ihardigt vantade pa att lillan skulle fylla tre ar. Da fick hon ratt till 12.5 gratistimmar pa dagis/barnskotare/osv som var registrerade hos ofsted. Nu kanns det antligen som man fatt livet ater och jag har borjat jobba hemifran med hjalp av writersbureau.com :D

England ar verkligen inte som Sverige. Hur klarar ni er igenom barnets/barnens smaalder?

• Losam

KiranoKieli:

Hur har du/ni gjort i UK då om du står kvar i sverige? Har du/ni även skrivit in er i UK?

• Jonas JJ

Hur gör ni UK som jobbar där? Betalar ni skatt i UK eller Sverige eller bådadera?

• YokohamaNr2

Losam skrev 2009-01-16 18:40:28 följande:

KiranoKieli:Hur har du/ni gjort i UK då om du står kvar i sverige? Har du/ni även skrivit in er i UK?
    Man behöver inte skriva in sig i UK, ska man jobba är det bra att skaffa ett National Insurance nummer
  • YokohamaNr2

Jonas JJ skrev 2009-01-21 16:24:37 följande:

Hur gör ni UK som jobbar där? Betalar ni skatt i UK eller Sverige eller bådadera?
    Det beror ju på om du har inkomster från Sverige, jag är utvandrad så jag betalar bara skatt i UK
  • MrsFreckles

Jag har bott har i London i 8 ar sa ar utvandrad - skrev mig hos mina foraldrar forsta 2 aren for tankte alltid att "snart flyttar jag hem" men sa blev det inte och nar jag sokte nytt pass sa kravde ambassaden att jag uppgav min engelska adress, fragade hur lang tid jag bott har osv och sa blev jag utskriven....Hade varit skont att fortsatta vara skriven i Sverige och sluppit betala CSN Men nu betalar jag sa snallt, oftast

• YokohamaNr2
    MrsFreckles skrev 2009-01-23 00:18:13 följande:
    Jag har bott har i London i 8 ar sa ar utvandrad - skrev mig hos mina foraldrar forsta 2 aren for tankte alltid att "snart flyttar jag hem" men sa blev det inte och nar jag sokte nytt pass sa kravde ambassaden att jag uppgav min engelska adress, fragade hur lang tid jag bott har osv och sa blev jag utskriven....Hade varit skont att fortsatta vara skriven i Sverige och sluppit betala CSN Men nu betalar jag sa snallt, oftast
    precis så var det för mig också, passansökan och sen vips utskriven och CSN ska vi inte börja med, åh vad jobbigt det är för en oorganiserad person som jag...
  • Vaniljkex
    Svar på #11
    Du vet val att det finns barnbidrag har i England oxa, som jag faktiskt tror ar hogre an det svenska. Men da maste du skriva ut dig ur Sverige, vilket jag inte tycker ar mer an ratt och riktigt att gora.
  • YokohamaNr2

Vaniljkex skrev 2009-01-25 19:00:20 följande:

Svar på #11Du vet val att det finns barnbidrag har i England oxa, som jag faktiskt tror ar hogre an det svenska. Men da maste du skriva ut dig ur Sverige, vilket jag inte tycker ar mer an ratt och riktigt att gora.
    Barnbidraget har gått upp till hela £20 i veckan, vet inte vad man får för andra barnet dock, lite mindre i alla fall!
Svar på tråden Hur har ni som flyttat till England gjort?