Hur får man tiden, orken och pengarna att räcka till? Tips önskas!
I hopp om att briljanta ideer och smarta lösningar ska regna över mig så slänger jag ut ett litet rop på hjälp.
Hur gör ni alla flerbarnsfamiljer?! Hur får ni ihop livet?!
Jag inser att mina förväntningar på tillvaron kanske inte alltid går att uppfylla. Men jag tycker verkligen att det är så himla svårt att få ihop allting ibland och tiden väntar aldrig!
Lite fakta om mig, familjen och problematiken.
Jag är en ung, gift, studerande tre barns- och tvillingmamma som bor i lägenhet i Stockholmsförort.
Jag studerar heltid på en 2-årig KY utbildning.
Barnens pappa jobbar heltid som doktorand.
Barnen är i åldrarna 5 år, 2 år och 2 år.
De går på dagis 5 dagar i veckan.
För det mesta mellan 8-16.
Svårt att formulera något kort och koncist som handlar om ens hela livspussel egentligen.
Kort och gott så har jag en inre önskan om att få vara hemmamamma. Ta hand om mina barn. Vara tillsammans med dem, lära dem nyttiga saker, ge dem obegränsat med kärlek. Ge dem en trygg och lycklig barndom att stå på helt enkelt.
Det är min utopi.
Verkligheten ser ju tyvärr annorlunda ut :(
* Hur skulle de först och främst gå ihop ekonomiskt?
* Hur skulle jag stå ut?! Jag vet sedan föräldraledigheten hur tufft det är att vara ensam med barnen så mkt. Det är både mentalt och fysiskt väldigt slitsamt!
* Hur ska jag inte hamna i en typisk kvinnofälla där blir helt ekonomiskt beroende av barnens pappa eftersom jag varken utbildat mig eller dragit in några pengar till varken konsumtion eller sparande?
* Hur skulle jag hålla liv i mig själv? Vet av egen erfarenhet hur jag lätt tappar både gnista och självförtroende när det aldrig blir tid/ork/pengar över att spendera på sig själv.
* Hur ska man hålla liv i sitt parförhållande när man ger kraft, tålamod och kärlek så mycket man förmår under hela sin "arbetsdag"?
Hoppas att någon ser en smula helhet i allt detta sluddrande och förstår vad jag menar. Jag känner att jag vill så mycket men inte förmår att nå dit.
Tack på förhand.