• CaS

Hur får man tiden, orken och pengarna att räcka till? Tips önskas!

I hopp om att briljanta ideer och smarta lösningar ska regna över mig så slänger jag ut ett litet rop på hjälp.

Hur gör ni alla flerbarnsfamiljer?! Hur får ni ihop livet?!

Jag inser att mina förväntningar på tillvaron kanske inte alltid går att uppfylla. Men jag tycker verkligen att det är så himla svårt att få ihop allting ibland och tiden väntar aldrig!

Lite fakta om mig, familjen och problematiken.

Jag är en ung, gift, studerande tre barns- och tvillingmamma som bor i lägenhet i Stockholmsförort.

Jag studerar heltid på en 2-årig KY utbildning.
    Barnens pappa jobbar heltid som doktorand.
    Barnen är i åldrarna 5 år, 2 år och 2 år.
    De går på dagis 5 dagar i veckan.
    För det mesta mellan 8-16.

Svårt att formulera något kort och koncist som handlar om ens hela livspussel egentligen.

Kort och gott så har jag en inre önskan om att få vara hemmamamma. Ta hand om mina barn. Vara tillsammans med dem, lära dem nyttiga saker, ge dem obegränsat med kärlek. Ge dem en trygg och lycklig barndom att stå på helt enkelt.
    Det är min utopi.

Verkligheten ser ju tyvärr annorlunda ut :(

* Hur skulle de först och främst gå ihop ekonomiskt?
    * Hur skulle jag stå ut?! Jag vet sedan föräldraledigheten hur tufft det är att vara ensam med barnen så mkt. Det är både mentalt och fysiskt väldigt slitsamt!
    * Hur ska jag inte hamna i en typisk kvinnofälla där blir helt ekonomiskt beroende av barnens pappa eftersom jag varken utbildat mig eller dragit in några pengar till varken konsumtion eller sparande?
    * Hur skulle jag hålla liv i mig själv? Vet av egen erfarenhet hur jag lätt tappar både gnista och självförtroende när det aldrig blir tid/ork/pengar över att spendera på sig själv.
    * Hur ska man hålla liv i sitt parförhållande när man ger kraft, tålamod och kärlek så mycket man förmår under hela sin "arbetsdag"?

Hoppas att någon ser en smula helhet i allt detta sluddrande och förstår vad jag menar. Jag känner att jag vill så mycket men inte förmår att nå dit.

Tack på förhand.

• Svar på tråden Hur får man tiden, orken och pengarna att räcka till? Tips önskas!
  • salvavinnie

Ekonomiskt är det ju omöjligt, hur kan man vara oberoende om man blir försörjd...? Bästa sättet är väl att dela med sig av allt - både försörjningsbördan och hemmaansvaret... Kan inte du vara hemma ett tag först och sen byter ni? Och allt det andra blir så otroligt mycket lättare när man delar på ansvaret. Kort och gott tror jag inte att man kan vara hemmaförälder utan att hamna i "kvinnofällan", ja, om man inte varvar då förstås, och ser till att klara sig på en lön i taget...

• sneo

Ni jobbar/pluggar heltid o har 3 barn- jag förstår att det inte går ihop. Fundera över vad som är viktigast f dig, vad vill du prioritera just nu? Och f sambon? Och vad krävs för att leva mer så? Vilka uppoffringar/prioriteringar? Kan du ta studieuppehåll? Läsa på deltid? V g ekonomin, hur kan ni sänka era omkostnader?

Allt går, även om det visst kostar litet. Men vad får du istället?

Vi har 2 barn, 7 år o en p 6 mån. Har prioriterat att de får vara hemma länge (1.a 2, 5 år, 2:a förh.nvis 2 år)och korta dagis/skoldagar. Hur? Billig hyresrätt, ingen bil, jobba 80- 80 båda, ta ut minimalt m fpenning 1:a året. Veckohandla, planera maten. En mininöjesbudget för var o en.

Lycka till med livet!

• CaS

Tack för era "in-puts" båda två!

Salvavinnie:
    Inser ju också att det i princip är omöjligt att bli försörjd utan att vara ekonomiskt beroende... Säger ju sig själv som du skrev. Hmm.. men du kanske ändå kan förstå min kluvenhet kring det hela?

sneo: Skönt på något vis att höra att även du, som är helt utomstående, tycker att vår situation låter pressad...

Det som tar emot är att sätta min utbildning på vänt. Gör liksom att jag hamnar ännu längre ifrån maken vad gäller ekonomi och "karriär"... Sedan oroar jag mig ju även för att palla med att vara hemma på "heltid". Jag älskar mina barn och önskar ju dem, som sagt, en trygg tillvaro med närvarande föräldrar... Men fixar jag det? Vet ju som sagt sedan första tiden hemma att det är framför allt mentalt krävande, enligt min mening, med den här "hemma-tillvaron".

• Angel73

Kanske borde du göra något på halvtid eller ännu mindre, då blir det mycket mer tid med barnen men ändå inte helt utan inkomst och du kan "hålla liv i dig själv" som du skriver. Har själv pluggat heltid med 4a barn i 2 år var sjukt jobbigt hade konstant ångest över att inte räcka till någonstans, min högsta önskan var då att bli hemma-mamma på heltid, den önskan kan bli uppfylld nu men har börjat tveka om jag ska bli det på heltid när fp är slut, känner att det är minst lika jobbigt att hela tiden säga NEJ till vad barnen vill ha (oftast i klädväg och skor)nu är det ganska stor åldersskillnad mellan mina barn så värst är det för tonåringarna. Funderar själv på att endast jobba MAX halvtid för att hinna med alla barnen, men som sagt jag har fortfarande beslutsångest om framtiden.

Svar på tråden Hur får man tiden, orken och pengarna att räcka till? Tips önskas!