• Zaph

barn födda i vecka 34

Min son är född i vecka 34. Man ser inte på att han är för tidigt född utseendemessigt men grovmotoriken skriker om prematur, jag får hela tiden höra "men han har två åldrar" Det känns så jobbt, har några vänner som fått barn ca samtidigt,men deras barn var tidiga med nacken, ligga på magen m.m. min son är nu 5 månader den 23e. Nu börjar han smott fåll koll på sin nacke, men klarar inte av att ligga på mage m.m Är jag ensam om detta eller finns det fler? Jag känner mig misslyckad som mamma som inte kämpat mer.

Theo's mamma
  • Svar på tråden barn födda i vecka 34
  • solstraalen

zaph: Min första son kom bf+5 men han var i din sons ålder först när han började få koll på nacken.
    Sen i övrigt så kröp han vid 6månader, tog första stegen innan 10månader osv.

Allt är ju så olika från barn till barn

• Zaph
    Svar på #1
    Så de finns en chans att de slår på å att de sätter igång? ja är jätte orolig tanke på att man inte ser att han är för tidigt, men i hans sätt är han som en 2 månadersbebis
  • Mamma till bröderna bus

lugn, min son är född 33+3, var lite senare en andra barn motoriskt, satt först vid 8 mån, kröp runt 9 mån, gick vid 15 mån, nu är han drygt 2 år och är ikapp, storleksmässigt, utvecklingsmässigt. Alla barn utvecklas individuellt, men jag vet att det är svårt att tänka korrigerat när man ser vad jämnåriga barn kan. såg igår att min son t om är lite längre en en kille som är fullgången och jämngammal, utvecklingsmässigt är det ingen skillnad på dom 2.. försök att inte jämnföra, svårt, jag vet men försök, barn utvecklas i sin egen takt, för oss "smällde det till" vid 8 måander, då hände massor i sonens utveckling.

• Zaph

Tack så jätte mkt. Visst det är 5. han är 62 lång å väger 6.5 medans en jämnårig är 62 lång å kanske vägen 5.9 men de är kämpigt när man måste hålla nacken exempel medans andra barn kan hålla nacken själv efter 2 månaderLedsen

Mamma till bröderna bus skrev 2008-11-11 10:01:51 följande:
    lugn, min son är född 33+3, var lite senare en andra barn motoriskt, satt först vid 8 mån, kröp runt 9 mån, gick vid 15 mån, nu är han drygt 2 år och är ikapp, storleksmässigt, utvecklingsmässigt. Alla barn utvecklas individuellt, men jag vet att det är svårt att tänka korrigerat när man ser vad jämnåriga barn kan. såg igår att min son t om är lite längre en en kille som är fullgången och jämngammal, utvecklingsmässigt är det ingen skillnad på dom 2.. försök att inte jämnföra, svårt, jag vet men försök, barn utvecklas i sin egen takt, för oss "smällde det till" vid 8 måander, då hände massor i sonens utveckling.
    zannis
  • Mamma till bröderna bus

Det kommer med tiden. Det är så mycket de små ska komma ikapp med så man får ta det med ro =) bara fråga om det är något. Man väntar hela tiden på nästa steg i utvecklingen iställer för att njuta av tiden som är. (jag gjorde likadant)

• twinstar

Hej! Jag födde en dotter i vecka 34 för drygt ett år sedan och hon är ikapp på längd och vikt och enligt BVCs mätningar var hon ikapp utvecklingsmässigt redan vid sex månader.

Jag tycker dock att hon fortfarande är utvecklingsmässigt ungefär som de som hon borde vara jämnårig med. Dvs de som är två månader yngre än henne.

Fast det spelar ju ingen roll. Efter sex-sju månader är det ju så himla olika hur de utvecklas. En del saker är min dotter bättre på och andra inte.

Ditt barn kommer också komma ikapp, men första halvåret var drygt...det tog tid innan första ögonkontakten, första leendet och hålla huvudet precis som du säger...men det kommer!

• Anki85

mina tvillingtjejer föddes i v 34+4 och är nu 4 månader gamla.de har varit jättestadiga i nacken från början även om de varit prematurer.
    men man märker att de är förtidiga, började för några veckor sedan gripa efter saker, och har sovit mkt de första 3 månaderna.
    skratta gjorde de nu förra veckan...

har en son sen innan som var jätte tidig med allt, iof 3 veckor tidig men ingen prematur.
    det märks mkt skillnad men jag väljer att inte föröka skynda på saker och ting utan låta dem mogna i sin egen tid.. vid ett år lovar jag att vi säkert inte kommer märka någon skillnad på dem och andra ett åringar

• camillarockstar

Min son är också född i vecka 34, han var också lite sen men sen kom han igång å idag märks ingen skillnad alls på honom. Han satt bra vid 9 månaders ålder så det är ju lite sen men nu är han som sagt ikapp med allt. Det kommer ändra sig. Man får ge dom lite tid bara. men jag vet att det känns svårt för dom är ju ändå kanske lika stora som andra barn i samma ålder. Jag har istället tänkt att han är tidig om man ser till hans "riktiga ålder" det verkar ju din son också vara om du ser till att han fick koll på nacken när han var 5 månader, det är ju isjälva verket vid 3,5 månaders ålder.  Lycka till!!!!

• camillarockstar

TIllägger: Du är INTE misslyckad som mamma. Du kan inte göra något för att snabba på det. Han gör saker när han är mogen för det!!!!

• Zaph

Jag vill tacka så jätte mkt  att du delat med dig.
    det stärker en jätte mkt. Du som jag evt att det är svårt att inte jämnföra med barnen som är i dess ålder som egentligen är 1½ månad för tidiga.... jag försöker stå på mig, igår träffade jag ett par som fick tvillingar i v. 35 men nu är barnen 20. dom tyckte min theo va väldigt duktig å kunde mkt för att vara 5 månader (de sa dom innan ja sa att han va 6 veckor för tidig) så de stärks ju när man får de bekräftat från omvärden . tack igen

camillarockstar skrev 2008-11-29 15:25:10 följande:
    TIllägger: Du är INTE misslyckad som mamma. Du kan inte göra något för att snabba på det. Han gör saker när han är mogen för det!!!!
  • sussieMäkynen

Min son föddes i v 34+6 och är snart 4 månader han ahr ungefär nyss blivit stadig i nacken....

Svar på tråden barn födda i vecka 34