• Tualisa

Ni som fått barn kring vecka 31, när började ni ge smakisar?

Alva är nu 6 månader eller 4 månader korrigerat. Min barnmorska på bvc tycker att vi ska vänta tills hon är 7,5 månad (5,5 korrig.) innan vi ger henne smakportioner av mat och gröt. Hur har ni gjort? Vad har ni fått höra av era läkare/bvc sköterskor?
    Jag har fått höra så många olika saker... en del säger att man inte korrigerar smakisar och del säger att man bör göra det.

Skulle va kul att få lite tips och råd!

Lilla Alva är här
  • Svar på tråden Ni som fått barn kring vecka 31, när började ni ge smakisar?
  • knäppisen

Du behöver normalt sett inte korrigera åldern när det gäller mat så vill du ge smakisar så gör det.
    Jag började vid 4 mån korr /6,5 mån okorr på sonen.

• cosmos13

Det är väl olika vad som rekommenderas i olika länder, och jag fick lära mig att det är korrigerad som gäller vid maten, eftersom hela mag-tarm-systemet är inte full utbildad än. Jag helammade till mid dotter (född v. 31) var 8 månader okorrigerad. Fungerade bra för henne, eftersom hon var inte så interesserad av maten som stod på bordet - bröst var störst.

• Luz

Min bvc-sköterska sa att det var okej att börja med smakisar när dottern var 6 månader okorr. Magen är ju van att få mat (bröstmjölk alt. ersättning) under den tiden som barnet skulle ha legat kvar i magen. Det kanske iofs beror på hur mycket för tidigt födda barnen är.

• S vali s

Vår dotter föddes v.31+0 och vi började med smakisar när hon var 4mån okorr. helt efter rekomendation av barnläkaren på neonatalmott.

Den late får brått när det blir kväll
  • Luz

Min äldsta dotter är född i v32

• Kickans mamma

Började vi 6 mån okorr

• cloudberry79

I Sverige är det okorrigerat som gäller, eftersom man kommit fram till att när barnet föds, oavsett vecka, så startar den utveckling av mage-tarmsystemet som kommer leda till att barnet förr eller senare ska äta annat än bröstmjölk/ersättning. Ge när du känner att din dotter är redo, intresserad och VILL ha mat. Lycka till Vi började när Vidar var 7 månader okorr.

Skillz that Killz 10k+
  • Tualisa

Tack för alla svaren . Vi har varit och köpt mild havregröt och tänkte prova någon sked på henne i veckan då hon fyller 4 mån korrigerat och 6 mån okorr. Hon verkar nyfiken på maten, kikar mycketnär vi äter

Är det bra att börja med gröten.. eller har ni något tips? potatis och sånt.. är det bättre att börja med det än gröt?

Lilla Alva är här
  • Lilli Bu

Min lille ÄLSKADE gröten o den va super att börja med.......

han gillade aldrig burkmaten för 4 månader så han hoppade rakt på 5 mån burkarna han va 3½ månad när han började med gröten --- han va mycket nyfiken på mat så han starade lite tidigt men de va hur bra om helst

• Liten och jag

Vår lilla tjej är född i v 31+3. Hon är nu 5 mån okorr och 3 mån korr. Vi började med mild havregröt förra veckan, det har gått jättebra. Hon fick till att börja med nån tesked, men det mesta hamnar ju utanför Vi provade även igår att ge en tsk med morotsjuice, det var väldigt konstigt tyckte hon

Har inte provat några söta produkter ännu, tänkte vänta lite med det, tror vi kommer ge gröt 1 gång/dag i någon vecka till, sedan kanske prova nåt annat. Lycka till!

• MammaDiana

Fick oxå höra båda varianterna. Vår son föddes v 30+1, när han var 5mån okorr, så blev han inte längre mätt på amningen och vi kände inte att vi ville blanda in flaskan utan började då med grötsmakisar. Ytterligare en månad senare, alltså 6,5 okorr, 4 mån korr började vi med mat.

Man får ju se hur de växer, blir de mätta och växer ordentligt på bröstmjölk/ersättning? Är de intresserade av fast föda? Man får prova sig fram. Allergiläkaren som vi går till med Lillan, sa att det är bra att börja nånstans Mittemellan, inte direkt när de okorr har rätt ålder, men inte helller vänta till de är 5 mån korrigerat.

Magen har ju jobbat och tagit emot föda sen de föddes och är ju därför mer "van" än barnets korrigerade ålder säger.

• Tualisa

Är det ok att börja med havregröten först? tänkte på gluten och sånt? eller ska man börja med potatis och palsternacka? jag ska träffa barnläkaren nästa vecka.. bvc läkare.. undrar omhon vet något om det...

Lilla Alva är här
  • Snillan

Läkarna på "vårt" neo sa att om barnet ej varit allvarligt sjuk under neo-tiden så skall man inte korrigera vaccinationer och smakportioner, mao man kan börja med smakportioner vid 4 mån ålder.
    Dottern föddes i v29 och vi började med smakportioner vid 4 månaders ålder = risgröt, potatis/palsternacka, morot, risgröt med frukt, majspure. Hon älskade allt, dock så gillar hon inte ersättning och välling.

• Tualisa

Nu ikväll har jag först provat med ersättning... sempers... men hon ville inte ha. Trodde inte hon var hungrig, men när jag la henne vid bröstet så åt hon allt som fanns där inne..
    Men vi har gett hennes första smakis idag!!! . Mild havregröt gav vi.. hon åt misstänksamt.. men det gick nog i nån sked eller två... hälften ute på mage och i ansiktet. hOn log och verkade super intresserad. Gud va kul!! imorgon fortsätter vi..
    Tror ni att man kan ge henne detta i några dagar och sedan till helgen lägga till potatis en annan tidpunkt på dagen?

Lilla Alva är här
  • Hayabusa

Hej!
    Jag började med smakport när min kille var 6 mån (4 mån korr). Då hade han ökat så mycket i vikt och behövde mat. Kändes som amning inte var tillräckligt.

Svar på tråden Ni som fått barn kring vecka 31, när började ni ge smakisar?