• oktober3

Kinkig liten skrutt på 2,5 månader, född v 31+5

Någon som har några tips/idéer om vad man kan göra åt en liten bebbe som nästan aldrig är riktigt nöjd... Arvid har tre-fyra riktigt bra vakenperioder per dag, då han ler och "kommunicerar" och verkar på topp, men annars är han mest ledsen och arg när han vaknar. Det verkar som om det är hemskt jobbigt och besvärligt att vakna, kanske som om han inte sovit färdigt men väcks av något (magen??). Sedan visar han att han är hungrig väldigt ofta, smackar och gapar och letar bröstet, och blir inte nöjd förrän han får suga lite. Vilket han inte gör så jättelänge alla gånger, utan ofta bara en sstund, och ganska oengagerat, mest i tröstsyfte verkar det som. Kan det vara kolik på gång? Hur är det med prematurer och kolik - kan koliken liksom "vänta in" det beräknade födelsedatumet och dra igång då? Arvid skulle egentligen ha fötts 26 oktober... Annars är han en frisk och kry bebis, ökar bra i vikt och sådär... Men det är vansinnigt jobbigt att aldrig få sova mer än max 2 timmar i sträck... Och så tycker man ju så synd om lillen också... Hm. Tips, någon??

• Svar på tråden Kinkig liten skrutt på 2,5 månader, född v 31+5
  • annasbäbis

Jag tror det är lite för sent för koliken att börja nu... men som sagt jag tror det. Det jag gissar mer på är att han är i en utvecklingsperiod, det kan visa sig genom missnöje och ökad behov av mat. Däremot kan det vara svårare att följa dem exakta utvecklingsperioderna när dem är prematurer, man får räkna på ett annat sätt. Men i denna boken finns massor med bra tips om deras sju utvecklingsperioder under det första året:

www.bokus.com/b/9789146210573.html

Men stämmer det inte in med detta så prata med bvc...

• Basses mamma

Så var min son oxå när han var liten (mindre). Var nästan aldrig nöjd och ville ligga och tutta mest hela tiden han var vaken. Dessutom kunde han nästan aldrig sova själv utan det var famnen som gällde för jämnan. Tror nog att det var kolik, eller i vilket fall magen på något sätt, som var problemet för honom. Han hade mycket gaser i magen jämt, men minifom hjälpte inte. Men till slut gick det över (kommer tyvärr inte ihåg vid vilken ålder) och idag är han en väldigt glad kille.   
    Jag gjorde så att jag i princip bodde i soffan första månaderna, med lillen i famnen och med vattenglas, något ätbart,  telefon och tv-fjärren inom räckhåll... Men det gick det med och nu kan jag se tillbaka och sakna den tiden... Vad knäpp man är... Ett annat tips är att be att någon kommer och hjälper till ibland och passar lillen så du får sova, duscha, ta en promenad etc, räcker oftast med en kort stund för att man ska få nya krafter.
    Och , som sagt, det går över till slut!

• oktober3

Haha, jag känner precis igen mig själv där i soffan med ett litet överlevnadskit inom räckhåll... Vilket liv man lever... :) Skönt att höra om andra som haft det likadant, för även om man VET att det går över så är det ju hysteriskt utmattande ibland när man är mitt i det hela. Just nu ligger skrutten hos pappa och snusar så gott så gott, så mamman passar på att laga lite efterrätt och surfa på internet... Värsta fredagslyxen! :)

• losy

Hade också en liten som ville vara i famnen och gärna ta sig en liten slurk då och då.....

Har du testat en bärsjal? Då kan ju lillen vara med dig hela tiden och du får möjlighet till att göra lite andra saker samtidigt!
    Babyn hamnar i ett upprätt läge och gungas skönt när du rör dig vilket är bra om man besväras av gaser och magont

• Tobben

Jag kan lugna dig med att vår lille född 31+5 (bf 10 oktober)beter sig likadant. Kolik vet jag inte om det kan vara "på gång", det verkar slå till med full kraft. Han har väldiga problem med gaser och har otroligt ont i magen ibland. Sjal fungerar ibland. Annars har det bästa varit att massera, skaka, knåda magen. Jag har nu satt mig själv på mjölk-, lök-, och kryddfri kost i en vecka för att se om han är känslig mot något.

Annars får vi inte glömma bort att våra små knasar bara är en månad utvecklingsmässigt. Tiden med en nyfödd blir liksom mycket längre för oss. Var glad att er bebis har vakenperioder och ler mot er ibland - det är det inte alla föräldrar med en enmånaders som får uppleva (vi väntar fortfarande på det första kontaktleendet).

Lycka till och njut av din lilla bebis

Svar på tråden Kinkig liten skrutt på 2,5 månader, född v 31+5