• hoppfull67

Tre embyon insatta vig ÄD, statistik???

Hej, Finns det någon som vet hur statistiken ser ut att lyckas om man sätter in tre embryon efter ÄD, dvs lyckas bli garvid överhuvudtaget alternativt, tvilling- och trillingfödsel? Jag har hört av kliniken utomlands att ett embryo 30%, två 50% men mer vet jag inte.

• Svar på tråden Tre embyon insatta vig ÄD, statistik???
  • mytrouble

Hoppfull: Jag vet inte heller graviditetschansen på 3 embryon - har inte frågat. Det jag fått veta när jag frågat är följande (siffrorna varierar mellan klinikerna):
    Ett embryo 30-50% chans bli gravid.
    Två embryon 50-70% grav chans. Blir man gravid är risken för tvillingar 25-50%
    Tre embryon (grav chans?), tvillingrisk 60%, trillingrisk 5%
    Själv är jag ganska säker på att jag bara ska sätta in ett embryo, pga riskerna för barnen om det blir tvillingar. Är beredd på att istället få göra fler försök...

• tandmaja

Hej Hoppfull,

Jag tycker du ska ta dessa procentsiffror med en stor nypa salt.Allt har att göra med kvaliten på embryona. På AVA graderas de i en 5-gradig skala och möjligtvis om det skulle vara så att man får två toppembryon (vilket är mycket ovanligt,jag har på 5 ÄD inte fått något)kanske sannolikheten för grav. är 75%

Det är så många faktorer som avgör, kvalitete npå embryona självklart men även slemhinnan osv. och har man lite sämre embryon och tunnare slemhinna rekommnederar läkaren ofta att sätta in fler(högst 2 har jag fått fråga om) för att öka chanserna.

Det är ju också jobbigt med behandlingar ,medicinering osv så när man väl kommer till embryotransfer vill man bara maximera sina chanser ,så har jag kännt varje gång i alla fall...

• Mirva
    hoppfull67 skrev 2008-11-04 17:09:03 följande:
    Hej, Finns det någon som vet hur statistiken ser ut att lyckas om man sätter in tre embryon efter ÄD, dvs lyckas bli garvid överhuvudtaget alternativt, tvilling- och trillingfödsel? Jag har hört av kliniken utomlands att ett embryo 30%, två 50% men mer vet jag inte.
    Såvitt jag vet så sätter de flesta kliniker in max två embryon per tillfälle, just på grund av den stora tvillingrisken.
  • Sleepingbeuty

Och många kliniker sätter även i 3 st!
    Egen erfarenhet efter 6 års kamp!!!

• Mirva
    Sleepingbeuty skrev 2008-12-02 18:40:48 följande:
    Och många kliniker sätter även i 3 st! Egen erfarenhet efter 6 års kamp!!!
    Aha!
  • hoppfull67

Det känns ju nästan som att klinikerna inte VILL gå ut med siffror för en eventuellt ökad gravchans i siffror vid tre embryon, tycker ni inte?

• tandmaja

Sleeping B: Vet du om AVA Riga sätter in 3 ?

Jag försökte en gång i Åbo (efter flera misslyckanden) få de 3 de hade tinat upp tillbaka(de hade frusit ett strå med 3) men läkaren vägrade och satte bara in de 2 bästa och 1 slängdes!

Jag skulle gärna försöka med 3 på fredag om jag fick möjligheten.

• tandmaja

Jag har nu frågat AVA Riga men de säger att de inte under några omständigheter sätter in 3 embryon så tyvärr blir det inte så imorgon för mig i alla fall! Får väl hoppas på att det blir 2 toppembryon stället.

• Sleepingbeuty

Jag har fått 3 st på AVA riga.Tror det beror på ens ålder och vilken läkare man får.

tandmaja skrev 2008-12-03 15:30:39 följande:
    Sleeping B: Vet du om AVA Riga sätter in 3 ?Jag försökte en gång i Åbo (efter flera misslyckanden) få de 3 de hade tinat upp tillbaka(de hade frusit ett strå med 3) men läkaren vägrade och satte bara in de 2 bästa och 1 slängdes!Jag skulle gärna försöka med 3 på fredag om jag fick möjligheten.
  • Sleepingbeuty

De har kanske ändrat.Jag var där 2006.Då var det inga problem.

Sleepingbeuty skrev 2008-12-04 22:35:44 följande:
    Jag har fått 3 st på AVA riga.Tror det beror på ens ålder och vilken läkare man får.
Svar på tråden Tre embyon insatta vig ÄD, statistik???