• Princess1982

Från ersättning till välling?

Min dotter är 7 månader och äter mat på dagarna. Hon har nu ersättning morgon och kväll. Tänkte nu byta detta mot välling. Är det någon som har erfarenhet av detta?
    Vilken välling sort? Jag köpte majsvälling ida från 6 månader. Är den bra?

Många frågor men tacksam för svar!!

• Svar på tråden Från ersättning till välling?
  • MsBeauty
    Tullemi skrev 2008-11-03 22:31:07 följande:
    Jag är verkligen urdålig på att läsa näringsinnehållet på baksidan av ersättning/välling. Hade ingen aning om att ersättningen är bättre än vällingen. Är det verkligen så?
    Ja, verkligen. Välling är flytande gröt. Ersättning är det bästa efter bröstmjölk. De flesta barn i världen får inte välling (det är typ bara i Sverige vi har det, av tradition) men de får ersättning om mjölken inte räcker.
  • Tullemi

Ja, det är lustigt detta med välling. Det finns verkligen bara i Sverige (Norden?). BVC har antytt att vi borde ge mer välling och mindre ersättning....kanske av tradition då?! Gamla råd som hänger kvar.

• nr 1

Håll er till ämnet!

Ni läste väl Ts fråga?

ibland får man bita ihop och hålla inne
    med sina egna åsikter.

• Lysmasken

OT, men ersättning är inte alls bättre än välling. Det är mer järn och näring i välling än i ersättning.

• Tullemi

Sorry att det blev följdfrågor, har inte försökt att pracka på TS några åsikter, jag är för okunnig i ämnet..

• spacebeare

vi ersatte ersättning med välling runt 5.5mån. körde blandat nestle å semper har ingen favvis men har fått för mig att nestle blandas enklare vid skakning.
    min tjej drog nog en 6flaskor om dan första månaden......

• MsBeauty
    Lysmasken skrev 2008-11-03 22:47:23 följande:
    OT, men ersättning är inte alls bättre än välling. Det är mer järn och näring i välling än i ersättning.
    vilken 'näring' finns det mer av i vällingen?

Ersättning är garanterat bättre, annars hade välling funnits i resten av världen också. Välling är en supersvensk tradition, medan ersättningen fyller en funktion.
  • Lysmasken

Majs välling är skonsammare mot dom som har känsliga magar.

Semper Mild Välling innehåller havre som ger en rund smak. Den är osockrad och innehåller viktiga proteiner och fett med bra sammansättning. Vällingen är berikad med bl a järn och zink.

• Tullemi

OT-varning här då: som jag skrev förrut så vill BVC att vi skulle ge mer välling, men det var endast för att lillan skulle få i sig mer gluten (hon gillar inte gröt så mycket). Det VERKADE iaf som om ersättning var nog så bra annars (gluten undantaget då)....vi ger iaf lite av varje nu -  det borde bli jättebra

• skogstomte

Kanske lite OT men

Nu ammade jag men ett tips är att byta långsamt. Minns att när vi byte från 6 mån välling till 1 års välling började jag med en femtedel av den nya och ökade sedan med en femtedel ungefär varannan vecka annars sa hans mage stopp och det blev en massa oreda med ont i magen och så. JAg blandade pulvret i burken så var det smidigt när vällingen skulle fram.

• Marlene

och bröstmjölk är nyttigare än välling... ersättningen är ju gjord för att efterlikna bröstmjölk

Lysmasken skrev 2008-11-03 22:47:23 följande:
  • Lysmasken

Självklart är bröstmjölk nyttigare, men vad ska man göra om man inte producerar bröstmjölk pga olika orsaker...
    Man får ju då ge ersättning men den blir inte fetare som bröstmjölk blir.
    Bröstmjölken anpassar sig efter barnet hela tiden man ammar men det gör inte ersättningen.

Marlene skrev 2008-11-03 23:31:25 följande:
    och bröstmjölk är nyttigare än välling... ersättningen är ju gjord för att efterlikna bröstmjölk
  • annelie 74

Hej!
    Jag började ge Hanna välling på kvällarna för några dagar sedan. Hon börjar nämligen rata ersättningen. Jag ger också henne sempers majsvälling utan gluten. Har hört att den ska vara skonsammast för magen.  Hon äter mat på dagarna vilket hon gjort i ca 3 veckor nu. Hanna föddes i vecka 30+2. Blir 6 månader nu den 22 november(korr 4 mån)

• Marlene

Fast bröstmjölken är inte jätte fet, den kan ju vara näringsrik ändå

Lysmasken skrev 2008-11-04 08:44:56 följande:
    Självklart är bröstmjölk nyttigare, men vad ska man göra om man inte producerar bröstmjölk pga olika orsaker...Man får ju då ge ersättning men den blir inte fetare som bröstmjölk blir. Bröstmjölken anpassar sig efter barnet hela tiden man ammar men det gör inte ersättningen.
  • vinterbabyn

man kan ge ja, men om barnet inte blir mätt så vad göra. personligen tycker jag det är idiotiskt att hälla i barnet flere liter ersättning så de riktigt kluckar i magen.
    ersättning har vi nog ju gett också varje måltid med maten eller gröten.

Marlene skrev 2008-11-03 20:45:20 följande:
    För att jag inte tycker att så stor del av ett barns näringsintag bör bestå av gröt och välling. Man kan ju ge ersättning tills barnet är 1 år
  • Princess1982

Jag tackar verkligen för alla svar. Tycker det är nyttigt med alla åsikter Jag provade att ha i välling i ersättningen idag på morgonen för första gången och efteråt kom det en stor rap och ett leeende så det var nog gott. (Inget kräk vilket är ovanligt)
    Jag vet inte vlket som är nyttigast men det känns som att välling är mer matigt!
    Tycker det borde vara lättare att byta nu istället för när hon är över året.
    Själv skulle jag aldrig vilja ha välling eller gröt nu.. men handlar det om att min dotter ska få i sig det skulle jag nog smaka på det för hennes skull.

Tack än en gång till alla svar!

• loijsen

Personligen så väljer jag ersättningen över vällingen, då den är mer näringsrik.
    Sedan om ersättningen kostar mer än vällingen har jag ingen aning om då jag anser att mitt barns näringsbehov är odiskutabelt utifrån ekonomisk synvinkel.

• Katarina76
    Princess1982 skrev 2008-11-04 10:11:10 följande:
    Jag tackar verkligen för alla svar. Tycker det är nyttigt med alla åsikter Jag provade att ha i välling i ersättningen idag på morgonen för första gången och efteråt kom det en stor rap och ett leeende så det var nog gott. (Inget kräk vilket är ovanligt)
    Jag vet inte vlket som är nyttigast men det känns som att välling är mer matigt!
    Tycker det borde vara lättare att byta nu istället för när hon är över året.
    Själv skulle jag aldrig vilja ha välling eller gröt nu.. men handlar det om att min dotter ska få i sig det skulle jag nog smaka på det för hennes skull.

Tack än en gång till alla svar!
    Jag gav ersättning ganska länge på inrådan av en barndietist, eftersom ersättningen innehåller fler näringsämnen tex omega-3. Sedan blandade jag i välling i ersättningen lite i taget för att få en smidig övergång utan att dottern reagerade på smaken.
Svar på tråden Från ersättning till välling?