• IDA30

Snabbt svar!! Vård av barn då dagis stängt för studiedag?

Jag har hört att man har rätt att ta VAB för att vara hemma med barnet då dagis har stängt för studiedag. Någon som vet om dt stämmer och var man isåfall kan läsa den informationen.

Tacksam för snabba svar!!!

• Svar på tråden Snabbt svar!! Vård av barn då dagis stängt för studiedag?
  • 5barnsmamman
    marsbebis skrev 2008-11-02 21:38:36 följande:
    Vem menar du med "vikarien"? Är det om det är dagiset som ordnat plats på annan avdelning, eller menar du släkting eller vän som ställer upp att passa om du själv inte kan vara hemma?
    den som har barnet istället för dagis, så ja den andra avd eller det andra dagiset
    Och är det mormor så tror jag inte de köper det.
    För mormor måste ju kunna passa även omdet blir förkylt eller dyl
    Stolt mor till fyra
  • 5barnsmamman
    Einstein skrev 2008-11-02 21:57:47 följande:
    Här finns inget alternativ och alla förskolor och fritidshem i kommunen är stängda samtidigt.
    Som sagt här får vi alltid ett alternativ.
    Stolt mor till fyra
  • Einstein
    5barnsmamman skrev 2008-11-02 22:44:40 följande:
    den som har barnet istället för dagis, så ja den andra avd eller det andra dagisetOch är det mormor så tror jag inte de köper det.För mormor måste ju kunna passa även omdet blir förkylt eller dyl
    Fast det är inte troligt att barnets kompis mamma/pappa är så villiga att passa ett sjukt barn. Det kan även finnas skäl till varför mor- eller farföräldrar inte kan ta hand om sjuka barnbarn heller.
  • 5barnsmamman
    Einstein skrev 2008-11-03 17:30:27 följande:
    Fast det är inte troligt att barnets kompis mamma/pappa är så villiga att passa ett sjukt barn. Det kan även finnas skäl till varför mor- eller farföräldrar inte kan ta hand om sjuka barnbarn heller.
    Jo säkert ,utgår bara från min mamma och hon passar barnen oavsett om det behövs.
    Stolt mor till fyra
  • Einstein
    5barnsmamman skrev 2008-11-03 18:01:34 följande:
    Jo säkert ,utgår bara från min mamma och hon passar barnen oavsett om det behövs.
    Snäll mamma du har.
  • 5barnsmamman
    Einstein skrev 2008-11-03 18:52:08 följande:
    Snäll mamma du har.
    Ja den bästa
    Stolt mor till fyra
  • Einstein
    5barnsmamman skrev 2008-11-03 20:20:25 följande:
    Ja den bästa
    Min mamma är också snäll, men hon bor tyvärr ganska långt bort och dessutom har hon värk i kroppen som hon är sjukskriven för. Det är svårt att få ner henne hit som barnvakt.
  • K med lilla E

Vår förskola har också stängt 4 dagar/läsår, jag eller maken tar semester. Tycker att man får reda på det i så god tid och några semesterdagar kan väl inte vara så svårt att spara till dessa tillfällen.

Jag tycker det är viktigt att förskolepersonalen får tid att fortbilda sig och planera utan barn och 4 dagar/läsår utan ungar tycker jag inte är så väldigt mycket faktiskt.

• Einstein

Fast vi fick inte veta att kommunen tagit detta beslut förrän några dagar före första stängningsdagen. Jag tycker också att det är viktigt med fortbildning, men det borde gå att lösa på andra sätt än genom att ha helstängt i fyra dagar per år.

• Lisa1981

Man har inte rätt att Vabba när dagis har studiedag.

• K med lilla E
    Einstein skrev 2008-11-03 20:48:47 följande:
    Fast vi fick inte veta att kommunen tagit detta beslut förrän några dagar före första stängningsdagen. Jag tycker också att det är viktigt med fortbildning, men det borde gå att lösa på andra sätt än genom att ha helstängt i fyra dagar per år.
    Det är dålig planering och dålig information. Man bör få reda på sådana här stängningar i början av varje termin så att man kan planera sin egen ledighet. Har ni inget arbetsenhetsråd på er förskola? Engagera dig och hör av dig till din kommun och tala om vad du tycker! Om ingen reagerar på att informationen kommer i för tät anslutning till stängningen och inga ersättningsalterantiv ges så måste du ju klaga och tala om att framförhållning ger nöjdare föräldrar.
  • helge74
    Einstein skrev 2008-11-03 20:48:47 följande:
    Jag tror faktiskt att alla kommuner är skyldiga att tala om i god tid (hos oss minst en månad) innan man har stängningsdag! Annars är kommunen skyldig att hitta alternativ barnomsorg.

Fyra dagar kan kännas som mycket för alla föräldrar (jag har 3 barn:) men för alla som arbetar i förskolan känns det nog väldigt lite. Vi har så lite planeringstid i veckorna och så många krav på oss med kvalitetsredovisningar, dokumentation, planeringar och utvärderingar. Plus att vi någon gång ska få lite fortbildning - händer visserligen inte så ofta nuförtiden;) Men visst vore det bästa om det fanns nåt alternativ varje gång

Semester eller fp får man ta ut... Det är ju såklart lättast för alla familjer där det finns två föräldrar...
  • Einstein
    helge74 skrev 2008-11-03 21:01:07 följande:
    Jag tror faktiskt att alla kommuner är skyldiga att tala om i god tid (hos oss minst en månad) innan man har stängningsdag! Annars är kommunen skyldig att hitta alternativ barnomsorg.Fyra dagar kan kännas som mycket för alla föräldrar (jag har 3 barn:) men för alla som arbetar i förskolan känns det nog väldigt lite. Vi har så lite planeringstid i veckorna och så många krav på oss med kvalitetsredovisningar, dokumentation, planeringar och utvärderingar. Plus att vi någon gång ska få lite fortbildning - händer visserligen inte så ofta nuförtiden;) Men visst vore det bästa om det fanns nåt alternativ varje gångSemester eller fp får man ta ut... Det är ju såklart lättast för alla familjer där det finns två föräldrar...
    jag är själv förskollärare, så jag vet hur viktig planeringstiden är...fast det hindrar inte att jag tycker att det är fräckt av kommunen att lägga till två stängningsdagar bara så där.
  • Einstein

Finns det någon regel som styr hur många stängningsdagar man får ha per år?

• strojes
    Einstein skrev 2008-11-03 21:10:19 följande:
    Finns det någon regel som styr hur många stängningsdagar man får ha per år?
    Två per termin tror jag det är förskolorna har rätt att ta.
  • Wiktor

Sjuk eller inte vård av barn blir det ju ... Ingen barnomsorg erbjuds.. Man kan ej låta barnet klara sig själv

• Svårtmednick

Det är vare sig sjukdom eller vab..annan typ av ledighet. Har man inte fp kvar att ta ut får man bekosta det själv med i värsta fall tjänstledig utan lön, för barnet kan ju inte vara själv.

Skumt att de lägger det med så kort varsel dock. Normalt brukar sådana här dagar vara planerade långt innan. Brukar stå på kommunens hemsida under terminstider på aktuell förskola ibland. Dock vet jag att många tror det är självklar vab vilket det absolut inte är.

• gurkan02

Känns som en liten lucka i regelverket här... Har man t.ex. rätt att kräva att få ta ut semester eller få tjänstledighet/permission en sådan här dag hur som helst? (om man har slut på f-dagar) Eller kan arbetsgivaren säga nej?

• pigglet
    gurkan02 skrev 2014-06-09 12:56:56 följande:
    Känns som en liten lucka i regelverket här... Har man t.ex. rätt att kräva att få ta ut semester eller få tjänstledighet/permission en sådan här dag hur som helst? (om man har slut på f-dagar) Eller kan arbetsgivaren säga nej?
    Man har inte rätt att kräva, nej. Man får hoppas på förstående arbetsgivare helt enkelt.

Och även om man har kvar fp så har man ju bara rätt till 3 perioder/år, så har man en riktigt kinkig arbetsgivare kan det bli problem.
Svar på tråden Snabbt svar!! Vård av barn då dagis stängt för studiedag?