• mytrouble

Kort/ingen väntetid??! Panik

Nu blev jag helstressad Fot i munnnen. Har varit i StPetersburg och ställt in mig på att göra ÄD ca 20 dec. Men jag vill ha öppen spermadonator (från Danmark) och nu fick jag veta av en annan tjej att det inte finns några garantier att man kan föra in sperman i Ryssland. Det kan gå, men den kan även fastna i tullen och man riskerar att förlora sperman. Hon skulle nu se sig om efter annan klinik. Men jag kan pga min ålder inte vänta utan måste ha behandling så fort det bara går. Valde Ryssland pga priset (5535 euro) och noll väntetid.
    Är det nån som vet hur det är med väntetider och pris på andra kliniker i Europa??? Hittar inget på t ex AVA-Rigas hemsida... Känner lite panik här mitt i natten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-23 00:58
    Problemet som uppstod var alltså att jag kom fram till beslutet att jag vill ha en öppen donator - och var tvungen att försöka hitta en annan klinik/annat land (som tillåter ÄD för singlar)och där det är OK med öppen sperma - och att man får frakta dit den från Danmark. Generellt verkar det gå lättare i EU-länder. Och där jag nu vet att det är helt OK är Estland och Cypern. Ev kanske även vissa kliniker i Spanien och Tjeckien

• Svar på tråden Kort/ingen väntetid??! Panik
  • mytrouble

Hyma: Va gulligt av dig Det är inte jätteviktigt med öppen donator - men jag är sån att jag helst skulle vilja ha så mkt öppenhet som möjligt. Om det går skulle jag vilja ge barnet den valmöjligheten - att antingen kunna ta reda på det eller helt strunta i det. Jag skulle själv vara väldigt intresserad av att  ta reda på mitt genetiska ursprung. Men jag vet att alla inte är så - en del bryr sig inte (mina brorsor t ex). Men iaf. Det viktigaste är tiden - att jag kan få starta beh så fort som möjligt. Och jag var först inne på EA, men då kunde jag inte få det i dec (som är första möjliga tid pga mina egna cykler) - utan bara ÄD. Så då tar jag det - och kände att det då var dumt att kasta bort chansen till öppen donator om jag ändå måste göra ÄD. Vid EA har man ju inget val. Och sedan efter ÄDn, om den inte lyckas, får jag väl ta det pengarna räcker till - dvs då blir det väl ev EA då. Men du har rätt, skälet till EA är att inte kasta bort massa pengar och att det blir färskförsök varje gång. För jag är tveksam till att utnyttja de ev ropande eskimåerna som kan bli - eftersom det är så mkt lägre chans med dem. Och jag bara förlorar tid.. Men isf blir det förstås mycket bortkastade pengar isamband med ÄDn... Penga mun

• hymafr

Förstår precis hur du känner.
    Visste faktiskt inte att det är möjligt att ha öppen spermadonator. Jag har frågat flera kliniker om det men de har sagt nej. Kanske språkförbistring?
    Men nu har jag övergett tanken på det och det känns faktiskt inte så viktigt längre. Vet inte varför...

Tidigare kunde jag dock inte tänka mig något annat alternativ än öppen donator. Blev faktiskt bedrövad då jag fick reda på att man inte kan få både öppen äggdonator och spermadonator.
    Funderade ett tag på USA, men insåg att jag inte skulle ha råd.

Läste i en tidning att varje IVF-baby (som ju egentligen är det vi också sysslar med) går 32.500.000 kr plus under sin livstid!!! (tror att det stod i Aftonbladet nu i veckan)
    Låter mycket, men helt klart att alla barn blir ett stort plus i statskassan.
    Känns idiotiskt att vi inte kan få åtminstone ekonomisk hjälp till våra försök. Det är ju trots allt så att många av oss måste avbryta våra försök pga ekonomin förr eller senare.

• Gaytjej

Hänger inte riktigt med - om kliniken du ska till TS har öppna äggdonatorer, varför har de då inte öppna spermiedonatorer?

• mytrouble

Hej Gaytjej, nej öppna äggdonatorer har dom tyvärr inte. Både donerade ägg och sperma är anonymt på alla de här klinikerna i europa som bl a vi gamla singlar åker till. Det är därför det är rel gott om donatorer - pga anonymiteten.

• Gaytjej

Men - då får du gärna förklara varför det är så viktigt med öppen sperma!

• Okara

Har egentligen inte hängt med så bra på tråden utan vill bara göra ett kort inlägg om anonym/öppen donator. Idag är det väl dokumenterat att barn som blivit till genom anonym ägg/spermiedonation löper betydligt större risk att må psykiskt dåligt i ffa tonåren än vad barn med öppen donator gör. Detta är också orsaken till att enbart öppen donation är tillåtet i Sverige så jag tycker verkligen man ska fundera en extra gång innan man väljer en anonum donator

• Bette

Hej Okara,

Jag och min man har valt att åka till Riga för att göra äggdonationsbehandlingen där, dels för att de har kommit mycket längre vad gäller metoder och utveckling än Sverige, Sverige har bara haft det lagligt i fem år, dels just för att de enbart har anonyma donatorer, detta tycker jag är bra. Det finns ingen anledning för barnet att veta vem som donerade ägget, det är en cell som vilken annan, den ger en möjlighet till liv inte ett faktiskt liv. I andre Europeiska länder och USA har man hållt på betydligt längre med detta.

Jag tror att just i de länder där donatorerna är anonyma är det lättare att få tag på de, sedan så får ju de betalt också, det tycker jag är bra. Jag skulle t ex aldrig kunna ha en nära vän som donator eller syster det skulle kännas mycket konstigt. Min syster är för gammal också.

Bette

• Vitsippa65

Okara: i vilka undersökningar har du läst om detta? Skulle vara intressant att ta del av.

• isisisis

Jaaa,det undrar jag också.Tycker jag har läst det mesta,men detta har jag inte läst!

• mytrouble
    Okara skrev 2008-11-21 15:43:34 följande:
    Har egentligen inte hängt med så bra på tråden utan vill bara göra ett kort inlägg om anonym/öppen donator. Idag är det väl dokumenterat att barn som blivit till genom anonym ägg/spermiedonation löper betydligt större risk att må psykiskt dåligt i ffa tonåren än vad barn med öppen donator gör. Detta är också orsaken till att enbart öppen donation är tillåtet i Sverige så jag tycker verkligen man ska fundera en extra gång innan man väljer en anonum donator
    Håller med Vitsippa och Isis om att det skulle vara intressant att veta var du fått informationen ifrån. Jag vill själv ha öppen spermadonator - och skulle gärna ha det för ägg också om möjligheten fanns. Men jag har inga synpunkter på hur andra gör. Det viktiga är att man själv känner sig nöjd/trygg med sitt beslut - då är det det man kommer att förmedla till barnet.
  • Sleepingbeuty

Jag har däremot läst någon undersökning..vad det nyu var någonstans..att DI barn som har vuxit upp och tidigt fått reda på att de blev gjorda av anonym sperma, inte mår sämre än andra barn.Just förr att föräldrara var öppna inför barnet hur det hade kommit till.
    Varför just DI.Jo för det har ju funnits längre än både IVF och ÄD.

Ska forska vidare på VAR jag läste det.

mytrouble skrev 2008-11-23 01:04:57 följande:
    Håller med Vitsippa och Isis om att det skulle vara intressant att veta var du fått informationen ifrån. Jag vill själv ha öppen spermadonator - och skulle gärna ha det för ägg också om möjligheten fanns. Men jag har inga synpunkter på hur andra gör. Det viktiga är att man själv känner sig nöjd/trygg med sitt beslut - då är det det man kommer att förmedla till barnet.
  • Gaytjej

En allmänt ställd fråga:

Tycker ni att det är mer viktigt med öppen sperma donator än en öppen äggdonator? Varför, varför inte?

• tandmaja

Det behöver j uinte vara så att man får missfall för att behöva vänta. Vill inte alls stressa dig ,mytrouble, det finns ju so msagt jättegoda chanser att lyckas första gången också men det tar tid mellan försöken, detär bra att vara inställd på detta från början.

JAg var också jättestressad och ville hela tiden börja om efter misslyckade försök men man måste få blödning(inte mens) innan för att nedreglera igen och har man inte tur och får något till frysen från första donatorn måste de hitta en ny osv. Allt tog mycket längre tid än vad jag hade tänkt mig.

Jag fick denna gång vänta 6 månader för tid i Riga (i juni fick jag donatorn men det kunde ju bli först i augusti pga medicinering etc ) men i praktiken blev det från januari till nu pga strul med donatorn! så det är bra att du ställer dig i kö genast.

Jag skulle åkt på fredag men utan förklaring sköt kliniken det tills nästa fredag ...

Håller tummarna att det funkar på första försöket så du slipper stressen.

• Okara

Bette: Jag tycker absolut att det är upp till varje enskilt par att välja om man vill ha anonym donator eller inte. Jag håller dock inte alls med om att ett ägg är som vilken cell som helst. Ägg (och spermier) är de enda celler som i dagsläget kan ge upphov till nytt liv (om vi bortser från kloning) och arvsanlagen som finns i ägget kommer i stor utsträckning bestämma barnets utseende, temperament, risk att få olika sjukdomar (både fysiska och psykiska) etc.

Själv skulle jag absolut vilja veta var ifrån mina egenskaper kommer vilket även kan ha medicinsk betydelse. Själv förlorade jag till exempel min mamma i en ärtlig typ av cancer och går därför på regelbundna kontroller. Utan information om mitt ursprung vore detta omöjligt.

Till alla er som funderar över huruvida ni vill använda anonym eller känd donator kan jag rekommendera boken:
    Experiences of Donor Conception av Caroline Lorbach

Den innehåller bland annat intervjuer med peroner/par som tagit emot ägg/spermier samt med tonåringar och vuxna som blivit till genom donation (eftersom donation varit lagligt mycket längre i Australien än här i Sverige har "barnen" hunnit växa upp). Det genomgående budskapet var hur viktigt det är att redan från början berätta för barnet hur det kom till men många berättade också om sin önskan att kunna hitta sitt genetiska ursprung.

Boken innehåller även en kort översikt av den historiska/politiska utvecklingen vad gäller donation samt vilka rön som lett denna utveckling.

• Bette

Okara: Vi får ju reda på om donatorns släkt har några sjukdomar som vi bör känna till. Men donatorn är anonym. Det är bra tycker vi, det är vi som är föräldrarna. Jag tror inte att de som donerar vill att det dyker upp barn i 18 års åldern som säger att hon/han är deras mamma/pappa.

Bette

• mytrouble

Okara och Coulis: Tack för lästipset!

Tandmaja: Trist att det blev uppskjutet för dig. Men lycka till nästa fredag! Jag förstår verkligen att det kan ta tid mellan behandlingarna pga olika anledningar. Det är just därför jag känner att jag inte kan vänta utan måste få min första beh så fort som möjligt. Började fundera på allt det här i aug, mejlade kliniker i sept, var på ett första besök okt och ska nu äntligen få behandling i dec!!

• Okara

Bette: Naturligtvis är det ni som är föräldrar och självklart ska en känd donator inte förvänta sig att få någon typ av föräldraroll om barnet tar kontakt vid 18 års ålder.

Samtidigt har många människor ett starkt behov av att söka sina rötter. Detta syns inte minst vad gäller intresset för släktforskning.

Vad gäller ägg/spermiedonation blir ju rötterna något luddiga. Största delen av barnets utseende samt en stor del av barnets personlighet ärvs av mamman eller pappan (beroende på om man har ägg eller spermiedonation) samt av donatorn. En mindre del av utseendet (ex. vikt) påverkas sedan av den miljö barnet växer upp i - dvs påverkas av mamman och pappan.

Vad jag tror är absolut viktigast är att man väljer den donationsform som man själv tror är bäst för barnet!

Själv vill jag gärna att mitt barn ska få möjlighet att själv kunna undersöka sina genetiska rötter och har därför valt en anhörigdonator (min barndomsvän kommer att donera ägg åt oss); men som sagt. Jag tycker alla ska välja det dom tror är bäst för barnet.

Svar på tråden Kort/ingen väntetid??! Panik