• corrob

kan man få kejsarsnitt fast man fött vaginalt ?

Jag är inte gravid men jag hade så gärna velat ha ett syskon till min dotter på 5 1/2 månad. Har alltid velat ha mina barn tätt men nu efter min förlossning så är jag jätterädd att bli gravid för jag är grymt förlossningsrädd nu.
    Min förlossning är enligt dom flesta - En drömförlossning- då det tog 3,5 timme från första känningen till att hon var född. men för mig var det bara panik och obeskrivlig smärta där jag var helt säker på att jag skulle dö.
    Hann inte få bedövning och allt gick så fort så jag kunde knappt andas, jag är också enormt rädd för sprutor så jag vet inte ens om jag skulle klara av kejsarsnitt men det känns ändå mer kontrollerat.

Men min fråga är om man på något sätt kan bli lovad kejsarsnitt eller igångsättning? Om jag blir gravid nu så vet jag inte om jag ens skulle våga behålla annars pga av förlossningsrädslan :S

• Svar på tråden kan man få kejsarsnitt fast man fött vaginalt ?
  • JA77

Om du är rädd för nålstick så är ett snitt ingenting för dig!

• corrob
    JA77 skrev 2008-10-31 20:58:17 följande:
    Om du är rädd för nålstick så är ett snitt ingenting för dig!
    Inget av sätten att föda på verkar vara något för mig, men känns mer kontrollerat vid kejsarsnitt. Eller har jag fel? :S
    Måste man få spruta i ryggen då?
    Tog upp min spruträdsla för min bm innan min dotter föddes och hon sa bara att sprutan var det sista jag skulle tänka på när jag hade ont. Men jag var jätterädd för det under förlossningen och var glad att jag slapp det på ett sätt.
  • bella7878

Födde min ädsta son vaginalt.... fy faaaaaaaaaaaaan de glömer jag aldrig
    efter en omskakande upplevelse fick jag min andra son genom kejsarsnitt
    är gravid med nr 3.......glöm vaginalt här blir det kejsasnitt igen..Tack för mig

• JA77
    corrob skrev 2008-10-31 21:04:53 följande:
    Inget av sätten att föda på verkar vara något för mig, men känns mer kontrollerat vid kejsarsnitt. Eller har jag fel? :S Måste man få spruta i ryggen då? Tog upp min spruträdsla för min bm innan min dotter föddes och hon sa bara att sprutan var det sista jag skulle tänka på när jag hade ont. Men jag var jätterädd för det under förlossningen och var glad att jag slapp det på ett sätt.
    Ja, du får antingen en spinal eller en epiduralbedövning (ryggbedövningar). Vidare kan operationssnittet göra att du får sammanväxningar i buken, vilket kan leda till tarmvred. Det blir dessutom minst två stick, då man måste ha en infartskanyl (en liten plastslang) i ett blodkärl. Det måste man ha vid alla operationer, då en operation alltid kan gå fel och man därför kan behöva söva patienten.
  • Doris6

Corrob-känner igen mig löjligt mycket i din berättelse!
    Hade också en "drömförlossning" där det tog 5 timmar innan hon kom ut, men tyckte också det var outhärdligt och trodde på riktigt att jag skulle dö. hade inte heller bedövning.

Denna gång har det bara varit snitt som gäller för mig.
    Gick på aurorasamtal och för 3 veckor sedan fick jag mitt snitt beviljat pga av förlossningsrädsla.

Så du kan bli lovad. var tydlig med från början vad du vill bara.
    jag bor i Göteborg där de är ganska restriktiva med snitt men som de sa de kan de inte tvinga någon till att föda vaginalt.

Jag ska snittas om ca 5 veckor och är lite nervös för det med, men hellre ett snitt än att genomgå en vaginal förlossning igen.

Lycka till!

Svar på tråden kan man få kejsarsnitt fast man fött vaginalt ?