Calles matte skrev 2008-10-31 14:41:47 följande:
Svar på #8Det där med att inte kunna sysselsätta sig själv är nog något som börjar bli ganska utbrett bland barn i skolålder och uppåt. Själv har jag vissa teorier om att det kan bero på att de redan från början vänjs vid att alltid bli underhållna, antingen av tv, dator, diverse aktiviteter som de skjutsas runt till eller av föräldrar som försöker kompensera sitt dåliga samvete över att de är så lite närvarande i barnens liv...Har själv en bonusdotter som sitter dygnet runt framför tv:n om man inte underhåller henne. Hon företar sig aldrig någonting på eget initiativ. I början tyckte jag synd om henne och ansträngde mig för att hitta på saker för henne att göra men efter ett tag orkade jag inte längre så nu sitter hon framför sin tv...
Hemskt... Anser jag.
Att det ska bli så.
Fantasi och barn hör ihop som ler och långhalm men det verkar ha glömts bort
Runtom ser man klätterställningar utformade av vuxna, billiga leksaker (man kan inte ens äta Mc Donalds utan att barn ska tjata tjata tjata om att leka..) datorspel som MÅSTE köpas för det visades på en utav alla 1000 barnkanaler man som vuxen inte ens vet existerar och det är vi som står för abonnemanget, födelsekalas på "Lek och bus-landet" (fast det är å andra sidan kul, de fick släpa mig därifrån

) men ändå...
Allt är så serverat, DVD i nackstöden i bilarna så barnen kan sysselsätta sig på väg till skolan (resan tar TRETTIO minuter!!!) och "ensamtid" för lek och bus...
Suck.
MITT barn ska ut i skogen, leka, busa, gå på skattjakt och bygga saker utan instruktion av material som inte sponsrar BR (nu låter jag som nån jäkla hillbilly men... hellre det, och så kan man "skämma bort" när fantasin redan flödar)