Mamasnest skrev 2008-11-07 20:31:54 följande:
Jag tycker i fortsättningen att du ska ta med dig tipset att fokusera mer på sakfrågan och inte personer med andra åsikter än du. Du har i dina senaste inläggen kommenterat mig som person mer än frågan, det driver inte frågan vidare.
Jag kommenterar det som skrivs. Precis som du gör. Jag tycker inte att det är mer sakligt att skriva att personer är uteslutande än att skriva att personer visar intolerans. Du hävdar ju att ett visst semesterupplägg grundar sig på vad som är bäst för alla barn, men det har du ju inte veto på utan det är ju bara en åsikt som du givetvis har rätt att ha. Men det är klart att den som inte håller med utmanar denna åsikt. Jag exempelvis.
Hela trådstarten, "sakfrågan" om du vill, är en förvrängning av en annan tråd som den underförstått säger sig spegla. Att låta denna utsaga få passera oomstridd är ju som att godkänna den som en sanning och låta usch- och fykommentarerna över en verklighet, som i det här fallet inte finns där, bli till en sanning som ytterligare spär på myten om den elaka styvmamman. "Jag har läst i en tråd att..." Ja, givetvis är det så då. Nej, faktiskt inte alltid.
Det verkar helt studsa av en del att man kan lämna otillfrågade barn, både biologiska och styvbarn hemma på en semester utan att de automatiskt känner sig uteslutna. Och detta för att det finns några sargade själar här som verkligen blev bortstötta av vuxna, kanske av både föräldrar och styvföräldrar under sin barndom. Att se att uteslutning kräver en hel rad handlingar med uteslutande motiv och att uteslutning inte per automatik är kopplad till att inte få vara med på semester varje gång verkar svårt för en del.
Jag tror att denna "rättvisa" som många kräver åt speciellt styvbarn kommer att resultera i att många styvbarn kommer att känna sig förfördelade för att vi lär dem att de är det om inte alla får lika samtidigt. Min misstanke är att det som många gånger ligger bakom dessa rättvisetvister är, medvetet eller omedvetet, oförsonade separerade föräldrar som letar bevis på hur oduglig den andre och dess nya partner är.