• la perla

Någon som har en Malteser?

Efter mycket velande har jag bestämt mig för en malteser! Är det någon som har en och vill berätta sina erfarenheter?

• Svar på tråden Någon som har en Malteser?
  • Vovvsan

Hej!

Jag har haft flera malteser tidigare. När min sista & äldsta dog så bestämde jag mig dock för en annan dvärgras, nämligen Japanese Chin, pga av att de har flera fördelar jämfört med maltesern, enl mig.

Men - för att berätta lite om maltesern så är det en väldigt klok, tillgiven, förarvarvek och snäll hundras som är mån om att vara till lags. Den är mkt lättlärd och älskar att vara i centrum. Den brukar komma väl överens med barn och är mkt lyhörd & vaken i sitt sätt. Den är heller ingen terrier - dvs (ingen damphund - utan har inga som helst problem att slå sig till ro. De brukar sällan vara problem att ha flera malteser ihop då de är mkt vänligt sinnade i sin natur.

Det är alla fördelarna ovan!

Det negativa är pälsvården, om man väljer att inte ha den nerklippt. Den är väldigt omfattande, räkna med nästan en timme per dag om du ska ha den fullpälsad. DOCK så fäller den ju icke då i gengäld - vilket innebär mindre städning

Sedan rinner det tyvärr ofta ur ögonen - och de ser därför lätt missfärgade ut under ögonen - vilket ju är mkt iögonfallade eftersom de är vita. Detta är ett sorgligt kapitel och 99% av de som stället ur bleker sina hundar under ögonen dagen innan så att tårranden inte syns.

Sedan är de tyvärr ganska skälliga av sig. De är ej som ex dvärgspets/pomeranian el. chihuahua - som har en tendens att mer bjäbba - utan de är mer allmänt skälliga/nära till skall. De fungerar ju därför också bra som "vakt/larmhund" på det viset. Har man bara EN så brukar det ej bli ngt problem - det går o delvis fostra bort då. MEN har man flera (vilket jag hade) så är det iprincip omöjligt med skällandet...

Jag bestämde mig pga ovan neg. att börja med Japanese chin istället när min sista malteser dog. Jag var vid det laget mkt mer påläst om olika hundraser. Det positiva - enl mig, jämfört med maltesern - är att Japanese chin nästintill aldrig skäller! Jag har ändå 4 st och de säjer kanske bara ngt nån gång i veckan.
    Sedan har de minimal pälsvård - ja nästintill ingen alls - men är ändå lite långpälsade av sig. Plus att om det rinner ur ögonen så är det iaf inte missprydande...

I sitt sätt f.ö. så är Japanesen ngt mer livlig - och den älskar att leka & busa och dansa De kan också hoppa betydligt högre än Malteser. Malteser brukar EJ kunna hoppa upp till soffa / säng själv (vilket man ju ifs kan ses som en fördel, men vill man träna agility/frestyle så är maltesern INTE en ras att tänka på!

Däremot kunde jag uppleva att man kom lite närmare in på livet på maltesern - vilket jag ibland saknar. Japanese chin lever lite i sin egen lilla värld, de är lite godtrogna och naiva men mkt snälla. De är inte lika förarveka och snabba o lyda på kommandon som maltesern. Japanesen är ju en ras från Öst och dessa har ofta mer egen vilja än hundarna från Väst (vilken ju Maltesern är.

En kuriosa är att maltesern är en av världens äldsta hundraser - redan Aristoteles (före Kr) beskrev de små vita hundarna från Melitta. (Italien) De är också föregångare till sina närbesläktade kusiner i bichongruppen vilka är: Havanais, bichon frisé, Bolognese, Coton de tuléar & Löwchen.

Gå gärna in och läs mer om maltesern på en sida som är ganska informativ: www.ionax.se/~annica

Sedan finns ju forum som visserligen är ganska inaktivt, men ändå - lite rasbeskrivning & bilder finns där med - www.malteser.egetforum.se

OM du skulle vilja kika lite på Japanesen (vilken är en MKT ovanlig hundras så kolla på: www.JapaneseChin.nu )

LYCKA TILL !!

• Loove84

Jag har en malteser sen 7år tillbaka, vi tog henne som 2år gammal från ett hem där hon blev grovt misskött. När vi hämta henne så var hon folkrädd, skällde på allt o alla, kunde inte gå i trappor eller genom tunnlar. Nu har allt detta försvunnit, hon är skällig av sig, på andra hundar men det hör ju till lite! Hon är väldigt tillgiven och är en riktig knähund som gillar att gosa och sova i sängen!
    Det jag har haft mest problem med har varit hennes tassar. Vet. säger att det är svamp, så vi behandlar henne med svampsalva men det blir ändå inte bra. Nu på äldre dagar märker jag även att tänderna inte vill vara med längre. Det är också väldigt vanligt med tandsten för denna rasen men det har jag hållt borta med plackOff.
    Jag tycker Malteser är en underbar ras, och en rolig hund!
    Lycka till i valet och kvalet!

• Loove84

Malteser heter även godiset ja! Och även dom är ju underbara!

• la perla

nu är det klart! Våran lilla malteservalp kommer till oss om 5v!!

vovvsan: skällandet låter ju inget kul men jag får försöka fostra bort det så mkt det går..och att den inte fäller hår(kommer ha den kortklippt) eller är en sk "damphund" ha ha det var mina prioriteringar, då jag har haft en labbe som fällde så man blev GALEN! ja jag hoppas det blir bra och att det är rätt val..så svårt men jag har nog gått igenom hela minihundregistret och letat och läst, fastnade oxå för en chihuahua men dom är ju så otroligt små, jag har ju en liten dotter och jag hörde att dom inte är så bra med barn medan maltesern ska vara väldigt lojal och glad hund!=)och lite mer att ta i=)

• malteserälskare

Hej, jag har en malteser vid 3 års ålder och hon är mycket livlig och älskar attt vara ute och träna. Det negativa är pälsvården och vissa hunder är rädda för vatten, men tyvärr är min väldigt rädd för vatten och även höga höjder. Men det kan man träna bort. ???? Dom är verkligen knä hundar och älskar att gosa ????

• JesusHchrist

Förbered dig på oändliga timmar med övning och rumsträning =) En Malteser är kanske en av de smartare toy-dog hundarna men med det sagt sägs inte mycket. De är en ganska svår dresserad ras som sällan blir helt rumsren, de urinerar ofta inomhus och ett bra tips är att träna den med en kattlåda så att hunden inte skäms varjegång du kommer hem. Den går inte heller bra ihop med småbarn tänk dig åldern 10år och uppåt så funkar det med barn, småbarn som springer å skriker kan lätt få sina fingrar eller vader nafsade på av en arg malteser. 

I övrigt. rasen fäller nästan inget så de ju ett plus. samt att den är lätt att bära med 

Svar på tråden Någon som har en Malteser?