• Anemia

Thelma-Sonden 1-0

när jag skulle sonda tjejen i morse kl 9 hade hon dragit ut sonden...kreativa barn! hon fick mat vid 6, visste att den satt dåligt.. men hemsjukvården kan inte komma förrens ca 13. Jag har provat att tutta henne. Vi "övar" på det vid varje matning, men hon var inte så intresserad nu. Har försökt få in lite med sked med men funkar inte så bra.
    Har aldrig povat flasa, men har en hemma, är det bara att köra på med det eller?
    hon är född i v 30+6, och är snart 4 veckor.

• Svar på tråden Thelma-Sonden 1-0
  • Pilea

Ja, jag skulle köra på flaska för hon måste ju äta!

• Anemia

jag har fått i henne va 15 ml ni vid 9 målet, hon brukar på 30. så så stressad är jag inte. men grejem med flaska är att jag aldrig provat det förr..
    Hur har ni gjort med era premisar?

• Pilea

Jag körde på flaska till sonen som föddes i v.27+4.

Men om du har fått i henne lite och hon ändå verkar nöjd så kan du säkert vänta på att hemsjukvården sätter ny sond. Skedmata henne lite då och då. Du kanske vill amma sen och då kanske det är dumt med flaska.

• Anemia

jo det är just det, jag vill vänta med flaskan av den anledningen. Nu ligger hon och sover och knorrar som vanligt så jag kan ju vänta och se om hon vaknar och söker igen. Hon fick ju bra med mat i morse.

Men alltså, rent praktiskt om det skulle bli kris, det är bara (mer eller mindre) att stoppa flaskan i munnen på henne?
    När började du med flaska till din son?

• Pilea

Jag fick aldrig igång min mjölkproduktion ordentligt så han började med flaska redan på neo, så fort han var stark nog. Han fick både i sonden och i flaskan ibörjan, men ju mer han drack i flaskan ju mer kunde vi minska sondmatningen. Sonden drogs några dagar innan vi åkte hem med hemsjukvård.

Ja, så länge som inte läkarna eller så sagt något annat, hon kanske har medicinska skäl till att ha sond, eller är det tillfälligt tills amningen kommer igång? Det är ju annars upp till dig hur du vill mata din lilla tjej.

• voice

Hej!

Om du bestämmer dig för att testa m flaska så ville jag bara tipsa om att kolla så dt inte rinner för fort först o hålla henne ganska upprätt. Min tjej föddes v 31+5 o började småäta fr flaska ca 3-4v senare. Det var läskigt när hon satte i halsen, viktigt hålla upprätt då som sagt. Vi beslutade att flaska för att slippa sonden som hon började dra ut jämt. Först när hon närmade sig bf kunde hon amma så det var rätt beslut för oss. Jag prod jättelite mjölk så hon får ersättn men hon "ammar" många timmar varje dag som tröst o mys. Lycka till!

• Anemia

Sonden sitter där tillfälligt, hon har inte rikgit kommit på grejen med anmning alltid, glömmer att svälja maten, men det går bättre för varje dag.
    Testar flaskan om hon vaknar upp och är hysteriskt hungrig, annars är det ju ca 2 timmar kvar innan hemsjukvården kommer. Typiskt att de skulle ha studiebesök just idag och komma senare...

• Basses mamma

Tycker du ska vänta med flaskan om du planerar att helamma längre fram. Om du börjar ge flaska kan det ge problem med amningen, måste inte bli så men dumt att riskera. Du kan kanske ge henne med sked tills de kommer, om hon inte var så intresserad av att amma så var hon säkert inte så hungrig då. Sedan så kan du kanske be personalen att de lär dig sätta sonden själv, så du kan göra det om hon drar ut den fler gånger. Vi fick lära oss att sätta sond, men vi behövde aldrig göra det eftersom han helammade när vi åkte hem. Då var sonen motsvarande 36+3 grav. veckor gammal. Det gick jättefort för honom att lära sig amma på slutet, från att knappt få i sig något alls till att äta hela mål. Så din lilla tjej har kanske inte långt kvar tills hon ammar helt.  Hoppas att det går bra för er idag!

• olivia 11

Ville bara säga att jag körde med urpumpad mjölk i flaska i 5-6 veckor (vi blev utskrivna i v35) för att han inte orkade tutta så mkt. Och jag ville inte sondmata hemma. Sen började jag amma på heltid, det gick jättebra. Så att ge flaska en gång är nog inga problem...

• MaraBella Korpfot

Vår som är också född 30+6 och vi bytte från sond till flaska när vi skulle åka hem på permis då han var ca 6 1/2 vecka, just för att han var expert på att dra ut sonden. Flera ggr per dag ibland.
    Han hade då ammat sen ett par veckor så amningen fungerade, han orkade bara inte äta riktigt så mycket som han behövde.

Eftersom hon inte riktigt förstått det där med amningen är det nog bra om du inte behöver använda flaskan än, risken finns att hon kommer att föredra den då det är lättare att äta så.

Ett tips för om/när du provar, se till att det finns lite mjölk utanpå nappen så att hon känner smaken.

• voice

Går det mycket bättre med amningen för var dag skulle jag inte riskera att hon ratar bröstet sen o prova flaska nu... ville bara förtydliga...

• Anemia

tack för era svar,
    jo, just för att hon inte ska föredra flaskan har vi väntat med den, även om jag skulle köra med bröstmjölk i den.
    Kanske kan jag lära mig sätta sond på henne med, kan fråga om det. Kan ju sätta på vuxna, och prematurer är tydligen lättare att sätta på.
    Hoppas iof att hon kan klara sig utan sonden snart, men hon är ju inte så gammal än. Har totalt tappat räkningen på i vilken vecka hon skulle vara i "i magen".
    Hon har sovit gott nu sen jag ammade sist, men tror fröken är påväg att vakna nu så jag försöker ge henne lite mera tutte.

Vad skönt att allt har gått så bra för er med era små, känns så tryggt och skönt att läsa!

• tinaw

Det där med om flaskan stör amningen eller inte är helt individuellt. Jag skulle undvika flaskan, speciellt som amningen är på gång. Men sen är det också så att det inte är säkert att hon kan koordinera suga-svälja-andas än, och då funkar inte flaska heller, utan hon sätter i halsen etc. Så ett barn som inte kan amma är inte säkert att de klarar att ta flaskan heller.

• mammasgullar
    Svar på #12
    Tycker det är bra att du väntar med flaskan. Min son flaskmatas pågrund av att jag inte kunde amma.
    Vi försökte få igång amningen men det var lönlöst, men då kunde vi iaf "mysamma".
    Sen vi började med flaska vill han inte mysamma alls, utan vill inte ha något med bröstet att göra.
    Han letar efter det när han är hungrig som instinkt, men han vill inte ha bröstet alls.

Så vill du amma, så väntt
  • mammasgullar

Så om du vill amma så vänta med flaskan, för att slippa riskera.

Och som tinaw säger, kan hon inte koordinera allt än är risken att hon sätter i halsen, eller glömmer bort att andas.

Aron hade väldigt jobbigt med det första tiden.

Lycka till :)

• lugna gatan

På en del barn funkar det att ha längre "tejp" på kinden så att man drar upp sonden över-bakom örat, så sätt kan barnet inte få tag i den lika lätt.
    Min tjej flaskmatades med cpap i v.33. (Det var iof inte så bra tycker jag i efterhand, men personalen var så pushiga).

Svar på tråden Thelma-Sonden 1-0