• andreasjohanna

Omständigheterna?

Hejsan alla ni unga som ska bli/ är unga föräldrar =)
    Jag undrar hur era omständigheter var/är när ni fick reda på att ni va gravida?
    hade ni extra jobb?
    jobbade er kille?
    hade ni egen lägenhet?
    hur tänkte ni er att ni skulle göra när barnet kommer?
    vart tänkte ni att ni skulle bo osv?
    hur ni skulle få pengar osv?
    någon som bodde hemma de första åren/året?

tacksam för svar =)

• Svar på tråden Omständigheterna?
  • Mummy

Hur ungt är ungt?
    Jag var 20 när jag blev gravid med första barnet. Jag hade gått ur skolan och jobbade extra (en utbildning efter gymnasiet). Sambon hade fast jobb och vi bodde i en tvåa.
    Jag hade räknat med lägsta ersättningen på FP, men fick den dubbla genom alla mina extrajobb (min fp räknades på 7 olika jobb!!) Så vi hade det väldigt bra med min fp och mannens lön.
    Däremot ville vi ha större, så när dottern var 1 år flyttade vi till en trea, så hon fick eget rum.
    Jag var mammaledig de 4 första månaderna, sen var pappan hemma i 6 månader och sen var jag hemma igen några månader

• Mummy

Kan säga att om inte pappan hade haft fast jobb hade jag INTE skaffat barn. Det var inte det ultimata medmina extrajobb, men sambon övertalade mig

• hannahlilla

Både jag och pojkvännen studerade, blev oplanerat gravid trots p-piller.
    Vi bor fortfarande hemma men ska flytta till eget i december.
    Jag tog ju ut föräldrapenning i 1½ år och försörjde oss på det, behövde inte betala hyra hemma.
    Nu pluggar jag och får bara studiebidrag och barnbidrag. Vi går på soc just nu men pojkvännen verkar ha fått jobb på sin praktikplats så då löser sig ganska mycket.

• MsBeauty

Vi var gifta och planerade barn. Jag var 19 och han var 21 år. Han jobbade och jag var hemmafru. Situationen ser likadan ut idag, fast nu har vi en son också. Jag är nu 20 år.

• Fluss

Jag hadde nyligen fyllt 19 när vi vick reda på att jag var gravid trots p-piller, hade vart tillsammans kanske i 3månader när beskedet kom & då var jag i 2:a månaden.
    Jag hadde diverse extrajobb men skulle få ett fast feb 07.
    Killen hade inget jobb men fixade ett.
    Jag bodde hemma så killen flyttade in, det var meningen att vi skulle flytta till ett litet hus som jag & min bror hade köpt men det visade sig att huset var tvunget att rivas så vi hade inga pengar till att ordna. Vi fick en lägenhet pga av mycket hjälp av min mamma och den flyttade vi till 1april 08 och det är en hyresrätt.
    Visst har det varit en guppig väg men nu har vi vårt hem, vår familj. Det har helt klart vart värt det & vi ångrar inte vårt beslut om att inte göra abort.
    För idag har vi världens underbaraste lilla son =)

• SomeOone

Är 18 år och sambon 24 år, Och tillsammans har vi en liten pojke på 2 år, Alltså fick vi honom när jag var rätt ung 16 år.Pluggade då högstadiet och sambon jobbad heltid, När vi fick reda på graviditeten bodde vi hos min mamma men flyttade nästan direkt till en tvåa (Hyresrätt) i samma område :) Men vi flyttade upp till en fyra här i sundsvall (Bostadsrätt) när benjamin va 1 år. . Och nu väntar vi andra barnet som kommer i april, Vi ångrar inte en sekund att vi behöll vår lille . Nu har vi varit tillsammans i snart 5 år och har en underbar son :)

• mickeymousenr1

jag hade det tufft men en mamma som vill splittra mig och pappan ,, skriv gärna till mig om du vill veta något!

• mickeymousenr1
    Svar på #6
    skit bra ,,, rätt inställnig
  • PernillaMacfie
    hade ni extra jobb? Nej, jag gick gymnasiet, slutatade när jag gått ut 2an. var då i ca vecka 24.
    jobbade er kille? Han började jobba i Juni då han tog studenten, dotter kom i oktober.
    hade ni egen lägenhet? ja men bara en etta, flyttade till 2a innan dotter kom och flyttade till en 3a när hon var 9 månader.
    hur tänkte ni er att ni skulle göra när barnet kommer? Ta hond om det:)
    vart tänkte ni att ni skulle bo osv? Där vi bodde men sen flyttade vi iaf.
    hur ni skulle få pengar osv? Jobba å föräldrapening.
    någon som bodde hemma de första åren/året? Nej

Varför undrar du?:) Fråga gärna mera!
  • Jössica

hade ni extra jobb?
    - Jag hade jobb sedan tidligare, är utbildad hudterapeut (:
    jobbade er kille?
    - Han var lärling, och han andra gick i skolan.
    hade ni egen lägenhet?
    - Nej, men ärvt en lägenhet av en moster (:
    hur tänkte ni er att ni skulle göra när barnet kommer?
    - Vi tänkte inte så mycket, för kille 1 stack, och kille 2 bor 500 km borta.
    vart tänkte ni att ni skulle bo osv?
    - Jag tänkte at jag skulla bo i lägenheten jag ärvt.
    hur ni skulle få pengar osv?
    - Föräldrapening och overgangsstønad.
    någon som bodde hemma de första åren/året?
    - Nej

Svar på tråden Omständigheterna?