• Bebiiis

Ekonomiskt?

Ni som har barn, eller är gravida?

Hur har ni klarat det ekonomiskt, har ni så ni klarar er?
    Lever ni på soc?
    Bor ni hemma?
    Får ni nånting över efter alla utgifter?

Vad la ni pengarna på i början av graviditeten, innan bebisen kom, och vad köpte ni under det första året?

Jag är bara rent nyfiken. :D

• Svar på tråden Ekonomiskt?
  • smedn85

Fast jobb, 1-hand kontrakt på 3rummare, körkort, etc etc

• dooleys85

Är inte så jätteung men svarar ändå, har nyligen fyllt 23.

Har just nu lägsta fp + mannens lön, pluggar annars så får då ut mer pengar samt jobbar extra, men vi klarar oss bra ändå.

Har aldrig gått på soc.

Vi bor i en 3.a med våra 2 barn.

Japp blir några slantar kvar efter räkningar + all mat är betalat.

Tog studenten då jag väntade första, vi köpte vagn + bilbarnstol, kläder och lite sånt, spjälsängen fick vi.

• Bebiiis

Det låter juh kanon bra :)
    Vilken tur att det går bra. :D

• LindaSundberg

Är 20 år, har ett barn.

Lever på min fp och sambons lön, bor i en fyra, har aldrig gått på soc, klarar oss mer än väl.

Hade precis gått ur skolan och hann jobba lite innan Mio kom, vi köpte allt som går att köpa, plus grejer några månader framåt.

• MsBeauty

är 20 år, har 1 barn och är gift.
    Bor i en 2:a, men ska snart flytta till något större. Första handskontrakt sedan 3 år, mannen jobbar och har fast inkomst och jag är hemmafru. vi får inga bidrag.

• elvinaOstefan

19år (tog studentan innan och jobbade extra); lever på fp och sambos lön- klarar oss mer än väl.
    Bodde i en bostadsrätts 2:a tills sonen va tre månader, nu bor vi en hr 3:a på 91 kvm som vi får köpa loss till våren, har körkort ny v70, har pengar till nöjen skid och solsemestrar, inga lån, sparpengar, kollar på hus osv.

-aldrig några bidrag eller soc hjälp, allt vi har har vi åstadkommit helt själva.

Alla pengar gick till lilleman ^^
    Köpte allt nytt, och valde att kosta på allt lite extra. Shoppingtokig som man är så kolla ja för mycket på allt nytt och sött som finns på marknaden, men absolut inget jag ångrar

• Bebiiis

Oj, det låter som att alla har det bra? :)
    Och att ni klarar er bra?! :D

Hur mycket har ni i månaden att leva på ungefär?

• MsBeauty

förvånande eller
    skulle inte skaffa barn om jag inte var gift och hade stabil ekonomi.

• Bebiiis

Nej, faktiskt inte. :)
    För jag vill själv bli en ungmamma, och jag vet att jag skulle klara av det.

Men ville bara se hur det hade gått för alla andra. Själv skulle jag inte gifta mig innan jag skaffade barn :)

• NathalieAndersson

Sambon har fast jobb, jag får fp ,barnbidrag och csn(pluggar distans )Har kvar drygt 10.000 i månaden
    Bor i en 3a
    Körkort har jag men ingen bil.

Barnvagn och lite neutrala kläder köpte vi innan han kom, sen blev det mera efter hand.

När andra kom så köpte vi inte hem så mkt, en syskonvagn och lite kläder är det enda vi köpt nytt. Sne har vi fått en massa kläder av släkt o vänner som välkommen till världen present

*¨`·» Liam 060228 *¨`·» Neo 080722 (anderssonnatalie.blogg.se)
  • NathalieAndersson

har inga lån eller andra bidrag mer än Barnbidraget, sparar till båda barnen också.

ilgott skrev 2008-10-16 16:11:10 följande:
    Sambon har fast jobb, jag får fp ,barnbidrag och csn(pluggar distans )Har kvar drygt 10.000 i månadenBor i en 3aKörkort har jag men ingen bil.Barnvagn och lite neutrala kläder köpte vi innan han kom, sen blev det mera efter hand.När andra kom så köpte vi inte hem så mkt, en syskonvagn och lite kläder är det enda vi köpt nytt. Sne har vi fått en massa kläder av släkt o vänner som välkommen till världen present
    *¨`·» Liam 060228 *¨`·» Neo 080722 (anderssonnatalie.blogg.se)
  • Bebiiis

Ååh, ja det är juh jätte bra att man kan få en massa saker :)

• danosani

Är 18, sambon 19.

Tog studenten i våras, dottern föddes för tre veckor sen.
    Sommarjobbade större delen av sommaren. Sambon är timanställd.

Vi bor i en lgh på 60 kvm, har sambons lön+lägsta föräldrapenning (har dock inte fått den för första gången ännu), samt barnbidraget men det sparar vi undan.

Vi har pengar över efter allting (inkl. bil).

Har aldrig varit i kontakt med soc.

Fick en ny liggvagn av föräldrarna, resten har vi skaffat själva.

:)

• Bebiiis

herjazz : Ååh, grattis till bebis. :)
    Härligt att det går så bra.

• Carro777

Jag är 19 och min sambo 20.
    Har en son född 070707 och väntar tillökning 090114.
    Köpte hus på 215 kvm för snart ett år sen och klarar oss mycket bra på sambons lön.

• jagfinnspåriktigt

3 rok med sambo, 23 år och jag är 17. Har en son född i juni. Pluggar hemifrån, jag får soc men han har medelinkomst så vi klarar oss. Planerar inte att fortsätta leva på soc utan pluggar just nu.

Svar på tråden Ekonomiskt?