• Lotten73

ögonlaser operation ja eller nej?

Undrar om ni tycker man ska göra en laserop på ögonen om man har dålig syn så man slipper både glasögon och linser?
    Jag ska på en kontroll av ögonen se om jag kan genomgå denna op?
    Jag hatar glasögon och linserna är ok eftersom jag måste välja.
    Men tänk att bli FRI från både och vilken känsla det ommer bli.
    Nån som gjort detta och vill dela med sig av era erfarenheter skulle jag bli tacksam.

*En som kanske slipper glasögon linser inom kort*

• Svar på tråden ögonlaser operation ja eller nej?
  • kaosmaskinen

lite drygt ett år sedan. De var dessutom rätt noga med att framhålla den oombett, förmodligen för att "hålla ryggen fri" sas.

• annki72

Jag gjorde min op för ca 6 år sen (tror jag det är nu) och jag fick statestik och all information jag behövde om för och nackdelar, vad som kunde eller inte kunde gå fel.

• Vilvarin
    Miss Lau skrev 2008-10-15 18:21:53 följande:
    Nej, för mig var det inte så. Men vad jag har förstått så reagerar man väldigt olika. Om du är orolig tycker jag du ska ringa kliniken och be de kolla så att allt är okej.
    Inte orolig alls.. Bara nyfiken! :) Skulle det inte bli bra får jag göra om det, det var ju inte direkt så att det var jobbigt eller obehagligt, vore mest trist att behöva vara sjukskriven igen.
  • Te dua Mohammed

op är bättre o dessutom kostar det bara 400 dollar i egypten

• LMK

SaraSara skrev 2008-10-15 18:14:20 följande:

Min sambo gjorde en operation och han tycker att det var värt varenda krona! Nu ser har jättebra och slipper krångla med linser/glasögon. Men han fick göra en typ av operation där de först "fräter" bort honrhinnan (istället för att läga ett snitt och lyfta på den). Detta är en mer smärtsam operation som inte görs lika ofta, och läkningstiden är längre. Han var tvungen att ligga i ett mörklagt rum i ca 1 vecka då det var alldeles för smärtsamt att utsätta ögonen för ljus. Han fick även bedövningsdroppar, och antibiotika-ögondroppar hem. Antibiotikan skulle tas ganska många gånger/dag, så jag fick leka skötersk här hemma :)De som gjorde den enklare verisonen av operation fick endast fuktgivande droppar med sig hem.
    Japp en LASEK operation! Den gjorde jag oxå
    Känner igen hans vistelse hemma. Min man fick ta hand om mig för jag låg i ett kolsvart rum i 3 dagar. Dropparna var en pärs för det gick inte att få upp ögonen. Men tänk så bra det kan bli ändå!
    Det är en stark saltlösning som de löser upp yttersta lagret av hornhinnan med & kan då lossa den & fösa den åt sidan. En bandagelins läggs sedan på som skydd. Detta jämnförs med ett skrubbsår vs. skärsår. Skrubbsår gör ont... Inte undar på att LASIK patienter mår finfint timmen efter
  • Mi83

Jag opererade mig för första gången för ungefär 5 år sedan. Fick göra operationen tre gånger (båda ögonen varje gång) innan jag såg bra och läkarna var nöjda. Själva operationen var ok men hade sjukt ont flera dagar efteråt (speciellt första gången)...  Skulle inte göra det om jag vetat hur det skulle bli, men är ju nu jätteglad att jag slipper glasögon och linser. Idag har jag ok syn när jag tittar med båda ögonen, men de är torra när jag sovit och så har jag fått sämre mörkersyn...

• Stanna

Jag har inte läst igenom tråden, men jag gjorde en LASEK i tisdags. Idag känns det helt ok. Synen är lite suddig och ögonen torra, men jag känner ingen smärta alls.

• lajos

Jag gjorde operationen i torsdags...hade lite ont o kunde knappt titta 3-4 timmar efter operationen men sen kände jag inget. Underbart! Vet ju att man kanska kan behöva använda läsglasögon o så när man blir äldre men annars ska det väl funka hoppas jag. Skönt o kunna se i alla fall utan besväret att sätta i linser på morgonen o så...

• Lotten73

vill bara säga att jag har gjort undersökningen och det visade sig att jag inte kan operera öon iallafall inte nu.
    kanske kan göra en operation när jag blir äldre mot åldersynthet eller vad det heter.
    Så det är bara acceptera att jag blir en av dom som har glasögon linser.

Lotta

• Miss Lau
    Lotten73 skrev 2008-11-05 15:20:46 följande:
    vill bara säga att jag har gjort undersökningen och det visade sig att jag inte kan operera öon iallafall inte nu.kanske kan göra en operation när jag blir äldre mot åldersynthet eller vad det heter.Så det är bara acceptera att jag blir en av dom som har glasögon linser.Lotta
    Tråkigt. Varför kan inte dina ögon opereras?
  • Yena2

Rambo: Trist att det inte gick.
    Jag gjorde en lasek/elsa den 25 nov. Har haft ett litet helvete med smärta efter det, men är nu mycket bättre! Jag sitter ju här!

• annmin

Opererade för sju år sen i Malaysia. Det bästa jag gjort! En nackdel är ju att man kan bli tvungen att använda läsglasögon tidigare än om man inte opererat.... men det har inte hänt än vid 48, peppar,peppar....

• Yena2

annmin: det låter ju toppen. Jag räknar med att börja tidigare än så, med tanke på mina föräldrar, men man vet ju aldrig.

• LiNdA med SaBiNa o JoPPe

Jag gjorde LASIK i slutet av Januari och är SÅÅÅ nöjd.
    Synd att jag inte vågade göra det tidigare för det var värt vartenda öre!

Man blir ju lite skrämd av att läsa om operationen då dom ska skära i ögat osv.
    Men det gjorde inget ont, sved lite efteråt (ungefär som om man skurit lök).
    Och dagen efter såg jag PERFEKT. Sedan blev synen bara bättre o bättre.

Jag rekommenderar till 100%!

• Vilvarin

Nu har jag varit på min 3 månaderskontroll, och jag ser fortfarande inte ens tillräckligt bra för att få köra bil. Så det är bara att ställa in sig på att göra en ny operation i vår.. Usch!
    Nån mer som fått misslyckat resultat och behövt göra om?

• Optikerstudent

TILL DIG SOM HAR GJORT REFRAKTIV KIRURGI !!!

Hej!

Jag är optikerstident och just nu skriver jag mitt examensarbete som handlar om refraktiv kirurgi (ögonlaserbehandling)

I länken nedan så finns det några frågor, som du kan svara på. Enkäten görs för att bedöma hur nöjda patienterna är, det är anonymt och frivilligt men jag blir tacksam om du ställer in dig!

Det tar inte mer en 5 minuter att besvara frågorna!

Tack på förhand!

docs.google.com/forms/d/1QS_LgfkGUf0gMXJI696v_R3gAr6RgwzqL4nq3zWD_-o/viewform

Svar på tråden ögonlaser operation ja eller nej?