SaraSara skrev 2008-10-15 18:14:20 följande:
Min sambo gjorde en operation och han tycker att det var värt varenda krona! Nu ser har jättebra och slipper krångla med linser/glasögon. Men han fick göra en typ av operation där de först "fräter" bort honrhinnan (istället för att läga ett snitt och lyfta på den). Detta är en mer smärtsam operation som inte görs lika ofta, och läkningstiden är längre. Han var tvungen att ligga i ett mörklagt rum i ca 1 vecka då det var alldeles för smärtsamt att utsätta ögonen för ljus. Han fick även bedövningsdroppar, och antibiotika-ögondroppar hem. Antibiotikan skulle tas ganska många gånger/dag, så jag fick leka skötersk här hemma :)De som gjorde den enklare verisonen av operation fick endast fuktgivande droppar med sig hem.
Japp en LASEK operation! Den gjorde jag oxå
Känner igen hans vistelse hemma. Min man fick ta hand om mig för jag låg i ett kolsvart rum i 3 dagar. Dropparna var en pärs för det gick inte att få upp ögonen. Men tänk så bra det kan bli ändå!
Det är en stark saltlösning som de löser upp yttersta lagret av hornhinnan med & kan då lossa den & fösa den åt sidan. En bandagelins läggs sedan på som skydd. Detta jämnförs med ett skrubbsår vs. skärsår. Skrubbsår gör ont... Inte undar på att LASIK patienter mår finfint timmen efter