• Anonym (Orolig)

NA-möte (anonyma narkomaner)

Idag skulle min man på ett NA-möte. Han tänkte åka ensam men jag ordnade så att svärmor skjutsade in oss båda. Det var hans första besök där (han har dock gått på det när han var yngre)
    Det visade sig att det inte var något möte och ingen visste något om mötena heller.
    Jag har kommit på honom med tabletter i fickorna och han har varit borta i timmar med avstängd telefon, när han sagt att han bara ska ner på affären 2 minuter ifrån oss.
    Jag blir bara orolig. Skulle han på möte idag eller var det bara något han sa för att komma iväg?

Hur fungerar NA-mötena? Kan jag som fru följa med?
    Jag vill verkligen veta att han verkligen tänker lägga av nu när vi har ett barn påväg. Det är inte ens halva tiden kvar nu!!
    Jag är så orolig. För hur vi kommer få det i framtiden.
    Jag kom på honom för över ett halvår sen med droger. Jag gav honom ett ultimatum. Händer det igen så åker han ut.
    Nu hände det igen. Men nu är jag ju även gravid. Nu säger han att han ska på NA och att det kommer hjälpa honom.

Vad skulle ni gjort? Vi är ju gifta och det är hans barn jag väntar på....
    Som person är han helt underbar. Förutom den senaste tiden då jag inte känt igen honom över huvudtaget. Han är som en helt annan person. Men det har väl med tabletterna att göra..?

Råd, tack!

• Svar på tråden NA-möte (anonyma narkomaner)
  • Anonym

om det är öppna möten så kan du som fru följa med..
    men detta med na möten är ju så där är alla välkomna bara man har en önskan om att bli drogfri, alltså inget tvång man "får" dock inte komma dit snurrig.

Det jag tycker att du ska göra är att ställa krav på han att du lämnar han om han inte börjar lämna tex urinprov.

men tyvärr vet jag (av egen erfarenhet och av jobbet) att drogfrihet inte kommer utan insikt, man kan få ultimatum men är man inte villig själv så håller inte drogfriheten alltför länge.. Men för att få insikt så behövs oftast konsekvenser så jag tycker att du ska säga att du lämnar han om han inte börjar göra något åt sina problem...

Vad var det för tabletter?

• Anonym (jag igen)

förresten hur länge har han missbrukat?

• Anonym (Orolig)

Han är 24 år nu och började som 12 åring... han har varit drogfri något år.
    Jag vet inte vad det var för tabletter. Har fortfarande inte fått veta. Dom är nerspolade. Vita tabletter var det iaf..
    Han har missbrukat allt möjligt i sina år...

• Anonym (va stark)

mitt ex använda mötena som ursäkt för att träffa vänner o droga. jobb, skola, vänner, "träffa brorsan" ja allt kommer vara påhittat allra högst förmodligen.
    lita inte på han! missbrukar han å kommer han ljuga dig rätt upp i ansiktet o till o med svåra på barnens liv. var inte rädd för att sätta hårt mot hårt. tänk på dig själv annars kommer du bryta samman!!!!!!

• Anonym (jag igen)

ledsen att säga det men allvarligt så tror inte jag att han klarar av att sluta genom bara NA möte om han har hållt på så pass länge..
    mina barns pappa började i 1 års ålder och då var det inte någon gång ibland utan i stort sett varje dag förutom när pengarna var slut eller när han sov i en vecka..
    Han har försökt sluta genom öppenvård och na möten, 12 stegs behandlingar mm
    det sista han var på var västkustsfamiljen och det har faktiskt hjälpt han otroligt mycket, nu går han i öppenvårdsbehandling med urinprov 3 ggr i veckan och grupper.

jag märker en stor skillnad och dessutom att han funnit motivationen!!

• Anonym
    Anonym (jag igen) skrev 2008-10-12 20:01:06 följande:
    ledsen att säga det men allvarligt så tror inte jag att han klarar av att sluta genom bara NA möte om han har hållt på så pass länge.. mina barns pappa började i 1 års ålder och då var det inte någon gång ibland utan i stort sett varje dag förutom när pengarna var slut eller när han sov i en vecka.. Han har försökt sluta genom öppenvård och na möten, 12 stegs behandlingar mm det sista han var på var västkustsfamiljen och det har faktiskt hjälpt han otroligt mycket, nu går han i öppenvårdsbehandling med urinprov 3 ggr i veckan och grupper. jag märker en stor skillnad och dessutom att han funnit motivationen!!
    hej! jag undrar om det är svårt att komma in på västkustfamiljen? hur gick ni tillväga?
  • Anonym (jag igen)
    Anonym skrev 2008-10-12 22:13:52 följande:
    hej! jag undrar om det är svårt att komma in på västkustfamiljen? hur gick ni tillväga?
    vet inte hur han bar sig åt men han satt inne och så sökte han sej dit..
    Tror inte att det är för svårt att komma dit, ställ krav på soc så dom går med på att betala.
  • Anonym

Jag är 32 år idag & jag började käka tabletter när jag var 19 ungefär. Har hållt upp i perioder, men det har inte gått så länge dock. NA är så otroligt BRA! Jag råder alla med missbruksproblematik att söka sig till NA/AA! Jag gjorde en 12 stegsbehandling i öppenvård, men åkte hem efter sittningarna. Det var bra, men jag höll mig bara drogfri under behandlingsperioden. Det allra bästa jag gjort är behandlingen på Jälla i Uppsala! Jag gjorde bara primär behandlingen, men önskar att jag hade vart där längre! Det är så skönt med all förståelse som finns i programmet, alla är fd missbrukare. Ingen som ser ner på någon!

• Anonym

hej.sitter i samma sits som dig min sambo har varit ren i 8 mån och nu så väntar vi ett barn tillsammans och nu har han börjat om att använda han e bort i dagar och vet inte vars han är och svarar gör han inte heller..är själv en föredetta missbrukare och vet hur svårt de är och tyvär så hjälper inte bara möten,och vissa möten kan man gå som anhörig de brukar stå på deras hemsida vilka möten som e öppna möten..

• Anonym (Orolig)

Jag har nu fått veta vad det var för tabletter jag hittade.
    Subutex.
    Det gick långt innan jag fick veta. Det slutade med att min man vart anhållen och häktad. I häktet berättade han för mig vad han tagit.
    Subutex och stecolid. Han har även missbrukat sina sömntabletter...

Han har sagt att han SKA (inte att han lovar) att han ska söka hjälp och att vi ska gå tillsammans på möten när han kommer ut.

• Anonym
    Anonym (Orolig) skrev 2008-10-19 12:03:12 följande:
    Jag har nu fått veta vad det var för tabletter jag hittade.Subutex. Det gick långt innan jag fick veta. Det slutade med att min man vart anhållen och häktad. I häktet berättade han för mig vad han tagit. Subutex och stecolid. Han har även missbrukat sina sömntabletter...Han har sagt att han SKA (inte att han lovar) att han ska söka hjälp och att vi ska gå tillsammans på möten när han kommer ut.
    Jobbigt, men skönt att du fick dina misstankar bekräftade.
    Det är svårt det där, tillit och droger går inte ihop, ni får ta en dag i taget..

Kram!
  • tant helene

Hej! läste din fråga och dom andra kommentarerna.. Det bästa du kan göra är att antingen göra slut, eller se till att inte bry dig om honom när han är borta.. se honom som en inneboende bara.. för annars kommer du bli GALEN med ett barn och ett VUXET barn som ljuger drogar och skapar oro.. Du ska inte tro att du tjänar på att vara "två" , inte med en missbrukare.. för det blir inte två vuxna som hjälps åt.. utan en vuxen (du) och två barn.. en liten och en stor..
    Har man barn MÅSTE man ha trygghet och harmoni runt sig..inte oro, stress och irritation.. 

Hoppas jagn inte gjort dig ledsen.. men det är hur jag tror..

lycka till! Tant Helene

• Carnitas
    tant helene skrev 2014-06-10 03:27:33 följande:
    Hej! läste din fråga och dom andra kommentarerna.. Det bästa du kan göra är att antingen göra slut, eller se till att inte bry dig om honom när han är borta.. se honom som en inneboende bara.. för annars kommer du bli GALEN med ett barn och ett VUXET barn som ljuger drogar och skapar oro.. Du ska inte tro att du tjänar på att vara "två" , inte med en missbrukare.. för det blir inte två vuxna som hjälps åt.. utan en vuxen (du) och två barn.. en liten och en stor..
    Har man barn MÅSTE man ha trygghet och harmoni runt sig..inte oro, stress och irritation.. 

Hoppas jagn inte gjort dig ledsen.. men det är hur jag tror..

lycka till! Tant Helene
    Du är bara 6år efter med svaret.
Svar på tråden NA-möte (anonyma narkomaner)