• Anonym

Hur länge sitter kreditanmärkning kvar?

Har fått en anmärkning pga misskött kredit hos en bank, hur länge sitter den anmärkningen kvar??? Ngn som vet??? Är det som en vanlig anm. på 3 år??

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-11 21:28
    Aha, just det fick hem ett brev, antagligen från kreditupplysning där det stog "misskött kredit", men det blir alltså inte anm? Har fått höra att det inte är KF som sätter anm. utan det är kreditupplysningsföretagen lr liknande

• Svar på tråden Hur länge sitter kreditanmärkning kvar?
  • Anonym

Om det har gått till kronofogden sitter den kvar i tre år. Annars är det väl bara hos just den banken du är bränd?

• Anonym (moder)

Har det gått till kronofogden?

• Anonym
    Svar på #1
    Det har bara gått till inkasso som jag gjort upp en avbet.plan med, KF har aldrig varit inblandad med den, men däremot fick jag ett brev där det stog att jag fått en anmärkning om "misskött kredit" lr "Ej betald på bestämt avtal" lr ngt liknande...
  • Svanflikkan85

om det är en bet.anmärkning sitter den i 3 år från det att du fick den.

• Anonym (vore)

Jo men det är inte betalningsanmärkning ts pratar om. Det är om något går till inkasso och är nära på att hamna till foden (kan även ske direkt när det kommer till inkasso) så kan man få en kreditupplysning hem och där står det "misskött kredit" eller liknande.

Men det är ingen betalningsanmärkning i kfm stuk.

Dock intresserad av att veta hur länge den sitter kvar jag cokså

• Anonym

Det jag undrar är alltså om det är ngt speciellt med en "kreditanm" än en vanlig anm.
    Ärendet har aldrig gått till KF utan har gjort upp avbet.plan med intrum justitia, men däremot fick jag ett brev där det stog att jag fått en anmärkning om "misskött kredit" lr "Ej betald på bestämt avtal" lr ngt liknande...

• Anonym

Jag jobbar på intrum justitia i kundservice. Har det inte gått till kronofogden kan du inte få en betalningsanmärkning så det är ingen fara, se bara till att följa avbetalningsplanen :)

Just det, om det är ett abonnemang av något slag och du låter en ny faktura gällande samma abonnemang gå till inkasso så förfaller din avbetalningsplan på den första fakturan, bara så att du vet.

• Lillevida

Missbrukad kredit sitter kvar i 2 år. Det är en betalningsanmärkning som finns kvar i 3 år. Det är INTE samma sak.!!

Banken o kreditinstitut kan lämna in till Uc, om missbrukad kredit, utan att de gått till Kfm, om man misskött betalningar.

• Lillevida

Måste göra en rättelse på mitt inlägg ovan. Det är MISSBRUKAD KONTOKREDIT som ligger kvar i 2 år. Alla andra kreditanmärkningar ligger i 3 år.

• Lady Gaga
    Anders Fru skrev 2008-10-13 16:01:34 följande:
    Måste göra en rättelse på mitt inlägg ovan. Det är MISSBRUKAD KONTOKREDIT som ligger kvar i 2 år. Alla andra kreditanmärkningar ligger i 3 år.
    MIssbrukad kontokredit, är det samma som typ kortkredit då eller? *nyfiken*
    Hur "missbrukar" man en sådan? För beloppet dras väl automatiskt från ens konto varje månad?
  • Lillevida

Nä, det är olika. Det finns många kortkrediter, som skickar räkning en gång i månaden, o betalar man inte då så....

• Kuzzie

Låt mig rätta er! 

missköt kredit och misskött kontokredit år två olika saker. 

missköt kredit sitter i 3år medans kontokredit sitter i 2år.

missköt kredit = avbetalning som du har haft hos någon bolag som du har missbrukat. 

kontokredi = om du har haft någon kredit kort eller liknande som du har missbrukat. 

😇👍☺️

Svar på tråden Hur länge sitter kreditanmärkning kvar?