Någon som bor i San Diego?
Hej...om det finns någon här som bor (eller kanske känner någon) i San Diego, och har tid att ge lite info tips..så skulle jag bli oerhört tacksam!!
Kramar
Hej...om det finns någon här som bor (eller kanske känner någon) i San Diego, och har tid att ge lite info tips..så skulle jag bli oerhört tacksam!!
Kramar
Ah... Men det funkade inte?
Det var när vi bodde där som vi betämde oss för att flytta till Sverige. Bland annat därför att det är så dyrt att bo i San Diego. Och för min del handlade det ganska mkt om att jag inte trivdes så bra där. vi bodde i D.C innan vi flyttade dit och jag trivdes så mkt bättre där.
Jo, det är dyrt att bo här... Men priserna har faktiskt sjunkit de sista åren (att köpa alltså).
Trist att du inte trivdes här.
Hej allihopa
Åh, nu ska vi se..HeddaBigBum, du bor där just nu!! Ok, så här är det jag har en väninna som i panik MÅSTE flytta till San Diego! Hon och hennes man ska just påbörja sin skillsmässa, de har en liten pojk på 3 år och hon är inte amerikan. Det hela är rätt så hemsk...hon tvingas flytta till ett nytt land, ny kultur, har inget amerikanskt körkort,...måste hitta bostad till sig och pojken, arbete och dagis med ok avstånd...och detta helt utan att känna till stället eller ha en endaste vän!!
Så, jag/vi vill veta ALLT Har ni några tips att komma med? Bostad, dagis, jobb??! Flytten går i slutet på November...dvs SNART
Oerhört tacksam för ALLA svar!!
Kram!
Oj, det låter verkligen komplicerat, bor de i Sverige just nu? Hur kommer det att gå med visum och arbetstillstånd om de skall skilja sig? Rekommenderar att hon tar kontakt med SWEAs lokalavdelning www.swea.org/default.aspx.
MrsP:
Men oj!!!
Craigslist.com kan vara ett ställe att börja på vad gäller bostad och kanske jobb?
Han är alltså amerikan och "tvingar" henne att flytta hit så han kan få umgänge med sonen? Eller? Vad händer om hon vägrar?
Ja, det är kompliserat som sjutton Min väninna kommer ursprungligen från Marocko och har inte så mycket att hämta från sitt hemland vad det gäller "rättshjälp"...just nu bor de här (Spanien) och hans arbete tvingar honom att flytta tillbaka till USA, och hon har inte så mycket annat val (i Spamien får hon inte stanna enligt lag, och Marocko är inget bra alternativ just nu) än att haka på till skillsmässan är över. (Ja, man kan ju säga att det är ett tvång då mannen inte ger henne något val)Hon är nästan helt klar i processen vad det gäller att bli amerikansk medborgare, och det kommer att hjälpa henne i framtiden för att t ex resa obehindrat och lättare få arbete.
Fy sjutton vad jag lider med henne Värst är att hon kommer att bli så ensam...som det är nu så är det jag som peppar henne att vara stark, ta kontakt med advokater och andra hjälporganisationer etc..och det har hjälpt henne en hel del. Jag är så rädd att hon inte kommer att orka stå emot hennes hemske make när de väl är där...att hon kommer skriva på vad som helst...usch...
Om jag bara visste vart hon kunde vända sig...
Jag ska kika på länkarna ni gav mig! Tack
Mrs P:
Hon är alltså inte svensk medborgare? I SD finns det en hel del svenskar och SWEA är som sagt ganska stort här.
Vet de var i SD de kommer bo, förresten?
HeddaBigBum: Näe..alltså, hon ska kunna välja vart hon vill bo. För henne är det bäst om hon kan hitta ett mindre område, med boende, dagis och arbete nära varandra...fast det är väl en omöjlighet! Nu så här i början vore det väl bäst om hon bodde i närheten av militärbasen...det är där mannen ska arbeta....
Nix...hon är inte svensk medborgare...fast hon pratar ju engelska, och jag tror att hon har störst chans att hitta en vän som inte är amerikan...de kan ju vara lite speciella...särskilt kvinnorna
Om hon är ifrån Marocko kanske det bästa är att få kontakt med andra marockaner. Eftersom San Diego är ganska stort finns det kanske någon eller några grupper motsvarande SWEA eller svenska klubben där. Googlade lite snabbt och hittade bara en marockansk restaurang (www.kouskousrestaurant.com/). Lite långsökt kanske, men eftersom den drivs av marockaner kanske de kan ge åtminstone lite information om huruvida det finns någon marockansk organisation i stan.
Hoppas det löser sig snabbt med medborgarskapet. När hon väl har det blir allt betydligt lättare.
HeddaBigBum: Ja..alltså, min man är också amerikan och jobbar på en amerikansk bas här...och jag kan liksom inte få till det med de amerikanska kvinnorna, de funkar annorlunda helt enkelt
Min väninnas man kommer att jobba i Coronado (heter det så?), men hon behöver ju inte bo precis intill..efter att de är skillda så har hon ju inget på basen att göra Mira Mesa? Berätta, är det en bas? Vart bor du själv? Jag har ju ingen som helst uppfattning om hur stor SD är
Men tänke er..inget körkort, iaf till att börja med...men hon är hemskt osäker i trafiken hur som helst...så det skulle vara bra med ett lugnare ställe med närhet till affär och ok dagis. Usch, vilket läge alltså..dessutom så har hon ingen direkt utbildning
Jag föreslog att hon kanske kunde söka extra som översättare..hi hi..arabiska är ju bra att kunna där borta
Jojjan: Jag har sagt detta till henne, men av någon anledning så vill hon inte först och främst få kontakt med Marockaner, eller araber..tror att hon är rädd att fastna i ett fack eller nåt..eller så gillar hon inte sina egna Ska kika på länken iaf, tack