• knigge

förlossning och panikångestattacker!

Hej! Funderar på att skaffa barn jag och sambon..men hon är så otroligt rädd för att få en panikattack under själva förlossningen. Hon har lidit länge av PÅ. Min fråga är, kan man välja att få kejsarsnitt idag eller hur ligger det till?

• Svar på tråden förlossning och panikångestattacker!
  • Cliffan

det tror jag inte ska vara nåt problem. Speciellt om hon lider av panikångest. Prata med mödravården å berätta om problemet. Man undviker väl helst att göra kejsarsnitt, men ex omföderskor som haft problem eller blivit rädd under första förlossningen brukar ju få ett kejsarsnitt på sitt andra barn. Vore ju trist om ni inte skulle kunna skaffa barn pga detta.Lycka till!

• Eisa

Ofta säger de att man inte får panikattacker under förlossningen "för man är så koncentrerad på annat".
    Det stämde i mitt fall. Panik var det sista man hann uppbåda.

• Skogsbloss

Hej!
    Hon har nog stora möjligheter att få snitt pga detta. Man kan dock inte välja själv utan det är till sist en läkare som måste ta beslut om detta. Generellt är det lättare att få snitt beviljat i storstadsregionerna. Stockholm verkar lättast. Göteborg går mot strömmen och är svårare dock.

Ring gärna MVC där ni bor och prata om detta!

Svar på tråden förlossning och panikångestattacker!