• 82an

Aurasamtal, hjälper det?

Jag väntar mitt tredje barn och är väl medveten om hur en förloissning känns och att det självklartt gör ont. Men jag är väldigt rädd för att krysta (smärtan). Blev frågad på inskrivningen om jag ville gå i aurasamtal men tackade nej med argumentet att det inte tog bort smärtan. I dag var jag på förlossningen för att göra ett rutin UL och kände lätt panik över att det inte finns någon återvändo. Bebben måste ju ut. Har börjat fundera på om aurasamtal kanske skulle kunna hjälpa mig ändå. Ni som gått i aurasamtal för att ni är rädda för just smärtan, har det hjälpt? Hur har ni kännt att det hjälpt?

• Svar på tråden Aurasamtal, hjälper det?
  • Cia o krabaten

Jag gick på aurorasamtal efter att min första fl slutat med snitt efter ett dygn hemska värkar.
    Visst var det bra att få diskutera igenom det med en förstående och kunnig BM och prata om alternativ smärtlindring osv.
    För min del så var jag inställd på att försöka vaginalt igen och riktigt peppad efter samtalet, men tyvärr slutade denna fl likaddant, men det beror ju på min kropp tydligen.

Iaf, samtalen i sig gör ju inte smärtan mindre, men man får stöd och alternativ och förslag på hur man ska göra osv, så ge det ett försök du!
    Blir nog inte sämre iaf

• 82an
    JAG är BÄST skrev 2008-10-06 12:20:33 följande:
    Snitt då?
    Har funderat på det men vill isf bli sövd. Vill inte vara vaken när de skär i mig. Jga vet att det kan vara svårt att få igenom det. Jag vill helst föda vaginalt men känner att just utdrivningsskedet är ett stort problem. Önskar att det var mer svart eller vitt och inte bara en hurv av känslor
  • Flyssel

Jag gick hos Aurora-BM av lite andra anledningar än bara smärträdslan, men jag fick otroligt bra hjälp. Jag trodde aldrig att någon skulle kunna få mig att tänka annorlunda och bli lugnare, men hon lyckades.
    Jag ändrade mig från panikslagen på gränsen till totalt sammanbrott till att verkligen se fram emot förlossningen. För övrigt gick den jättebra och jag ser tillbaka på den med nästan bara positiva känslor.
    Du kan ju ge det ett försök, de har ju som uppgift att hjälpa kvinnor med just förlossningsrädsla och de är bra på det.

• Johanna72

Vad hade du för smärtlindring under förlossningarna tidigare?
    Din rädsla är ju väldigt konkret, smärta under krystskedet. Det tycker jag att din BM på MVC borde kunna hjälpa dig med. Hon kan gå igenom dina tidigare förlossningar och du berättar då vad som inte var bra och vad ni då gjorde för att lindra smärtan. Tillsammans kan ni sen formulera en plan som finns klar när du kommer in till förlossningen.
    Det brukar fungera jättebra!
    Smärtlindringen kan tex vara byte av ställning, varma handukar mot underlivet och pudendusblockad.

• Cia o krabaten
    82an skrev 2008-10-06 12:24:57 följande:
    Har funderat på det men vill isf bli sövd. Vill inte vara vaken när de skär i mig. Jga vet att det kan vara svårt att få igenom det. Jag vill helst föda vaginalt men känner att just utdrivningsskedet är ett stort problem. Önskar att det var mer svart eller vitt och inte bara en hurv av känslor
    Skulle verkligen rekommendera dig att vara vaken istället.
    Man får ju fktiskt träffa bebis direkt då och vara en kortare stund på uppvaket innan man får komma och vara med bebis och pappan.
    Jag var vaken vid båda mina snitt medan syrran var sövd.
    Hon minns inte mycket alls från den första tiden/dagen pga medicineringen, medan jag ju var med på ett helt annat sätt.
  • 82an

Tack för alla svar. Jag ska nog ge samtal en chans.

Det jag hoppas på är att jag ska kunna börja se fram mot FL istället för att känna rädsla inför den korta tid (förhopningsvis) man ändå krystar.

Johanna72: Vi paratade om PDB på inskrivningssamtalet och jag känner att det är någonting jag vill testa. Men jag skulle vilja veta mer hur bedövningen tar och om det hjälper på den smärtan jag känner när jag krystar iom att jag tycker det känns som att blygdbenet sakta men säkert bryts av. Det skumma är att många av mina bekant och vänner inte känner igen smärtan jag beskriver att jag känner vid krystvärkarna men alla upplever ju smärta olika.

Vill gärna höra fler erfarenheter kring aurasamtal

• Skogsbloss

Hej!
    Ja, jag tycker att jag har blivit väldigt hjälpt av aurorasamtal. Jag gick fyra eller fem gånger när jag väntade mitt andra barn. Även om det inte tar bort smärtan så kan upplevelsen bli mycket mer positiv om man har bearbetat sin rädsla och skapat strategier för att hantera den. Och pratat igenom olika scenarior.

Tyvärr är jag skraj denna gången också trots bra andra förlossning och om jag får möjlighet ska jag tacka ja till Aurora igen. Vet dock att det är svårt att få tider på "mitt" sjukhus och jag har ju en bra upplevelse också så vi får se...

Hur som helst, mina Aurorasamtal var en väldigt bra hjälp för mig inför andra förlossningen och hade del i att det faktiskt blev en väldigt positiv upplevelse trots att det gjorde för j***igt ont.

Svar på tråden Aurasamtal, hjälper det?