• lindberg78

PCO, kan det försvinna?

Fick mitt fjärde barn för 4 år sen med kejsarsnitt. Då fick jag konstaterat att jag hade extremt förstorade äggstockar samt PCO.
    Nu undrar jag om nån vet om det kan försvinna av sig självt eller om det alltid kommer finnas kvar? Har försökt att läsa mig till detta på nätet utan att bli klokare. Jag har haft oregelbundna menstruationer hela året + tidigare perioder i mit liv. Det går oftast väldigt lång tid emellan menstruationerna.
    Vad är skillnaden på PCO och PCOS? Är PCOS alltid ärftligt?
    Ska till Uppsala för en utredning om 3 veckor, men det känns skönt att få lite tips och råd innan.
    Känns kanske fel att göra detta inlägg här eftersom jag redan har barn....

• Svar på tråden PCO, kan det försvinna?
  • KajsaMaja70
    elizaa skrev 2008-10-12 11:37:02 följande:
    Många läkare har liten kunskap om PCO.
    Den läkare som konstaterade att jag hade PCO-s, forskade på just detta - och hade gjort det länge, så hon hade inte liten kunskap. Om hon ställde en felaktig diagnos i mitt fall, har jag ju ingen aning om - men det känns inte särskilt sannolikt.

Den läkare som jag gjorde VUL hos nu, och som konstaterade att jag inte har minsta spår av PCO längre, sade också att det händer rätt ofta att PCO:n förbättras mycket med stigande ålder. Jag frågade även hur pass insatt läkarkåren är i PCO nu, och han sade att de kan MYCKET om det.

Sedan är det ju tyvärr så att alla inte har samma tur, men eftersom läkare faktiskt säger att PCO kan förbättras mycket/förvinna så borde det ju stämma?!
  • Alice in Wonderland

Min PCO har också försvunnit efter att jag fick min dotter! Var hos gyn idag och han kollade med VUL och konstaterade att det inte fanns minsta spår av PCO på mina äggstockar längre!
    Vilken lättnad och glädje kan jag säga!

• pergotezzie

jag fick missfall 23 juni ,,,,sen har min mens kommit som en klocka i tre månader på raken. tog en kur med pergo och har nu fyra ägg som känns rejält i min mage. dock ett som är större som kommer att släppa. dom andra är för småa...

men till saken... har typ aldrig egen mens och nu 3 månader på raken utan provera...

ALDRIG blivit såhär stimulerad av pergo..nu har jag rejält ont. låg i fosterställning i förrgår för attt kunna somna...

kan den som sagt ha försvunnit efter min 13 veckors graviditet som tyvärr slutade i ma

• lindberg78

kan ju tillägga att jag fått reda på att det gjordes en kilresektion på ena äggstocken. Det ska tydligen hjälpa(?)... nån mer som gjort det?

• Eskobar77

Jag fick en dotter för 9 månader sedan efter IVF. Har konstaterad PCOS. Jag hoppas att den har blivit bättre och att vi kan lyckas på naturlig väg nästa gång. Tänkte kontakta fertilitetsläkaren när jag slutat amma helt för att se om det ser bättre ut. Hoppas kan man ju alltid! =) Än har jag inte haft någon blödning - men det är ju inte helt ovanligt när man ammar.

(¯`°?.¸ ღ♥ Ines 080201 ♥ღ ¸.?°´¯)
  • akokolan

enligt läkarboken kan pco "försvinna" av sej självt. så det måste ju gå.

• sponen

Hej vet att detta är en urgammal tråd men någon med erfarenhet av pcos efter graviditet kan förändras?
    Hur ser läkaren det på ett VUL?

• Sulpicia

Hej!
    Jag blev diagnosticerad med PCO och fick m h a IVF en dotter. En vecka efter att jag slutade amma henne hade jag samlag med min make för första gången efter förlossningen. 9 månader senare föds min son.

Min teori är att jag lyckades bli gravid naturligt eftersom min kropp, med alla dess hormoner, helt enkelt hade ställt in sig på att föda barn. Balansen mellan testosteron och östrogen hade förändrats helt enkelt. Det ska bli spännande att se vad som händer när jag slutar amma min son. Jag ska inte ha fler barn så jag är rätt förberedd på att få finnar, oregelbunden mens och definerade muskler igen.

• sponen

Okej  vad kul att höra. Jag har haft 3äl men inte blvit gravid vi har inte försökt heller utan bara haft sex utan att skydda oss, jag vill gärna ha fler barn men det är klart att jag vill ha lite mer i mellan men det är ju så att man inte kan planera. Denna månaden kom inte min man i mig på äl dagen men dagen efter så chansen är väl inte så stor denna månaden. man orkar inte med att ha koll med äl och så när sonen är 6 månader och att man haft tufft i många år. Så visst hade det varit skönt om det tagit sig av sig själv. JAg hoppas att läkaren kan se ngt på fredag

• Sulpicia

Ha sex utan att tänka. Tvångssex är inte kul. Det var himla skönt att kunna släppa "hoppas det blir nåt den här gången"-tankarna när första barnet var fött. Sex var kul, skönt och högst frivilligt igen - underbart!

• AE82

"Ville bara skicka lite uppmuntran..."
    Kolla in den tråden... Där står det om PCO och PCOS.

Svar på tråden PCO, kan det försvinna?