• losy

Alla premis föräldrar!

När man läser om er som missat den fantastiska fika brickan för att era barn inte fått en vanlig start på livet GLÖM inte bort att ni kan ställa krav på vad ni vill ha som nyblivna föräldrar. Neo vården är i förändring och man försöker att sudda ut rutiner som gjort att föräldrar inte kan vara delaktiga och nära sina barn så om ni ställer kraven så kommer personalen göra allt för att tillgodo se dem (om det inte äventyrar den medicinska säkerheten förstos)
    Nu vet jag också att man ofta är i kris när man får barn tidigt men att följa sin "magkänsla" och utifrån det ställa krav brukar bli ganska bra.

• Svar på tråden Alla premis föräldrar!
  • buslings mamma

Vi fick "grattis" brickan mä nu när vi fick vår flicka i v.26+6, tror aldrig att det va tal om ngt annat....dom frågade endast om vi ville ha ljust eller mörkt bröd Och hon är född i lund

• Proletariatet

lugna gatan skrev 2008-10-03 21:52:17 följande:

Vi fick grattisbricka först på tredje dan. Det beror nog mycket på vad det är för personal som jobbar. Sen kan det ju vara lite absurd situation för personalen på bb, som ju inte vet vad som pågår på neo, de vet ju inte hur läget är - jag kan ju bara tala för mig själv, men hade någon kommit med flaggor för att gratulera mig när jag hade ett barn vars liv hängde på dödens rand skulle jag nog blivit djupt sårad.Sen när läget var stabilt behövdes den jättemycket - speciellt då kanske ens släkt och vänner inte var så snabba med att gratta.
    Men stabilt blev det inte på flera veckor, minst, för vår tös. Familjen vågade inte gratulera och när de gjorde det blev jag arg, vad var det att gratulera till? Ett barn som vägde lika mycket som min gamla tamråtta hade gjort, inte kunde andas själv, inte skrika...
    Hade då utbildad vårdpersonal (om vi bortser från de på neo, som gratulerade) kommit med en bricka med mackor och té hade situationen kanske blivit lite mer avdramatiserad. Jag kan ju endast spekulera.
  • Jessica1

Jag fick grattisbricka (akut snitt 27+5) i Lund. Kändes mycket märkligt då jag absolut inte var beredd på att han skulle komma till världen redan då.

Det jag däremot fick fråga personalen på Neo om var kassarna med gratisgrejer som man får när man föder barn. Vissa på Neo hade fått dem andra inte, säkerligen beroende på vilken barnmorska som hade utskrivningssamtalet.

Gratualtionerna kändes för min del mest märkliga den första månaden.

• Fossa

Jag fick inte heller ngn gattisbricka Trots att jag frågade efter den. Kändes som att de inte tyckte att jag var värd den eftersom jag hade snittats. Visst kan det tyckas som en skitsak men för mig är grattisbrickan symbolisk.

• MsBeauty

jag fick inte kassarna med grejer förrän efter 1 månad, men täkte inte över det, blev glad när jag fick det bara..

Ang. det med brickan, kan det vara så att det beror på vart man föder? Jag födde i Lund och där verkar alla få brickan, kanske för att de tar emot ganska många barn som föds så tidigt?

• boktok

Vi fick inte någon bricka. Sonen är född i Örebro med akut snitt och vi som föräldrar fick rum inne på avd 25 medans E låg på 35:an. Jag kommer inte alls ihåg vilka rutiner de hade där pga att jag var så omtöcknad av all morfin som jag fick de första dagarna. 18 månader senare(nutid) så är jag mycket tveksam till om jag verkligen hade uppskattat det överhuvudtaget. Jag tyckte att det var väl ingenting att bli gratulerad till, att man hade fått en liten son som såg ut som en fågelunge och som tydligen skulle vara vårt barn.
    Angående presentpåsarna så glömde personalen bort att ge oss dem så vi påminde dem och fick den praktiskt nog till E:s BF-dag så det passade ju väldigt bra.

• voice

Akut sövt KS v 31 pga svår havandeskapsförgiftning.
    Jag fick bricka men har inget som helst minne av det, min man berättade det. Kunde inte brytt mig mindre just då eftersom lilltjejen hamnade i kuvös på neo, men såhär i efterhand känns det så bra att jag också fick den!

• Smackeloo

Jag har inte fått någon grattisbricka vare sig med första eller andra barnet (första akutsnitt i v 33 andra vaginalt fullgången tid)och jag har aldrig saknat den heller. Och jag misstänker inte att personalen medvetet frånhållit mig någon "grattisbricka". Känns faktiskt inte ens relevant.

• Majamjau

Aha, fikabricka menar ni, tänkte inte på den som en "grattisbricka", utan just som en "fikabricka" och det tog jag för givet att alla fick, oavsett vilken vecka man födde, vi fick då fika, flagga och nåt bubbel i höga plastglas..

• losy

Av alla svar som kommit ang. "Grattisbricka" så ser man tydligt att vi alla tycker olika och då är det ju ännu viktigare för personalen att fråga hur varje familj vill ha det.
    Sen kan man tycka att får en familj en "Grattisbricka" så borde alla få och då är det personalens sak att se till att inte det glöms bort även om det blir några dagar senare då mamman förhoppningsvis piggnat till.

• Jessica1

Man kanske kan summera detta med att beroende på vilket landsting/sjukhus man tillhör så får man olika bemötande. Lika som man kan få olika kötid, behandling samt medicinering för samma sak i olika landsting/sjukhus.

• kengru

Jag kan tänka mig att det beror helt på situationen, hur barnet/barnen mår, hur föräldrarna/oftast mamman mår osv. Själv hade jag inte en tanke på "brickan" tills jag fick barn nummer tre o fick en, med tvillingarna hade jag viktigare saker att tänka på.

• Proletariatet
    kengru skrev 2008-10-05 22:53:32 följande:
    Jag kan tänka mig att det beror helt på situationen, hur barnet/barnen mår, hur föräldrarna/oftast mamman mår osv. Själv hade jag inte en tanke på "brickan" tills jag fick barn nummer tre o fick en, med tvillingarna hade jag viktigare saker att tänka på.
    Fast när du säger så, viktigare saker att tänka på, då föringar du ju exempelvis min upplevelse av det hela.
    Klart dottern upptog alla mina tankar, men i efterhand så ser man att många andra fått brickan och talat så gott om den. Jag vet inte, för mig blev det en principsak, man ska bli gratulerad till sitt barn oavsett.
  • kengru

morotsstavar; Det var verkligen inte meningen att föringa din upplevelse, o jag är hemslt ledsen om du upplevde det så. Jag försökte mest bara beskriva hur det var för mig, om än kanske klumpigt. De var mina första barn, svävade mellan liv o död, jag var jättesjuk, sen rullade cirkusen på. Innan jag visste ordet av var jag förlöst på nytt o hade fått en "bricka", då kom jag på att vi inte fått någon första gången. Jag minns till o med att jag o min man talade om det o sa att det för oss hade kvittat, men att alla nyblivna föräldrar borde få lika behandling, prematura barn eller fullgångna ska kvitta.

• cloudberry79

Vi fick både grattisbricka och erbjudande om att ha med Vidar på webbisarna, det var aldrig tal om någon särbehandling på förlossning och neo. Dock hade jag kunnat skippa hela BB-vistelsen, för där var det verkligen segregationskänsla när man inte hade något barn att dra omkring på...

Skillz that Killz 10k+
  • cloudberry79

Vi fick förresten en sån reklampåse också, även den från förlossningen. Om jag föder igen vill jag gärna föda på NUS i Umeå, fast helst då i fullgången tid

Skillz that Killz 10k+
  • prinsessan 13 april

På sös fick jag ingedera...verkar som de inte har koll att gratulera vi som fött förtidigt!

• HelenS

Har fött förtidigt två gånger på Huddinge. Har fått grattisbricka båda gånger men aldrig någon sk gratiskasse.

• Proletariatet
    kengru skrev 2008-10-05 23:05:48 följande:
    morotsstavar; Det var verkligen inte meningen att föringa din upplevelse, o jag är hemslt ledsen om du upplevde det så. Jag försökte mest bara beskriva hur det var för mig, om än kanske klumpigt. De var mina första barn, svävade mellan liv o död, jag var jättesjuk, sen rullade cirkusen på. Innan jag visste ordet av var jag förlöst på nytt o hade fått en "bricka", då kom jag på att vi inte fått någon första gången. Jag minns till o med att jag o min man talade om det o sa att det för oss hade kvittat, men att alla nyblivna föräldrar borde få lika behandling, prematura barn eller fullgångna ska kvitta.
    Nej, jag förstår det egentligen, det blir bara så himla känsligt allting. Var i en annan tråd där ingen hänsyn visades och tog med mig de känslorna hit, förlåt om jag lät hård!
  • kengru

morotsstavar; Det är helt ok, det är en känslig fråga, livssituation, när man är med eller varit med om det extrema prematurer går igenom, det kommer man nog aldrig helt över.Jag satt o tittade på "sjukhuset" på trean idag o hoppade till när jag ser "Max hörn" på neo i Uppsala, där låg en liten plutt (v.25) allt kommer stormande tillbaks o tårarna börjar trilla. Glädje o sorg o rädsla allt samtidigt kände jag, framförallt lättnad, att vi kommit igenom det med ett friskt barn.

Svar på tråden Alla premis föräldrar!