• Mammate2

Långa barn

Hej!
    Har en dotter som är väldigt lång. Hon är 5 1/2år och 141.5cm (ca normal 10-åring). Hon är under utredning redan, men jag skulle vilja komma ikontakt med andra föräldrar till långa barn. Var själv ett långt barn, och kände mig jämt klumpig och utanför pga det. Vill ge henne långa kompisar, så hon inte känner sig så ensam.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-12 11:25
    Dottern är nu 10år och har passerat 177cm.

• Svar på tråden Långa barn
  • Mammate2

Dottern har gjort flera röntgen och de har konstatera att prognosen 194cm verkar fortfarande stämma. Dottern vill bli lång, men har börjat förstå problemen det innebär. Så just nu vet hon inte riktigt vad hon vill.

• Liffan

Hej,

Läser om era långa barn då även min dotter är längre än de många andra, ca 1 m (hemmamätt) och 2,5 år. Jag tycker att hon planat ut lite, från översta streckade linjen till strax under den. Hennes fötter däremot... Jag har stora fötter och min syster än större och min dotter har idag 28 i skor. Jag tycker, när jag ser jämnåriga, att hennes fötter är STORA. Låter det stort i era öron? Hon är i övrigt muskulös och proportionerlig och viktmässigt har hon legat 1-2 std över mellankurvan men alltid under längdkurvan.

• violatricolor
    Liffan skrev 2014-03-09 00:26:19 följande:
    Hej,

Läser om era långa barn då även min dotter är längre än de många andra, ca 1 m (hemmamätt) och 2,5 år. Jag tycker att hon planat ut lite, från översta streckade linjen till strax under den. Hennes fötter däremot... Jag har stora fötter och min syster än större och min dotter har idag 28 i skor. Jag tycker, när jag ser jämnåriga, att hennes fötter är STORA. Låter det stort i era öron? Hon är i övrigt muskulös och proportionerlig och viktmässigt har hon legat 1-2 std över mellankurvan men alltid under längdkurvan.
    Låter som att hon är lång tycker jag men kanske inte extremt? Min dotter är ganska lång för sin ålder (1-1,5 std över) och hon är nog bara 92 cm nu vid 2 år och 3 mån. Skostorlek har 23-24 men jag tycker att hon har ganska små fötter till sin längd (13,5). Hon är lite mindre än vad jag var i hennes ålder...
  • violatricolor
    violatricolor skrev 2014-05-22 22:18:40 följande:
    Låter som att hon är lång tycker jag men kanske inte extremt? Min dotter är ganska lång för sin ålder (1-1,5 std över) och hon är nog bara 92 cm nu vid 2 år och 3 mån. Skostorlek har 23-24 men jag tycker att hon har ganska små fötter till sin längd (13,5). Hon är lite mindre än vad jag var i hennes ålder...
    13,5 cm ät hennes fötter nu alltså.
  • Mammate2

Dotter nu lite mer än 11år. 184cm lång - prognosen är åter 194cm lång. Första operationen för att räta ut benen gjord med "8". Detta för att insidan av benet inte ska växa men utsidan växer och då blir benen rakare.
    om ca 3 månader är det kontroll och då beslutas även om när borttagning av bråsk i tillväxtzoner runt knäet ska göras så att hon inte blir fullt så lång som prognosen säger.

• steen167

OOJ 184 det var ståtligt!! En fråga hur mycket väger hon och vad är hennes skostorlek? har hon några andra långa syskon?

• Gudinnan

Idag är dottern 9år gammal blev 9 år 7/6 och är 148 ca
    Jag ger upp hon blir längre än mig

Da solen lyser op over Danmark, så ved jeg , at jeg får en chance til ♥ ♥
  • Mammate2
    steen167 skrev 2014-06-03 00:53:30 följande:
    OOJ 184 det var ståtligt!! En fråga hur mycket väger hon och vad är hennes skostorlek? har hon några andra långa syskon?

Tycker det är lite väl privat att gå in på dessa detaljer. Du steen167 har inte skrivit något alls om dina egna barn, och eftersom du är inne på just denna tråden, så får du gärna berätta ålder och längd. Detta är en kommunikations tråd för att vi ska kunna stötta varandra.
  • 2pågar

Vet inte riktigt vad som räknas som lång men har en stor son på 5 år :)

127 cm och 30 kg :)

134/140 i kläder vilket enligt tabell är 9-10 år.

Jag själv är bara 160 cm så snart e han nog om mej!!

• Sloth

Har en dotter på 7 år som är 148 cm lång. Går i 1a klass och vi har redan under förskoleklassen i fjol haft hyfsat täta kontakter med bla skolsyster för att kolla längd regelbundet. Nu är min dotter inte extremt lång men en bra bit över sin kurva. De har gjort en första prel uträkning på vad hon kommer nå för längd som "vuxen" och enligt den kommer hon att bli 184 cm lång.

• isbad

Är en tjej på idag 25 år och har stannat på 181 cm som vuxen. Redan vid 5 års ålder var jag en bra bit över 130 cm och när jag föddes 54 cm.

Vill säga att de har varit jobbigt stundtals, men ju äldre man blir desto mindre bryr man sig, nu är det bara kul att inte se ut som alla andra. Gick också på en massa kontroller med skelettröntgen där de mätte tillväxtzoner. Var några månader ifrån att få hormonbehandling för att starta första mensen, men hann få den precis efter jag fyllt 12 år. Fanns en massa risker med att få denna behandling och jag var i den åldern livrädd för detta.

För info så är var min bror också lång som liten, 54 cm 5000 g, och nu som 20 åring närmare 210 cm.

Vet inte varför jag svarade i tråden, men känns skönt att veta att det finns flera med samma "problem" och funderingar. Undra hur långa ens egna barn kommer bli om man skaffar några?

:)

Svar på tråden Långa barn