• Emmy K

Omformning av skallen

Prematurer riskerar ju att skallen får en särskild onormal form eftersom de inte längre ligger i livmodern. Skallen är mjuk och när de ligger i kuvösen formas huvudet på ett annat sätt än i fostervattnet.

Är det någon här som har använt en s.k. occipital molding helmet, en hjälm för att forma barnets skalle?

Kanske har ni någon annan erfarenhet att dela med er av.

• Svar på tråden Omformning av skallen
  • Mylingen

Min prematur har lite "sidoplatt" huvud. På neo försökte de med nån sorts ring som såg ut som en mini-amningskudde i geléartat material. Dottern gillade det inte alls. Min bvc-tant tycker att jag ska försöka med en mjuk kudde, men det gillar inte dottern heller...

Försöker ta det med ro, hennes äldsta bror blev väldigt platt i bakhuvudet vid några månaders ålder, eftersom han alltid låg helt platt på rygg, vände aldrig huvudet åt sidorna när han sov. Idag, 5 år senare, är hans bakhuvud hur runt och fint som helst... - alldeles av sig själv, utan kuddar eller annat.

• Emmy K

Jo, ring hade mina små också, men det funkade inte när de blev äldre och rörde på sig mer. Dessutom var det lite läskigt om de skulle kräkas. På vår neonatal gjorde sjuksköterskorna ringarna själva med stoppning av bomull.

Skall spädbarn ha kudde? Jag hade för mig att det inte var bra.

Systerdottern är snart sju och har ett platt parti på huvudet. Hon föddes i normal tid.

• MsBeauty

Emmy K:

Om de sover på rygg Kan dem ha kudde, för att förhindra platt bakhuvud. När sonen sov på mage (vana från Neo), hade han ingen kudde, men nu vägrar han mage och nu får han ha kudde. Vet inte hur mycket det hjälper, men han är inte platt längre i alla fall.

• hejpa

vi körde med ringar, det funkade jättebra. när de blev större och började röra sig mer så funkade de ju tyvärr inte, men de började ligga med ansiktet framåt då, istället för att alltid ha legat på sida med huvudet, så det löste sig ändå.
    nu är de 8mån okorr och ser inte så tokiga ut ;)

• saxifraga

Vi fick ingen information om riskerna med platt huvud och det där med ringar har jag aldrig hört. Det var ju väldigt hårda madrasser på neo. I efterhand hade gärna blivit upplyst om hur viktigt det är att variera liggställning och att ha dem på mage när de var vakna...

När våra bebisar var ca sex veckor upptäckte vi att de var stela i nacken och bara ville titta åt ena hållet. Den ena hade en bula i pannan, liksom av tyngdkraften och de började bli platta på ena sidan av skallen. Rådet vi fick från bvc var att försöka sträcka huvudet åt andra hållet. Några veckor senare var det tvåmånaderskontroll och vi fick samma råd av den läkaren, men tack och lov fick vi också remiss till sjukgymnast. Där var vi när de var 3 månader. Där konstaterade de hur illa det var, men det enda rådet vi fick var att ha dem på mage v a r j e vaken stund. Strunta i allt annat, bara ha dem på mage. Innan hade jag haft dem på mage en stund per dag bara, det var ingen populär aktivitet kan jag säga. Vi skulle även låta dem sova på den andra sidan, med hjälp av en sidkudde. Babygym och babysitter kunde vi packa undan, huvudet skulle avlastas.

Kunde vi inte fått veta detta med en gång?!?! Störst skillnad att förhindra platt skalle (i vårt fall assymmetrisk huvudform) är om man avlastar innan tre månader. Det är mycket tuffare att ändra när de blir äldre.

Nu är mina pojkar snart nio månader och deras huvudform är bättre, men inte helt bra, men tillräckligt bra för att vi inte behöver träffa sjukgymnasten igen. Nu har de lärt sig sitta och krypa/åla så det är lättare att avlasta huvudet, samtidigt som det är hopplöst när de sover. De ligger inte alls så stilla som när de var yngre och sidkudden har de växt ur.

Vi frågade sjukgymnasten om det där med hjälm, men hon menade att det inte finns tillräckliga studier på att det skulle fungera bättre än att avlasta huvudet, så hon kunde inte rekommendera det.

Ni som har prematura barn, gå och läs på den här sidan så kanske ni slipper det vi varit med om (det har varit väldigt jobbigt att varje stund tänka på att de inte får belasta huvudet).
    torticollis.dinstudio.se/
    Gå speciellt in på sidan "Leka på mage" där man får många bra tips hur man kan göra för att avlasta.

• Emmy K

Oj, det låter som om ni har haft det rejält besvärligt bara för att ingen har brytt sig om att prata med er. Jag får säga att vi har heller fått så mycket information som jag har behövt. Nu känns det nästan för sent att hjälpa dem. Mina är korrigerat 6 månader
    Kram

Svar på tråden Omformning av skallen