Vi fick ingen information om riskerna med platt huvud och det där med ringar har jag aldrig hört. Det var ju väldigt hårda madrasser på neo. I efterhand hade gärna blivit upplyst om hur viktigt det är att variera liggställning och att ha dem på mage när de var vakna...
När våra bebisar var ca sex veckor upptäckte vi att de var stela i nacken och bara ville titta åt ena hållet. Den ena hade en bula i pannan, liksom av tyngdkraften och de började bli platta på ena sidan av skallen. Rådet vi fick från bvc var att försöka sträcka huvudet åt andra hållet. Några veckor senare var det tvåmånaderskontroll och vi fick samma råd av den läkaren, men tack och lov fick vi också remiss till sjukgymnast. Där var vi när de var 3 månader. Där konstaterade de hur illa det var, men det enda rådet vi fick var att ha dem på mage v a r j e vaken stund. Strunta i allt annat, bara ha dem på mage. Innan hade jag haft dem på mage en stund per dag bara, det var ingen populär aktivitet kan jag säga. Vi skulle även låta dem sova på den andra sidan, med hjälp av en sidkudde. Babygym och babysitter kunde vi packa undan, huvudet skulle avlastas.
Kunde vi inte fått veta detta med en gång?!?! Störst skillnad att förhindra platt skalle (i vårt fall assymmetrisk huvudform) är om man avlastar innan tre månader. Det är mycket tuffare att ändra när de blir äldre.
Nu är mina pojkar snart nio månader och deras huvudform är bättre, men inte helt bra, men tillräckligt bra för att vi inte behöver träffa sjukgymnasten igen. Nu har de lärt sig sitta och krypa/åla så det är lättare att avlasta huvudet, samtidigt som det är hopplöst när de sover. De ligger inte alls så stilla som när de var yngre och sidkudden har de växt ur.
Vi frågade sjukgymnasten om det där med hjälm, men hon menade att det inte finns tillräckliga studier på att det skulle fungera bättre än att avlasta huvudet, så hon kunde inte rekommendera det.
Ni som har prematura barn, gå och läs på den här sidan så kanske ni slipper det vi varit med om (det har varit väldigt jobbigt att varje stund tänka på att de inte får belasta huvudet).
torticollis.dinstudio.se/
Gå speciellt in på sidan "Leka på mage" där man får många bra tips hur man kan göra för att avlasta.