• Anonym

Hur ta reda på nåns inkomst?

Hur gör man för att ta reda på hur mycket en person har i inkomst?

• Svar på tråden Hur ta reda på nåns inkomst?
  • Heisan
    Anonym skrev 2008-09-26 10:57:28 följande:
    Det gäller underhåll till mitt barn? Har inte sökt pengar eftersom pappan hade så dåligt med pengar. Ville inte att han skulle få en skuld till försäkringskassan. Men nu tror jag att han ljuger om hur mycket han tjänar?
    Men han betalar ju efter förmåga.. Eller har jag missuppfattat det... Så om han tjänar lite så betalar han bara en liten summa av bidraget som sedan ökar i takt med att han tjänar mera...Eller har jag missuppfattat...
    Dec-07: 107-88,8
  • Prana

Ring skatteverket 0771-567567 och be om taxerad inkomst för de år saken gäller. Glöm inte att kontrollera retroaktivt, eftersom underhållsbidrag kan utges upp till 3 år tillbaka.

Inkomstuppgifterna är offentlig uppgift som vem som helst kan få utan att ange varför, skatteverket kan skicka utdragen till Dig per post, faxa eller om Du föredrar att bara få det muntligt.

• Anonym (Förmögen)

Hoppas att det är okej om jag frågar lite här? Var inne på extrakoll och sökte på mig själv, det stod F för förmögenhet men så vitt jag vet har jag ingen . Vad menas egentligen med det?

• Anonym (Förmögen)

Just det en till fråga som någon kanske kan hjälpa mig med (hoppas att det är okej ts?). Om någon har en förmögenhet men ingen inkomst, kan man då stämma för högre underhållsstöd?

• Anonym

Anonym (Förmögen) skrev 2008-09-27 00:28:49 följande:

Just det en till fråga som någon kanske kan hjälpa mig med (hoppas att det är okej ts?). Om någon har en förmögenhet men ingen inkomst, kan man då stämma för högre underhållsstöd?
    Beror på vilken typ av förmögenhet. Inkomst av kapital räknas ju som en inkomst precis som inkomst av tjänst och ska alltså räknas med när man beräknar underhållet.

Det enklaste är att ringa skatteverket och få alla taxeringsuppgifter från inkomst av tjänst samt av kapital. Sen så fyller man bara i alla siffror i uträknaren på FK:s hemsida så ser man om det är värt att stämma på underhållsbidrag eller inte.

För min del var det lönsamt att göra så. Får ca 10 000 kr extra per barn och år sen jag vann i domstolen. Ganska mycket pengar när man har tre barn alltså.
  • Anonym (Förmögen)

Vet att mitt ex pratade förut om att han hade pengar, men dom var "låsta" enligt honom. Såg nu att han hade ca 1,5miljoner kronor i "förmögenhet". Han betalar minsta möjliga via fk, men han pluggar och jobbar extra på sidan av och tror inte att han tjänar jätte bra.

• Viewsonic

Det finns en allmän dator på varje lokal skattemyndighet. Det är bara att åka dit och sätta sig vid datorn och knappa in personnumret så får du de två senaste taxeringsåren.

dator heter det. datOR...
  • Anonym

Fy vad fult att man kan kolla andras penag! Jag skulle värkligen inte vilja att nån kollade upp min ekonomi! Kränkande!

• Viewsonic
    Anonym skrev 2008-09-28 00:36:26 följande:
    Fy vad fult att man kan kolla andras penag! Jag skulle värkligen inte vilja att nån kollade upp min ekonomi! Kränkande!
    Man måste veta det för att kunna räkna ut underhållet. Det är offentlig information.
    dator heter det. datOR...
  • zZzZz

t77 skrev 2014-07-30 18:39:47 följande:

Jag kan tipsa om www.inkomstkoll.se som bara kostar 5-10 kr så får man veta vad grannen eller kollegan har för lön :)

onödigt att dra upp en fem år gammal tråd för att göra "reklam" för något som är GRATIS hos skattemyndigheterna...
  • t77

Oops, sorry!

Ja det är gratis hos skatteverket men lite krångligare. De borde ha samma tjänst online.

Svar på tråden Hur ta reda på nåns inkomst?