• Karlstadtös

igångsättning på fredag- peppa mig!

Ska in för igångsättning på fredag på grund av min förlossningsrädsla (snabb och intensiv förlossning sist). Var på koll idag och livmodertappen är mogen, så det blir ingen gel, medicin eller så(är i vecka 38). De lägger EDA och sen tar de hål på hinnorna och ger värkstimulerande. Får bäckenbottenbedövning inför utdrivningskedet.

Vore roligt att höra positiva erfarenheter av detta, är det så "smärtfritt" som de säger? (jämför ej med annan igångsättning nu!)

Hur fort gick det för er?

Vad ska jag tänka på?

Vad var jobbigast?

• Svar på tråden igångsättning på fredag- peppa mig!
  • Karlstadtös

Ingen som har bra erfarenheter?

• jennyomicke

Jag har tyvärr inget gott att säga för min igångsättning (med gel och hela baletten) tog lång tid och slutade i snitt. Men det berodde på min värksvaghet, d v s mina värkar gav ingenting, jag öppnade mig aldrig mer än 6 cm. (Ska tilläggas att jag var inte alls mogen när jag kom in).
    MEN min kompis blev igångsatt på precis samma sätt och för henne gick det som en dans. Hon fick också EDA (jag också, vilken underbar uppfinning ) och sa ungefär så här. "Jag hade 2-3 krystvärkar, tryckte till lite och sedan var han ute". Hihi.

Så det ska nog gå bra för dig. Håller tummarna

• Karlstadtös
    jennyomicke skrev 2008-09-24 22:23:34 följande:
    Jag har tyvärr inget gott att säga för min igångsättning (med gel och hela baletten) tog lång tid och slutade i snitt. Men det berodde på min värksvaghet, d v s mina värkar gav ingenting, jag öppnade mig aldrig mer än 6 cm. (Ska tilläggas att jag var inte alls mogen när jag kom in).MEN min kompis blev igångsatt på precis samma sätt och för henne gick det som en dans. Hon fick också EDA (jag också, vilken underbar uppfinning ) och sa ungefär så här. "Jag hade 2-3 krystvärkar, tryckte till lite och sedan var han ute". Hihi.Så det ska nog gå bra för dig. Håller tummarna
    Fast det är ju så läkaren säger också, att det gör ondare om man inte är mogen, men mindre ont om man är det. Jag hoppas det ska gå bra, för min s.k. naturliga förlossning var fruktansvärd!
  • Karlstadtös
    Swompi skrev 2008-09-24 22:45:23 följande:
    ska oxå sättas igång på fredag!är skit nervös :P
    Varför blir det igångsättning för dig då?
  • mikko

hej
    jag har blivit igångsatt med båda mina barn och skall även bli det med min tredje om 5-6 veckor. jag har blivit igångsatt när min livmodertapp varit redo men på två olika sätt.

Med första barnet tog de hål på hinnorna och jag började få värker med en gång med 1-2 min mellanrum i 7 och en halv timme. Vilket var lite jobbigt.

MEd andra barnet blev jag igångsatt med ballongmetoden och den passade mig mycket bättre. Man slapp de intensiva värkerna så tätt och det kändes mer naturligt. Jag låg och läste till 15 och han är född 16.02. Jag gillade den förlossningen och hoppas verkligen att denna blir likadan.

hoppas det går bra för dig

• Swompi

har grav-diabetes så dom vill inte att ja går över tiden så mycket. har BF idag men som det ser ut nu så blir det ju 2 dagar till.

• emma1985

jag vart igångsatt men min yngsta och jag tycker att det var helt underbart.... tog mig sammanlagt 5 timmar... villket sett blir du igångsatt???

• Karlstadtös
    mikko skrev 2008-09-24 22:57:14 följande:
    hejjag har blivit igångsatt med båda mina barn och skall även bli det med min tredje om 5-6 veckor. jag har blivit igångsatt när min livmodertapp varit redo men på två olika sätt.Med första barnet tog de hål på hinnorna och jag började få värker med en gång med 1-2 min mellanrum i 7 och en halv timme. Vilket var lite jobbigt.MEd andra barnet blev jag igångsatt med ballongmetoden och den passade mig mycket bättre. Man slapp de intensiva värkerna så tätt och det kändes mer naturligt. Jag låg och läste till 15 och han är född 16.02. Jag gillade den förlossningen och hoppas verkligen att denna blir likadan.hoppas det går bra för dig
    Tack! Hade du EDA under den första igångsättningen?
  • Karlstadtös
    emma1985 skrev 2008-09-24 22:59:05 följande:
    jag vart igångsatt men min yngsta och jag tycker att det var helt underbart.... tog mig sammanlagt 5 timmar... villket sett blir du igångsatt???
    Jag har en utmognad livmodertapp så vad jag förstod så lägger de först EDA och sen tar hål på hinnorna.
  • mikko

nej tyvärr hade jag inte det så de tog bara hål på dem. Jag har sagt till dem nu att jag inte vill göra på det sättet denna gången utan testa ballongmetoden en gång till.

• emma1985

okey, jag vart igång satt med nån slang som dom satte upp innanför livmodertappen och fyllde med vatten... jag tycker det va ganska skönt att bli igångsatt...

POSETIVT: allt gick så snabbt.
    NEGATIVT: värkarna vart så intensiva.

min åsikt...

• Karlstadtös

Fast det där med intensiva värkar hade jag ju sist utan att bli igångsatt, så jag vill ju slippa den smärtan nu. Fick en värk vid midnatt och sen var den oavbruten tills de la EDA ca 1,5 timme senare.

• 0247

hej!!!
    hur har det gått?
    jag ska på samtal för att kanske bli igångsatt...
    varför har ni blivit igångsatta och hur långt har ni gååttt...
    38+1 är det den tiden man kan få igång en igångsättning om man är mogen om man har förlossningsrädsla??

• emma1985

jag vart igångsatt 40+4 pga att min son inte rörde sig.

• Karlstadtös
    0247 skrev 2008-09-28 09:26:30 följande:
    hej!!!hur har det gått?jag ska på samtal för att kanske bli igångsatt... varför har ni blivit igångsatta och hur långt har ni gååttt...38+1 är det den tiden man kan få igång en igångsättning om man är mogen om man har förlossningsrädsla??
    Det var jättebra, även om krystvärkarna var lika jobbiga som sist. Sprack inget och resten av förlossningen var jättebra! 45 minuter av smärta bara! Kan verkligen rekommendera detta!
Svar på tråden igångsättning på fredag- peppa mig!